K karlmb skrev:
Det är typ 2 ggr om året numera när alla gratisladdare är borta...
Jag har flera gratisladdare att tillgå, en av dem har till och med 3-fas. Sedan laddar jag på jobbet (jag har laddybrid och elen räcker inte hem också), så även där vill jag ha 16A. Och ibland laddar jag på stan också. Frugans bil laddas kanske ett tiotal tillfällen) på ett år på stolpar på stan eller vid resor (fler gånger än så), medan jag laddar utanför hemmet varje dag i princip. Men jag har å andra sidan bara 3,7 kW, men allt på en fas.

Edit: jag måste ha 16A när jag laddar, annars hinner jag inte blir klar med laddningen i tid många gånger.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har flera gratisladdare att tillgå, en av dem har till och med 3-fas. Sedan laddar jag på jobbet (jag har laddybrid och elen räcker inte hem också), så även där vill jag ha 16A. Och ibland laddar jag på stan också. Frugans bil laddas kanske ett tiotal tillfällen) på ett år på stolpar på stan eller vid resor (fler gånger än så), medan jag laddar utanför hemmet varje dag i princip. Men jag har å andra sidan bara 3,7 kW, men allt på en fas.

Edit: jag måste ha 16A när jag laddar, annars hinner jag inte blir klar med laddningen i tid många gånger.
Enfasare är ju ett övergående problem vi kan lämna därhän.

K karlmb skrev:
I Europa ja, med gamla (och nya) 1-fas system...
Som att styra en Tesla från en gammal PV.
Idéen med detta kommer ju från Trabantland.
Trabantland har 3 x 63 A matning till enfamiljshus...

K karlmb skrev:
Enfasare är ju ett övergående problem vi kan lämna därhän.
Nej, det är de inte. Laddhybrider kommer att finnas i många år än. Det säljs fortfarande fler laddhybrider än elbilar.

T
D Dilato skrev:
vi med Eon redan har betalat så det borde räcka till ett helt nytt nät.
Exakt så, har vi inte redan haft 20 år med nät-avgifter som är avskilda från "elhandels-bolags-avgift"? Kommer ihåg att redan då ca 2003 2004 sas det att pengarna ska betala för en ny DC kabel från norr till söder. Istället fick vi 12 nya DC kablar från söder till Tyskland. Och nu ska vi betala igen för nätet.

Var det inte så att anslutnings-avgiften och är extremt högre nu jämfört med ca 1960 eller 1980-talet? Anslutnings-avgiften betalar ju den som ska anslutas till nätet, det borde väl täcka den kostnaden? Varför ska vi nu 40 år senare igen betala för uppbyggnaden

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Var det inte så att anslutnings-avgiften och är extremt högre nu jämfört med ca 1960 eller 1980-talet? Anslutnings-avgiften betalar ju den som ska anslutas till nätet, det borde väl täcka den kostnaden? Varför ska vi nu 40 år senare igen betala för uppbyggnaden
Man borde göra en jämförande studie på kostnaderna för distributionsnätet i olika länder. Jag tror att Sveriges är ovanligt dyrt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
H HenrikHuslöse skrev:
Man borde göra en jämförande studie på kostnaderna för distributionsnätet i olika länder. Jag tror att Sveriges är ovanligt dyrt.
Vid en snabb översyn verkar du ha rätt, vi har högre nätkostnader än genomsnittet i EU.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
S Snikholt skrev:
Vid en snabb översyn verkar du ha rätt, vi har högre nätkostnader än genomsnittet i EU.
Vilket är helt rimligt eftersom vi har ett till ytan stort men relativt glesbefolkat land. Även den goda tillgången på vattenkraft leder rimligen till högre nätkostnad än om man har ett kolkraftverk i utkanten av varje stad.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vilket är helt rimligt eftersom vi har ett till ytan stort men relativt glesbefolkat land. Även den goda tillgången på vattenkraft leder rimligen till högre nätkostnad än om man har ett kolkraftverk i utkanten av varje stad.
Måhända, men Finland borde vi kunna jämföra oss med. Och de har lägre nätkostnader.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är de inte. Laddhybrider kommer att finnas i många år än. Det säljs fortfarande fler laddhybrider än elbilar.
Gissar att de hybrider som säljs idag är 3-fas? Annars hade de gått bort för mig direkt.

H HenrikHuslöse skrev:
Trabantland har 3 x 63 A matning till enfamiljshus...
OK, det var mer en tematisk benämning. Vi kan säga UK då. (De var med i EU när de började detta arbete)

K karlmb skrev:
Gissar att de hybrider som säljs idag är 3-fas? Annars hade de gått bort för mig direkt.
De flesta är enfas. Nya större laddhybrider med ett större laddbart batteri har dock trefas. Det är dock inte entydigt att gränsen går just precis mellan dessa.

S Snikholt skrev:
Nyfiken, har du någon referens? Vi har ju en förmåga nuförtiden att krångla till det mesta inkl kostnader.

Letade efter fakta hos ACER men gick vilse.
https://www.acer.europa.eu/news/get...d-cost-reflective-electricity-network-tariffs

Sedan har vi ju ett vidsträckt land med mycket glesbygd men det borde inte vara huvudskälet till att våra elnätskostnader skulle vara högre.

D Dilato skrev:
Det som väl åtminstone för mig är irriterande är att om man valt att inte ha timpris för att slippa behöva anpassa livet efter elpriset varje minut, men nu tvingas man ändå in i att anpassa livet efter nät-tariffer trots att inget egentligen ändrats som påkallar detta.

Jag får säkert lägre nätkostnad eftersom jag inte har några effekthungriga prylar mer än värmepump och induktionsspis men jag ogillar principen eftersom vi med Eon redan har betalat så det borde räcka till ett helt nytt nät.
Stamnätets förstärkning har vi betalat med flaskhalsavgifter men där släpar det efter också...men det är ju bra för SE1 & 2 där ingen bor😉
Hej
Även jag har ett elpris som sätts månadsvis och när effektavgiften kommer så betalar jag som deltagare i kollektivet inte extra för den eventuella nätförstärkning som behövs för elbilsladdning och solceller på villan då jag ännu inte har något av detta

När effektavgiften kommit och jag fdå köper elbil då kan jag bidra med effektavgifter för elbilsladdning i villan

Att du betalt till EON aktieägare det kan inte användas till ett nytt nät

Dina flaskhalsavgifter har Svenska kraftnät i flera år försökt använda till nätförstärkning men stoppas ständigt av protester från privatpersoner och kommuner

I prisområde 1och 2 har man i mer än 60 år accepterat bygga vattenkraft och ledningar att föra kraften söderut

Detta innebär idag ett överskott på elenergi och ett lågt elpris samtidigt som man söderut protesterar mot att bygga ledningarna som kan ta emot mer elkraft

Redigerat:
K karlmb skrev:
OK, det var mer en tematisk benämning. Vi kan säga UK då. (De var med i EU när de började detta arbete)
UK har 100A enfastmatning till enfamiljshus. 3 x 16 är mindre än 100A.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.