660 610 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det där får du gärna utveckla, jag fattar inte..S Snikholt skrev:
Det håller väl alla med om?S Snikholt skrev:
Baserat på, en känsla?S Snikholt skrev:
Red Electrica-rapporten säger att strömavbrottet inte orsakades av brist på svängmassa.K karlmb skrev:
Tekniskt sett orsakades inte kaskad-bortkopplingen av förnybar produktion för att frekvensen sjönk, men systemet saknade synkron dämpning, och den initiala spänningsinstabiliteten absorberades inte naturligt.
(synkrona generatorer har en naturlig förmåga att producera/konsumera reaktiv effekt i viss mån utan att man aktivt behöver påkalla det)
Nätet var således svagt.
Det saknade en robust synkron referens, vilket skapade instabilitet.
Så även om mer svängmassa kanske inte hjälpt, så var avsaknaden av synkront beteende absolut orsaken.
Jag vet inte vad mer man kan förtydliga för att ni ska förstå vad jag menar.
Du menar deras press-release?K karlmb skrev:
Enligt dem så var inte nätet svagt, det driftades inom givna ramar och toleranser.
Och så må vara.... men du får läsa mitt tidigare inlägg så ser du vad jag anser.
Återigen, det är vad jag drar för slutats baserat på vad läst om händelsen, egen erfarenhet, kombinerat med inlägg av kunniga personer på detta forum - inte nödvändigtvis sanningen.
Har svarat Karlmb om detta, så läs mina föregående inlägg för svar.D daVinci skrev:
Jag menar fortfarande deras rapport från juni-25.S Snikholt skrev:Du menar deras press-release?
Enligt dem så var inte nätet svagt, det driftades inom givna ramar och toleranser.
Och så må vara.... men du får läsa mitt tidigare inlägg så ser du vad jag anser.
Återigen, det är vad jag drar för slutats baserat på vad läst om händelsen, egen erfarenhet, kombinerat med inlägg av kunniga personer på detta forum - inte nödvändigtvis sanningen.
Om du har så mkt erfarenhet och kunskap så vore det väl enkelt att slå ned på var Red Electrica är ute och cyklar i sin rapport?
@karlmbS Snikholt skrev:Tekniskt sett orsakades inte kaskad-bortkopplingen av förnybar produktion för att frekvensen sjönk, men systemet saknade synkron dämpning, och den initiala spänningsinstabiliteten absorberades inte naturligt.
(synkrona generatorer har en naturlig förmåga att producera/konsumera reaktiv effekt i viss mån utan att man aktivt behöver påkalla det)
"men systemet saknade synkron dämpning"S Snikholt skrev:
De skriver att de hade fullgod synkron dämpning enligt gällande standard. Och att det också syns i deras mätningar att brist på svängmassa inte var problemet. Mer svängmassa hade bara hållit igång nätet någon halvsekund längre. Det känns som du inte läser vad de skriver utan hittar på egna förklaringar.
Det du förhoppningsvis kan reda ut är hur mer svängmassa hade kunnat hindra haveriet.S Snikholt skrev:
Jag hittar ingen logik där.
Jag tänker mig att det är enkelt för någon kunnig att med någon/några meningar klargöra kausaliteten.
Nja, dom säger att orsaken till haveriet är att aktörer i nätetet inte levde upp till reglerna.S Snikholt skrev:
Eftersom vi talar om Spanien blir inte jag förvånad om någon operatör som borde ha agerat satt och drack vin eller tittade på AI-genererade video-snuttar på nallen istället för att göra jobbet. Däremot kan jag naturligtvis inte säga att det var så.S Snikholt skrev:
Men jag ser inte logiken till att mer svängmassa hade ordnat saken.