K karlmb skrev:
Finns inget behov av att maxa typ 11 kW en hel natt. Så det är inget problem för de allra flesta. Jag kan se ett litet informationsbehov för en del nya elbilsägare som kanske inte ställer ned effekten i bilen från max, men eftersom effektavgiften inte blir alls eller mkt lägre på natten så kommer nuvarande utformning av den inte påverka något. Samtidigt har ju uppenbarligen inte elnätsbolagen sett något problem med det.
Hela effektavgiftsgrejen är som att försöka laga nåt som inte är trasigt.
Man behöver inte, men man har den på 16A ändå, man vill ju ha det när man laddar på stan eller på resor

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har inte ändrat mitt beteende, jag lagar mat när jag behöver, jag tvättar när det behövs osv det som kanske ändrats är att grejerna jag använder drar mindre energi.
Svårt att gissa för just dig (och ditt område) men saker som hänt de senaste 50 åren är att många slutat värma sina hus med olja eller ved; att man slutat med direktuppvärmd el; att man tilläggsisolerat; att man bytt till lågenergilampor, -tv, -kyl osv. Samt att många områden förtätats.

Detta har vi kunnat dra nytta av i form av att ha ett länge överdimensionerat elnät. Nu får vi, likt med oljan, en Jobspost till som elkonsumenter, men det mesta andra har gått i rätt riktning och det hela därmed blivit billigare över tid.

Jag är inte gammal nog att minnas oljekrisen på 70-talet, men jag minns att man exempelvis länge uppmanades att köra diskmaskinen på natten för att jämna ut belastningen. Sånt minns kanske du med.

Det skapas lätt en närsynthet i att man tror att man själv är statisk i en föränderlig värld. Den bilden är sällan sann.

P paralun skrev:
Jovisst men nu är det inte så enkelt att åndra något i EU-Bryssel och som vi skrivit på.
Jo.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man behöver inte, men man har den på 16A ändå, man vill ju ha det när man laddar på stan eller på resor
Det är typ 2 ggr om året numera när alla gratisladdare är borta...

D
K karlmb skrev:
Finns inget behov av att maxa typ 11 kW en hel natt. Så det är inget problem för de allra flesta. Jag kan se ett litet informationsbehov för en del nya elbilsägare som kanske inte ställer ned effekten i bilen från max, men eftersom effektavgiften inte blir alls eller mkt lägre på natten så kommer nuvarande utformning av den inte påverka något. Samtidigt har ju uppenbarligen inte elnätsbolagen sett något problem med det.
Det rimliga svaret idag är såklart något helt annat, uppkopplad laddning som kan lastbalanseras. detta kan enkelt motiveras med ekonomiska stimulanser.

Men, men, vi lever i en tid då göra fel värderas högre än att inte göra något, då känner man sig tuff och alla vill ju vara tuffa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte gammal nog att minnas oljekrisen på 70-talet, men jag minns att man exempelvis länge uppmanades att köra diskmaskinen på natten för att jämna ut belastningen.
Diskmaskin fanns inte i alla hushåll under 70-talet motsvarande idag.😉

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
De hade ju kunnat sätta ett öre i effektavgift och fått vågen av alla kunder.
Jag skulle säga att gamla tiders hög och lågtaxa hade varit både enklare och effektivare.

Det är ett av skälen till att jag var och fortfarande är mycket nyfiken på hur detta kom till, var, vem, och hur, jag tror det hade förklarat alla tokerier och jag sätter en tia på att det absolut inte handlade om elnätens väl och ve, det finns väldigt sannolikt andra skäl bakom. Vi följer irrblossen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Diskmaskin fanns inte i alla hushåll under 70-talet motsvarande idag.
Inte i alla, men i alla fall i miljonprogrammets små- och radhus.

Min poäng var dock mest att vi även tidigare haft perioder då toppar behövt hanteras, vilket bl.a. gjordes med uppmaningar om anpassning. Lite som uppmaningarna att hålla igen vattenkonsumtionen i somras. Sådant gav effekt både då och nu (i alla fall kortsiktigt).

