804 637 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
"Here we go again"K karlmb skrev:Du har orealistiska förväntingar på svenska domstolar...
Det står inget om att en enskild kund måste hålla igen.
Omvänt så står det inget om att nätbolaget måste ta höjd för varje enskild avvikelse mot något slags förväntat utfall i kollektivet.
Det bästa (även om jag tvivlar på så djuplodande resonemang från en svensk domstol), vore att de konstaterar att inga stora störningar noterats hittills och att ev ytterligare kostnader måste bygga på saklig och evidensbaserad grund, inte på teoretiska farhågor som nu.
"En EU-förordning gäller direkt som svensk lag medan ett EU-direktiv ska omvandlas och genomföras till svensk lagstiftning."
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Och därmed kommer den att ge noll effekt i slitage på spåren typ.Fairlane skrev:
Du kan köpa precis lika mycket efter införandet av effektavgift när du vill, men till ett högre pris.
Säg att vi har en tjänst som är att köra personer med tåg mellan Stockholm om Malmö. Oavsett när man reser så är priset detsamma, så det blir trångt på vissa tider och glest på andra. För att känna ut trafiken så höjs priset vissa tider och sänks andra. Är det verkligen en väsensskild tjänst från den första? Är det inte så att man fortfarande kan resa precis när man vill även med den nya prislistan?
De hade ju kunnat sätta ett öre i effektavgift och fått vågen av alla kunder.D djac skrev:Ja men där har EON varit tydliga i sin kommunikation, sant eller ej så har de iaf sagt att den behövs inte och hade de kunnat välja skulle den aldrig införas. Jag gissar att det är därför det går så trögt med framtagande och införande, de försöker väl hitta en väg där det inte förstör både sin nätverksamhet och elproduktionsverksamhet, samtidigt som de förlorar i kundnöjdhet. Det här är uppenbarligen någon som är dåligt för alla inblandade.
Finns inget behov av att maxa typ 11 kW en hel natt. Så det är inget problem för de allra flesta. Jag kan se ett litet informationsbehov för en del nya elbilsägare som kanske inte ställer ned effekten i bilen från max, men eftersom effektavgiften inte blir alls eller mkt lägre på natten så kommer nuvarande utformning av den inte påverka något. Samtidigt har ju uppenbarligen inte elnätsbolagen sett något problem med det.S Snikholt skrev:Jag menar så här.
Om effekttaxan gör det billigt att ladda bilen på natten, så kommer de flesta att ladda elbilen på natten, och snabbt.
Det är bättre för nätet att ha bilen inkopplad längre tid och ladda långsammare. De flesta har lastbalansering till 3-fasladdare, och laddningen begränsas av diverse 1-fas laster. 3-fas laddare (iaf de som sålts so far) kräver symmetri. Det innebär att om du förbrukar 10A på en fas genom dammsugning, matlagning whatever - så har du 3x6A tillgängligt för laddning på en 16A mätarsäkring.
Men på natten då, med låg eller ingen effekt-taxa och lite 1-faslaster i hemmet så är det bara att maxa….
Förstår du vad jag menar?
Hela effektavgiftsgrejen är som att försöka laga nåt som inte är trasigt.
Kan vi inte lösa detta då i EU genom en ny deal?P paralun skrev:Nej vi hänger ju ihop och ska givetvist hjälpa varandra med elförsörjningen.
Men idag ser man ju tydligt hur Danmark samt Tyskland beter sig. Danmark är helt beroende av import samt Tyskland får köra sin fossilkraft för fullt inkl import från Norge och Frankrike.
Ganska enkelt att se hur dåligt det ser ut! "Arma Europa"!
Jo mycket svår fråga och vitsen är ju att jämna ut förbrukningar för att slippa dyrbara onödiga nätinvesteringar och det ser ju olika ut för elnätsområden.K karlmb skrev:
Hursomhelst så tror jag EI börjar få koll på vad som är en rimlig effektavgift och elnätsägarens kostnader för investeringar.
Nej, det har de ju lämnat till elnätsbolagen att berätta.P paralun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Den siffran är bara ett konstaterande från @Mikael_L av hur stor exporten är på årsbasis. Jag (och inte heller han tror jag) har inte lagt någon värdering i det.K karlmb skrev:
Ska jag ändå ha en åsikt i sak så blir den att jag är för frihandel, men jag ser att handeln är hårt påverkad av diverse dåliga politiska beslut i många olika länder. Och rädda oss från dålig politik är ofta även marknaden oförmögen att göra.
Kanske, kanske inte... Vet inte om ni håller med, men man får lätt känslan av att ju mer man försöker förstå var det konkreta problemet man försöker lösa egentligen ligger, desto otydligare blir det. 🙄Mikael_L skrev: