660 776 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Red electricaS Snikholt skrev:
https://www.ree.es/en/press-office/...ncident-28-april-and-proposes-recommendations
Redigerat:
Det är väl såhär konspirationsteorier startar, man har en åsikt som sen inte beläggs exakt likadant i en mer omfattande utredning men man ger sig inte utan fortsätter driva frågan bland själsfränder, dela detta området är ju fullt av såna uppfattningar, alla mycket smaskigare än verkligheten, och de som tror på dem ser det som absolut sanning.Nötegårdsgubben skrev:
Därom är vi helt eniga. Jag skrev bara för någon timme sedan i en annan tråd att man inte lär sig något av det dagsaktuella. Meningsfull kunskap får vi när vi tittar på saker över längre tid och med mer perspektiv.
Trots det tycker jag att du drar frågan till en annan extrempunkt. Skulle vi alltid vila i den skulle det alls inte gå att ha ett forum.
Min gissning om Spanien är att det var en ovanlig kombination av händelser, som alla var för sig hänt förut, kombinerat med dåliga processer och kanske något mänskligt fel på toppen. Det är en feg gissning för det är så det brukar vara när större ovanliga katastrofer inträffar.
De skriver att det fanns otillräckliga resurser att dynamiskt hantera reaktiv effekt i princip, fast de enligt regelverket hade det.K karlmb skrev:
De påstår att reaktor och kondensatorbatterier är för trubbig resurs.
Vidare säger de att man bör se över tripp- nivåer för U> på produktionsenheter.
För att sedan mena att man bör möjliggöra för solparker m. m att vara en del av och bidra till sagda dynamiska reglering av reaktiv effekt.
Vi får väl se vilka rekommendationer övriga kommer fram till.
Orsakssambandet till haveriet tycker jag är ganska tydligt.
Jag har citerat vad de skriver.S Snikholt skrev:De skriver att det fanns otillräckliga resurser att dynamiskt hantera reaktiv effekt i princip, fast de enligt regelverket hade det.
De påstår att reaktor och kondensatorbatterier är för trubbig resurs.
Vidare säger de att man bör se över tripp- nivåer för U> på produktionsenheter.
För att sedan mena att man bör möjliggöra för solparker m. m att vara en del av och bidra till sagda dynamiska reglering av reaktiv effekt.
Vi får väl se vilka rekommendationer övriga kommer fram till.
Orsakssambandet till haveriet tycker jag är ganska tydligt.
De hade inte för lite svängmassa.
Så du kan sluta hävda det nu.
Jag väntar på slutrapport, ingen ide’ att jag skriver vad jag tror för det blir ytterligare spaltmeter av omedvetna och medvetna snedtolkningar.K karlmb skrev:
En blandning av fartblindhet och imkompetens summerar det jag tror är orsak. Mänsklig faktor således.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Det kanske det är, själv tror jag oftare att det finns en lätt autistisk grupp som menar att den ena eller andra rapporten är en absolut sanning, när verkligheten oftare är sådan att allt bygger både på vissa grundläggande premisser som man kan hålla med om eller inte.D djac skrev:Det är väl såhär konspirationsteorier startar, man har en åsikt som sen inte beläggs exakt likadant i en mer omfattande utredning men man ger sig inte utan fortsätter driva frågan bland själsfränder, dela detta området är ju fullt av såna uppfattningar, alla mycket smaskigare än verkligheten, och de som tror på dem ser det som absolut sanning.
Få komplexa saker är svartvita. Snarare måste vi väldigt ofta väga in våra värderingar när vi tolkar dem.
Det är förstås lämpligt att så sker öppet, så att man kan se och värdera dem fritt, men det innebär också att alla inte alltid kommer vara överens om vad som är rimligt.
Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om vi om ett halvår sitter med en rapport som satt upp vissa premisser som jag inte håller med om, och diskuterar frågan utifrån dem. Eftersom Spaniens regering bestämt att kärnkraften ska avskaffas skulle sådana premisser kunna vara att det aldrig mer kommer finnas tillräckligt med naturlig svängmassa i systemet och givet det ser cost/benefit-kalkylen ut enligt X. Det skulle ju kunna vara en politisk sanning, men det är inte givet att det är hela sanningen.
Är det konspirationsteoretiskt att resonera så? Jag anser inte det.
Om man som jag är ute efter det mist felaktiga svaret då?S STB skrev:
Jag skulle bara vilja att det då framkommer att mer svängmassa hade hjälpt upp situationen på ett signifikant sätt.S STB skrev:Man kan t.ex. ställa frågan vad för utrustning eller nätegenskaper som hade behövts för att händelseförloppet sannolikt inte skulle blivit så katastrofalt. Då kanske svaret skulle varit att det behövdes mer svängmassa och/eller överföringskapacitet till området där det ursprungliga L1-felet inträffade. Eller kanske att hela landet behövde mer svängmassa.
För mig är det otillräckligt att någon påstår det. Och dessutom helt frikopplat från händelseförloppet.
Vidare säger Red Electrica att mer svängmassa inte hade hjälpt. Om det du säger är korrekt så ljuger isåfall dom ohämmat (trots att det då skall vara lätt att se det), eller är svårt inkompetenta.
Vilket är det?
Men ser du det i de grafer som Red Electrica visat?S STB skrev:
Jag ser oscillationer i spänning som man släcker ut.
Det som händer innan haveriet är att spänningen stiger. Utan oscillationer. Och att produktion kopplar bort pga av hög spänning, vilket sedan leder till total nedkoppling.
Har du någon graf som visar dessa oscillationer vid avbrottet som ger stöd till att nätet kopplar ned pga oscillationer?
Det borde du väl ha.
Jag vill gärna se den.
Att spänningen inte oscillerar vid/innan avbrottet har inget med saken att göra?S STB skrev:
Du behöver inte upprepa att jag inte kan något om växelström. Detta handlar mer om logik.
Vad Martin Lundmark skriver så ser det ut som att vi då inte skall få koppla in något på nätet. (Undantaget rent resistiva laster).S Snikholt skrev:
Det hade inte bara signifikativt utan snarare absolut hjälpt upp situationen det är helt elementärt om man har i stort minsta relevant kunskap om nät av den typen dvs växelström och transmission. Du får fundera vidare på hur det kan komma sig.D daVinci skrev:
När du är klar över första delen här ovanför står det förhoppningsvis i ett förklarat ljus även för dig.D daVinci skrev:
En mer udda nyhet om elsystemet
Svenska kraftnät har blivit utsatta för ett dataintrång
Idag, 14.34
Vi kan konstatera att Svenska kraftnät har blivit utsatta för ett dataintrång som betyder åtkomst till viss information.
- Vi håller nu på att ta reda på vilken information som har läckt och hur det kan påverka oss. Vi ser inga indikationer på att elsystemet påverkas, säger Cem Göcgören, informationssäkerhetschef på Svenska kraftnät.
Svenska kraftnät har polisanmält dataintrånget. Vi är även i kontakt med andra myndigheter som har expertis inom området.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ftnat-har-blivit-utsatta-for-ett-dataintrang/
Idag, 14.34
Vi kan konstatera att Svenska kraftnät har blivit utsatta för ett dataintrång som betyder åtkomst till viss information.
- Vi håller nu på att ta reda på vilken information som har läckt och hur det kan påverka oss. Vi ser inga indikationer på att elsystemet påverkas, säger Cem Göcgören, informationssäkerhetschef på Svenska kraftnät.
Svenska kraftnät har polisanmält dataintrånget. Vi är även i kontakt med andra myndigheter som har expertis inom området.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ftnat-har-blivit-utsatta-for-ett-dataintrang/
Tack för länk och citat.K karlmb skrev:
Men @Snikholt har ju inte skrivit det nu utan skrivit två intressanta inlägg på sistone där han inte hävdar att de hade behövt mer svängmassa.K karlmb skrev:
Citerar du fel inlägg?
Det sägs röra sig om en attack från hackergruppen Everest som i varje fall vid tidigare händelser kunnat kopplas till Ryssland. 280 gb ska ha laddats ner och kommer publiceras den 1/11. Sedan är det oklart vad hackarna kommit över, får hoppas att SVK har bättre skydd på säkerhetskritisk data.P paralun skrev:En mer udda nyhet om elsystemet
Idag, 14.34
[länk]