804 668 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ang elpris, idag har Finland Nordpools högsta elpriser (därför har SE3 något högre än SE4), ja nästan hela dagen.
De har en toppnotering på 6.31 SEK/kWh kl 18:45
Varför vet jag dock inte.
Ja Baltstaterna dras ju förstås med i samma pris, som brukligt är.
De har en toppnotering på 6.31 SEK/kWh kl 18:45
Varför vet jag dock inte.
Ja Baltstaterna dras ju förstås med i samma pris, som brukligt är.
Nej ett skäl. Och det är definition av termen. Inget annat.pacman42 skrev:
Sedan vet inte jag om termen ens är propert definierad.
Jag befarar ju att det är något i stil med: "Ööö vi har ööö liksom öö kallat öö kärnkraft och öö liksom ööö vattenkraft för ööö baskraft".
Men jag hoppas att jag har fel.
Planerbarhet i huvudsak. Men även förmågan att ta upp variationer i frekvens brukar ibland lyftas.D daVinci skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
"D daVinci skrev:
Baskraft är en typ av planerbar energi som kan produceras nästan konstant, dygnet runt, året runt, för att ge stabilitet åt elnätet. Den genereras traditionellt av storskaliga kraftverk som kärnkraft och (delvis) vattenkraft, men begreppet utvidgas också till att inkludera moderna lösningar som kombinerar förnybar produktion med energilagringsteknik och flexibilitet.
- Funktion:
Baskraften utgör grunden i ett elsystem genom att garantera en stabil och jämn tillförsel av el, oavsett väder.
- Traditionella exempel:
Kärnkraft och storskaliga vattenkraftverk har traditionellt varit viktiga källor till baskraft.
- Nya definitioner:
Begreppet har börjat omfatta en "grön baskraft" som använder en kombination av inte-väderberoende förnybar produktion, energilagring (som vätgas, pumpkraft) och flexibilitetstekniker (som smart styrning av laddning) för att uppnå samma stabilitet.
Dom verkar ha fossilpriser i Frankrike också. Eller snarliktP paralun skrev:
Dock är det billigt i SE2. Stor prisskillnad mellan SE2 och SE3. från 57 öre till 22 kr. Någon som huggit kablarna däremellan?
Ännu dyrare i Finland. 27 kr. Kärnkraftspris där?
Dyr kvart detta.
Jo men fransmännen har ett fast elpis som i Norge numera.D daVinci skrev:
Finland får väl Eslands pris eftersom elhandelsavtalet är som det är och export straffas.
Om Finland
https://www.fingrid.fi/en/electricity-market/power-system/
Det skulle vara intressant om man kunde se "budningen" hos Nordpool.
Tackar. Dock verkar det vara ungefär som jag skrev, fast lite vackrare formulerat då.Mats-S skrev:
"
Baskraft är en typ av planerbar energi som kan produceras nästan konstant, dygnet runt, året runt, för att ge stabilitet åt elnätet. Den genereras traditionellt av storskaliga kraftverk som kärnkraft och (delvis) vattenkraft, men begreppet utvidgas också till att inkludera moderna lösningar som kombinerar förnybar produktion med energilagringsteknik och flexibilitet.
"
- Funktion:
Baskraften utgör grunden i ett elsystem genom att garantera en stabil och jämn tillförsel av el, oavsett väder.
- Traditionella exempel:
Kärnkraft och storskaliga vattenkraftverk har traditionellt varit viktiga källor till baskraft.
- Nya definitioner:
Begreppet har börjat omfatta en "grön baskraft" som använder en kombination av inte-väderberoende förnybar produktion, energilagring (som vätgas, pumpkraft) och flexibilitetstekniker (som smart styrning av laddning) för att uppnå samma stabilitet.
Å ena sidan är baskraft något som går konstant och skapar instabilitet iom att det inte anpassar sig till förbrukningen.
Som lök på laxen kallar man det för stabilt när produktion och förbrukning har mismatch.
Å andra sidan så inkluderar man vattenkraft som är synnerligen adaptiv och anpassar sig till förbrukningen.
Förvirringen är maximal.
Å tredje sidan inkluderar man pumpkraft som är diametrala motsatsen till konstant produktion iom att den så väl levererar som förbrukar som står still.
Och här blev förvirringen on steroids.
Verkar inte finnas någon systemkunnig inom SvK. (Gissar att det kommer därifrån). Har dom låst in alla systemmänniskor i något källarvalv.
Det här gör ju ont i ögonen att läsa för rationella människor.
Men kommunistpriserna i Frankrike gäller väl till konsument??P paralun skrev:
Inte Nordpools producentpriser väl?
Det var Nordpool-priserna jag tittade på.
Varför måste det vara minsta halva nukleära produktionen? Är det rimlig ekonomi?Nötegårdsgubben skrev:
Får tyvärr inte upp någon data när jag följer länken, men SE4 är väl den intressantaste, inte SE3.
Och fram till 2031 lär vi väl inte ha några ny reaktorer på plats hur som helst.
Mina siffror var från utredningen. Sen dess har Northvolt kursat och Stegra sett allt dystrare ut så prisprognosen däri är säkert hög. Men @Mikael_L:s prat om 80 öres subvention är oavsett fel.
Att vi exporterar är en sak, hur mycket och om det kan sägas vara halva kärnkraftsproduktionen (och att vi nationellt därmed skulle klara oss utan denna) en annan.
Du har orealistiska förväntingar på svenska domstolar...M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
Här tänker jag ”Vad anför du när du står i domstolen”.
Skulle man, i rätten, försöka påstå, det djac hävdar, då kommer domstolsförhandlingen att innebära att man går tillbaka till bakgrunden till hur elnäten är uppbyggda, hur ellagen är skriven, hur avtalen är formulerade, hur teknikutvecklingen och elanvändningen har förändrats etc. etc.
Jag ser inte att djac:s sätt att resonera, kommer att kunna få bifall i domstolen.
Tror du det? Det är dessutom elanvändarna som bekostar elnäten.
Men han får gärna för mig stämma sitt elnätsbolag, om han är så övertygad att han har rätt.
Och sedan redovisa utslaget här. 🙂
Det står inget om att en enskild kund måste hålla igen.
Omvänt så står det inget om att nätbolaget måste ta höjd för varje enskild avvikelse mot något slags förväntat utfall i kollektivet.
Det bästa (även om jag tvivlar på så djuplodande resonemang från en svensk domstol), vore att de konstaterar att inga stora störningar noterats hittills och att ev ytterligare kostnader måste bygga på saklig och evidensbaserad grund, inte på teoretiska farhågor som nu.