660 581 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo vi får se vad det är för data som laddats ner, utmaningen är väl att SvK hanterar mycket hemligstämplat material om hela det svenska elsystemet.B Bitterhetsakademin skrev:
Ajdå... men det borde ju rimligen inte vara möjligt att komma åt det allra heligaste, beredskapsplaner och liknande - via ett externt dataintrång. I så fall är det bedrövligt.B Bitterhetsakademin skrev:
I övrigt är väl stamnätets uppbyggnad och var vi har systemkritiska produktionsenheter med mera att närmast betrakta som öppen information.
Vi får väl hoppas på det bästa, SvK har ju badat i pengar genom flaskhalsersättningar de senaste åren och borde haft resurser att satsa på it-säkerheten. Enligt myndighetens säkerhetsansvarige Cem Göcgören finns i nuläget inga tecken på påverkan i elsystemet och att myndigheten utreder ärendet.P paralun skrev:
Jo men märkligt är det när just SvK drabbas eftersom de har en övervakning, Security Operation Center, SOC.B Bitterhetsakademin skrev:
https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/cybersakerhet/
Sen deras SCADA system för drift av nätet är nog svårthackat.
Verkar som de gjort vad som kan begäras, har hackarna kommer över något av intresse tyder det på omfattande resurser sannolikt med stöd från fientligt sinnat statligt håll.P paralun skrev:
Jo vi får se, det kan ju vara någon server som överför en massa data och det har man ju inte mycket nytta av. Exempel på data som presenteras helt publikt.B Bitterhetsakademin skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Sen är man ju mycket medveten om vad som hände i Ukraina 2015 när man tog sig in i själva driftsystemen och släckte ner delar av Ukrainas elnät.
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Ukraine_power_grid_hack
SCADA är enligt mina erfarenheter mycket sårbart, gammalt, poröst och alldeles för uppkopplat. Kanhända att något dramatiskt hänt på senare år, det var ett tag sen, men nu verkar det ju inte vara SCADA som detta handlar om.P paralun skrev:
Att ha en SOC hjälper lite, som de säger på reklamen, om man inte har en säker infrastruktur och om någon tankat ut data som de ska publicera så verkar det vara där det brister.
SCADA systemen tror jag är mycket säkra idag men sen har nog SvK en uppsjö med administrativa servrar. Sen överförs ju mycket data mellan TSOer som entso-e samt tex norska Statnett osv.D djac skrev:SCADA är enligt mina erfarenheter mycket sårbart, gammalt, poröst och alldeles för uppkopplat. Kanhända att något dramatiskt hänt på senare år, det var ett tag sen, men nu verkar det ju inte vara SCADA som detta handlar om.
Att ha en SOC hjälper lite, som de säger på reklamen, om man inte har en säker infrastruktur och om någon tankat ut data som de ska publicera så verkar det vara där det brister.
Värre är det om en administrativ server som hanterar hemligstämplade dokument hackats.....
Jaha, det tror verkligen inte jag, för att det ska vara sant så ska väldigt mycket ha hänt men jag håller ändå tummarna för att inget ska hända där, dock får man nog räkna med detta om ofreden ökar ytterligare.P paralun skrev:
Ok det är alltså elementärt. Men du lyckas inte fundera ut det och redogöra.GK100 skrev:
Inte heller någon på Red Electrica verkar lyckas fundera ut hur detta elementära fungerar. Dom verkar tvärtom ha funderat ut motsatsen.GK100 skrev:
Är det så att man på Red Electrica är svårt inkompetent och inte känner till elementära saker?
Fanns det något innehåll i ditt inlägg?
Nätbolag som har monopol och konsumenter som tvingas betala skatt på skatt. Vet någon något annat land där man betalar skatt på skatt?Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.
Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.
I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Det är verkligen elementärt om man håller sig på den mycket övergripande nivå i förståelse, kunskaper man rimligtvis får förvänta sig här på BH. Som STB skrev vill inte heller jag dra ut i haranger av textbokstyp för att du ska börja lite i rätt ände och inte i vanlig ordning veva ät alla håll sluggermässigt. Finns ingen anledning att ta upp kampen med Sisyfos vilket bör vara fallet här, vill du inte försöka från grunden och grovt förstå dessa system är det helt spillt att diskutera.D daVinci skrev:
Det beror helt vilka frågor du försöker få svar på genom att ta del av deras information rätt ställt får du inget avvikande från vad jag nämnt här.D daVinci skrev:
Det finns givetvis kompetens där men har inget med vad du brukar skriva och anföra här i denna och liknande frågor.Däremot finns nog där som här mycket funktionell dumhet i organisationerna när de ska omformulera, anpassa och offentligt redogöra tex i form av rapporter som brukar länkas här. Det har oftast ingen direkt teknisk solid grund snarare anpassning politiskt, HR-, PR-mässigt osv samt att skydda vissa skinn som är i farozonen.
Innehållet kan vara att du lämnar Trabantens DC-generator med sk tredjeborstreglering och tar steget ut i världen där synkronmaskinens egenskaper passar som hand i handske för hantering av ett flertal parametrar viktiga för ett nät så med den förhatliga svängmassan kommer det flera och som för fallet Spanien skulle varit betydelsefulla i öst och främst sydost.
Som du ser väldigt lite ad hominem eller kanske i ditt fall lämpligare med ad silicium.
Inkompetent kanske är att ta i, men man har uppenbarligen inte uppdaterat sina driftinstruktioner och anpassat dem till en ny verklighet. Inte insett att många verktyg i verktygslådan man trodde man hade, inte fanns.D daVinci skrev: