S Snikholt skrev:
Att de har varit inställda på samma värde betyder inte att alla haft samma fasvinkel samtidigt - men de har arbetat mot samma börvärde.
Det där får du gärna utveckla, jag fattar inte..

S Snikholt skrev:
Min uppfattning är att Spanska nätet var att betrakta som svagt vid tidpunkten, vilket gör det svårare att styra och reglera. Det hade krävts betydligt mer sampling av mätvärden i fler delar av nätet och aktiva åtgärder baserat på dessa för att hindra det som skedde.
Det håller väl alla med om?

S Snikholt skrev:
2. Jag konstaterar snarare att händelsen inte inträffat om 60% av produktionen bestått av synkrongeneratorer med svängmassa.
Baserat på, en känsla?

S
K karlmb skrev:
Det där får du gärna utveckla, jag fattar inte..

Baserat på, en känsla?
Red Electrica-rapporten säger att strömavbrottet inte orsakades av brist på svängmassa.
Tekniskt sett orsakades inte kaskad-bortkopplingen av förnybar produktion för att frekvensen sjönk, men systemet saknade synkron dämpning, och den initiala spänningsinstabiliteten absorberades inte naturligt.
(synkrona generatorer har en naturlig förmåga att producera/konsumera reaktiv effekt i viss mån utan att man aktivt behöver påkalla det)

Nätet var således svagt.

Det saknade en robust synkron referens, vilket skapade instabilitet.

Så även om mer svängmassa kanske inte hjälpt, så var avsaknaden av synkront beteende absolut orsaken.

Jag vet inte vad mer man kan förtydliga för att ni ska förstå vad jag menar.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Vänta nu - då kan du väl med egna ord berätta varför nätet var svagt, om du nu håller med om det dvs.

S Snikholt skrev:
Vänta nu - då kan du väl med egna ord berätta varför nätet var svagt, om du nu håller med om det dvs.
Jag tycker den beskrivning som RED electrica är bäst faktiskt. Har du något där som du kan visa inte stämmer?

S
K karlmb skrev:
Jag tycker den beskrivning som RED electrica är bäst faktiskt. Har du något där som du kan visa inte stämmer?
Du menar deras press-release?
Enligt dem så var inte nätet svagt, det driftades inom givna ramar och toleranser.
Och så må vara.... men du får läsa mitt tidigare inlägg så ser du vad jag anser.

Återigen, det är vad jag drar för slutats baserat på vad läst om händelsen, egen erfarenhet, kombinerat med inlägg av kunniga personer på detta forum - inte nödvändigtvis sanningen.

S
D daVinci skrev:
Deras sätt att göra det (som jag förstår det) är via regler. Det är vanligen via policy och regler som man kan styra.

Och det man säger angående haveriet är att det brast i efterlevnaden av reglerna.
Det du säger stämmer, och det är väl här nånstans spanjorerna har jobb att göra.

S
D daVinci skrev:
Har du någon källa eller så som ger att det var ett frekvensrelaterat problem?

Vidare lär man ha stängt av elproducenter (eller de fallit bort) förr utan att få något haveri. Jag ser inte riktigt kopplingen till ett produktionsbortfall från en liten solpark.
Har svarat Karlmb om detta, så läs mina föregående inlägg för svar.

S Snikholt skrev:
Enligt dem så var inte nätet svagt, det driftades inom givna ramar och toleranser.
Och så må vara.... men du får läsa mitt tidigare inlägg så ser du vad jag anser.

Återigen, det är vad jag drar för slutats baserat på vad läst om händelsen, egen erfarenhet, kombinerat med inlägg av kunniga personer på detta forum - inte nödvändigtvis sanningen.
Jag menar fortfarande deras rapport från juni-25.
Om du har så mkt erfarenhet och kunskap så vore det väl enkelt att slå ned på var Red Electrica är ute och cyklar i sin rapport?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Har svarat Karlmb om detta, så läs mina föregående inlägg för svar.
Det tycker jag inte.

S
K karlmb skrev:
Jag menar fortfarande deras rapport från juni-25.
Om du har så mkt erfarenhet och kunskap så vore det väl enkelt att slå ned på var Red Electrica är ute och cyklar i sin rapport?
Har jag sagt att de är ute och cyklar?

S
S Snikholt skrev:
Tekniskt sett orsakades inte kaskad-bortkopplingen av förnybar produktion för att frekvensen sjönk, men systemet saknade synkron dämpning, och den initiala spänningsinstabiliteten absorberades inte naturligt.
(synkrona generatorer har en naturlig förmåga att producera/konsumera reaktiv effekt i viss mån utan att man aktivt behöver påkalla det)
@karlmb

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller definitivt med om #2
Hur ser logiken ut då?

S Snikholt skrev:
@karlmb
"men systemet saknade synkron dämpning"
De skriver att de hade fullgod synkron dämpning enligt gällande standard. Och att det också syns i deras mätningar att brist på svängmassa inte var problemet. Mer svängmassa hade bara hållit igång nätet någon halvsekund längre. Det känns som du inte läser vad de skriver utan hittar på egna förklaringar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Har jag sagt att de är ute och cyklar?
Ja. Du godtar inte deras slutsatser om svängmassa till exempel.

S Snikholt skrev:
Vad exakt är det du vill ha förklarat för dig?
Det du förhoppningsvis kan reda ut är hur mer svängmassa hade kunnat hindra haveriet.
Jag hittar ingen logik där.
Jag tänker mig att det är enkelt för någon kunnig att med någon/några meningar klargöra kausaliteten.

S Snikholt skrev:
Nja, dom säger att orsaken till haveriet är att aktörer i nätetet inte levde upp till reglerna.

S Snikholt skrev:
Det du säger stämmer, och det är väl här nånstans spanjorerna har jobb att göra.
Eftersom vi talar om Spanien blir inte jag förvånad om någon operatör som borde ha agerat satt och drack vin eller tittade på AI-genererade video-snuttar på nallen istället för att göra jobbet. Däremot kan jag naturligtvis inte säga att det var så.
Men jag ser inte logiken till att mer svängmassa hade ordnat saken.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.