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga att gamla tiders hög och lågtaxa hade varit både enklare och effektivare.

Det är ett av skälen till att jag var och fortfarande är mycket nyfiken på hur detta kom till, var, vem, och hur, jag tror det hade förklarat alla tokerier och jag sätter en tia på att det absolut inte handlade om elnätens väl och ve, det finns väldigt sannolikt andra skäl bakom. Vi följer irrblossen.
Jag tycker det är än roligare att studera vilka som försvarar tilltaget och jämställer det med skivat bröd..

Mikael_L Mikael_L skrev:
om vi redan idag exporterar el varenda timme under året så kommer all ny elproduktion betyda att den också måste exporteras.
Så är det i en statisk värld, men vi bygger ju delvis för att möta ökad efterfrågan, delvis för att långsiktigt ersätta dagens kraftverk och ddlvis av säkerhetspolitiska skäl. Att då betrakta all el som likvärdig tycker jag är fel.

Men jag har inget emot att vi tycker olika. Så länge som vi inte missförstår varandra (eller andra missförstår våra respektive poänger) är jag nöjd.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hej karlmb

På Konsumenternas energimarknadsbyrå så kan vi läsa att ” Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Tre år senare avskaffades kravet på timmätning för att kunna byta elleverantör och fler hushållskunder kunde byta på ett enkelt sätt. Det finns över 100 elleverantörer i Sverige att välja mellan.”

Sedan dess har vi konsumenter börjat på olika sätt och olika fort att agera på elmarknaden. Vi har bytt uppvärmningssystem, bytt belysning, skaffat elbilar, solceller och batterier för att nämna några saker under de ca 25 år som sedan gått.

Förändringen sker inte på en natt.

Effektavgiften skall vara i funktion 1 januari 2027. Vi får räkna med att det tar tid innan alla justeringar av debitering genomförts ett antal gånger utifrån hur vi elanvändare agerat på prissignalerna.

Energimarknadsinspektionen skriver så här ;”Ei anser vidare att effektavgiften bör följas upp och utvärderas kontinuerligt för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att så långt som möjligt uppnå syftet med effektavgiften. Av föreskriftens allmänna råd följer att åtminstone en gång per år ska tariffkomponenterna utvärderas och justeras.
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...av-nattariffer-enligt-eifs-20221/effektavgift

Du skriver;” Hela effektavgiftsgrejen är som att försöka laga nåt som inte är trasigt.”
Jag upplever som ingenjör att vi många gånger styr ”sittande i släpvagnen”.

Ett företag jag arbetade på engång i tiden uppmanade oss medarbetare att sänka företagets kostnader genom att försöka boka billiga resor och hotell. Min ingenjörskollega och jag blev förvånade, det gjorde vi väl jämt.

Som ingenjör och forskare, inom elkraftområdet, har jag lärt mig att ständigt hushålla med knappa resurser. När jag åkte på forskningskonferenser och presenterade mina artiklar då bodde jag ofta inte på hotellet där konferensen skedde utan bokade en turistresa där både resan och boendet var betydligt billigare. På så sätt räckte forskningsanslagen betydligt bättre.

När det gäller effektavgiftsgifterna så ser jag till min glädje att man inte väntar till ”problemen vuxit sig alltför stora” utan man försöker styra i tid när bekymren är tydliga, för många av de inblandade ingenjörerna, medveten om att kursändringen kan ta 5–10 år eller i t.o.m. längre. Som det erfarenhetsmässigt ofta tar på elkraftområdet, se till exempel byggandet av nya produktionskällor och kraftledningar.

Det som väl åtminstone för mig är irriterande är att om man valt att inte ha timpris för att slippa behöva anpassa livet efter elpriset varje minut, men nu tvingas man ändå in i att anpassa livet efter nät-tariffer trots att inget egentligen ändrats som påkallar detta.

Jag får säkert lägre nätkostnad eftersom jag inte har några effekthungriga prylar mer än värmepump och induktionsspis men jag ogillar principen eftersom vi med Eon redan har betalat så det borde räcka till ett helt nytt nät.
Stamnätets förstärkning har vi betalat med flaskhalsavgifter men där släpar det efter också...men det är ju bra för SE1 & 2 där ingen bor😉

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så är det i en statisk värld, men vi bygger ju delvis för att möta ökad efterfrågan, delvis för att långsiktigt ersätta dagens kraftverk och ddlvis av säkerhetspolitiska skäl. Att då betrakta all el som likvärdig tycker jag är fel.

Men jag har inget emot att vi tycker olika. Så länge som vi inte missförstår varandra (eller andra missförstår våra respektive poänger) är jag nöjd.
Att allt hela tiden förändras är jag högst medveten om.
Och nog de flesta överens om.

Däremot skiljer det mycket om vad och hur man tror ska förändras.
Själv ser jag en elproduktionstrend i Sverige som har varit ganska likartad i riktning och trend i 15 års tid nu, från att vi producerade för lite el och därmed importerade ungefär halva året, till att vi producerar "för mycket" och exporterar i princip jämt.

Visst kan detta ändras, kanske plötsligt, eller kanske gradvis, eller stegvis, vem vet.
Men då ska både den rådande trenden sluta och sen ska det bli ännu värre så att vår export dessutom minskar till att bli import.
Ska vi återgå 15 år bakåt i tiden så är det kanske bortåt 50 TWh som ska bort (det är inte så mycket som vår elproduktion ökat, utan det är, på ett ungefär, summan av ökad produktion och energibesparingar).

Ja det kan ju förstås hända, det är väl framförallt Hybrit och Stegra som kan tänkas plötsligt käka upp den kakan. Men samtidigt byggs det väl lite mer elproduktion under tiden också, och ytterligare lite energibesparingar (jag var och kikade på en fläktanläggning från mitten av 60-talet igår, som var relativt orörd, den kommer nog snart bytas ut och då halveras energiförbrukningen, kanske de kan spara 10-20.000 kWh el per år + en massa fjärrvärmeräkning, den förser bara en butikslokal och ett (stort) källarförråd med luft, huset har några till ventaggregat).

Jag vet inte riktigt, jag satsar nog inte mina pengar på att vi kommer få en lika dålig energisituation som det var 2009-2011, ja och alla år före detta.

Men som sagt, jag är OK med att vi provar att bygga kärnkraft, men då tycker jag det helt enkelt ska byggas i Vattenfalls regi, utan några subventioner på elpriset, blir marknadspriset för lågt så får skattebetalarna helt enkelt ta smällen (vilket de får med dagens förslag också) men om elpriserna rakar i höjden, så kommer vinsten till ett statligt ägt bolag istället för att pengarna ska smita iväg utomlands.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
delvis för att långsiktigt ersätta dagens kraftverk och ddlvis av säkerhetspolitiska skäl.
Ja detta är ju relevanta sakskäl.
Det har inget direkt med elpriset att göra (vilket är det som folk i realiteten är förbannade på, annars skulle ingen bry sig, inga skulle köra hård populism för att vinna val, och denna tråd skulle aldrig uppstått), men fortfarande viktiga saker att ta med i ekvationen.

Och då det kan ta 20 år att få ny kärnkraft på plats så är det hög tid att starta nu.
Men jag gillar fortfarande inte subventioneringsmodellen, men jag har dåligt med förslag som är sådana att det hela inte kan komma att rivas upp av MP så fort de får tillfälle.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När det gäller effektavgiftsgifterna så ser jag till min glädje att man inte väntar till ”problemen vuxit sig alltför stora” utan man försöker styra i tid när bekymren är tydliga,
I Europa ja, med gamla (och nya) 1-fas system...
Som att styra en Tesla från en gammal PV.
Idéen med detta kommer ju från Trabantland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.