• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vi har ju inte längre några marginaler för fel i den planerbara elproduktionen.

Frankrikes kärnkraftsflotta tuffar på bra och man exporterar ca 10000MW
[länk]

Samt Norge får exportera ca 5000 MW men de har mindre vatten i magasinen än vanligt.

Det ser inte bra ut!

[länk]
Det finns massor av reserv på kontinenten för dessa extremt ovanliga haverier i baskraften, eller hur? Eller tycker du Sverige ska vara självförsörjande 365/24/7?
Isåfall kan vi lösa det genom att klippa kablar o spara mer vatten i magasinen.

pacman42 pacman42 skrev:
Norrmännen stänger ned ett par kablar nästa år...
Blir bra för oss i Norden.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Ca 60% ligger hos de tre största, så det får ju då utgöra någon slags mitt, de andra fördelas på kommunala energibolag och andra mindre spelare. Så jag fortsätter tänka på kollektivet utifrån det, men med det sagt så tycker jag det är rimligt att exempelvis även invånare som är anslutet till ett minimalistiskt bolag ska kunna ha och ladda elbil och detta ska göras så billigt och enkelt som möjligt, anser jag, jag är ju negativ till de fossila ökningarna vi ser nu och som helt säkert kommer fortsätta öka, bla av som en följd av effektavgifterna.

Att abonnenterna dår får en normaliserad avgift ser jag inga som helst problem med, de har ju åkt snålskjuts tidigare.
Hej
Jag räknar Vattenfall till bolag där den som är ansluten även beskattas

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag missförstår inte, jag tycker du räknar fult. Jag tycker också att jag är ärlig med vad jag är oenig om. Att vi är oense i hur saker bör beskrivas tycker jag är något annat än att missförstå.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, jag förstår. Jag tycker bara att det är ett missvisande sätt att beskriva sakerna på.
Ja du tänker så.

Själv tycker jag att jag beskriver det ytterst pedagogiskt.
Att om vi redan idag exporterar el varenda timme under året så kommer all ny elproduktion betyda att den också måste exporteras.
Och diskuterar jag ny vindkraft så vore det kanske lite konstigt att använda "en kärnkraftsreaktor" som storleksreferens på exporten (men inte helt fel ändå, för väldigt många svenskar kan nog lite grann referera till hur mycket el vi får från en sådan, men är samtidigt helt clueless över hur mycket ström ett vindkraftverk genererar, vet t.ex. du hur mycket effekt och årsproduktion som ett vindkraftverk ger?)

Och jag är helt med på tanken att bygga mer elproduktion, även om den kommer att exporteras, den ger ju oss exportintäkter, den är en buffert för ev framtida ökat nationellt elbehov.
Men lika lite som jag vill se att solceller eller vindkraft får subventioner för sin produktion, på det sättet att det blir lönsamt att producera el som ingen behöver (som det har varit i Sverige fram tills nu för solceller) så vill jag inte heller att något annat kraftslag ska ha detta.
Just nu subventioneras ingen sorts elproduktion i Sverige - gott så. Inte dags att sabba detta igen.

Och sen tycker jag alltså att min presentation av detta "problem" blir både pedagogisk och tydlig när jag skriver att den nya imaginära reaktorn som vi sätter on-grid idag kommer faktiskt vara tvungen att exportera all el den producerar.
Även om nu effekten i praktiken kommer från hela Sveriges elmix, så är ju ny produktion trots allt en produktion på marginalen.

Vi kan lika gärna vända på denna beskrivning och mena på att en produktion som försvinner är lika mycket som att vi exporterar motsvarande en kärnreaktor mindre, eller att en kärnreaktor slutar producera.
Jag kan säga så; Då R1 stängdes så gjorde det att Sverige minskade exporten av all elproduktion som en kärnreaktor gav (även om det inte är helt sant hela tiden, ibland var ju denna reaktor på revision t.ex. och hade just då ingen del i den Svenska elmixen).

Om det nu inte varit så att vi exporterar alla timmar om året och totalt ca 30TWh, utan om det varit som år 2010, eller tidigare, med ömsom export, ömsom import, ungefär halva tiden av året av vardera, då hade jag pudlat rejält direkt och varit med på att mitt sätt att resonera är totalt oärligt.
Jag kör denna utsaga för att vi faktiskt exporterar varenda timme, samt för att jag tycker det är tankeväckande pedagogiskt, att man då måste fundera över varför och för vem som dessa nya kärnreaktorer ska byggas.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns massor av reserv på kontinenten för dessa extremt ovanliga haverier i baskraften, eller hur? Eller tycker du Sverige ska vara självförsörjande 365/24/7?
När elbehovet ökar så måste även baskraften öka i samma takt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När elbehovet ökar så måste även baskraften öka i samma takt.
Man kan se sol och vind som baskraft om man accepterar produktionsmönstret.

P paralun skrev:
Vi har ju inte längre några marginaler för fel i den planerbara elproduktionen.

Frankrikes kärnkraftsflotta tuffar på bra och man exporterar ca 10000MW
[länk]

Samt Norge får exportera ca 5000 MW men de har mindre vatten i magasinen än vanligt.

Det ser inte bra ut!

[länk]
Tänkte först att någon girig i SE4 hade huggit av kablarna. Men ser ju att SE4 importerar från Tyskland och Polen.
Verkar vara högre priser i många länder. Trots otrasiga franska kärnreaktorer.

S
K karlmb skrev:
Jag kan kalla en hund för katt, eller ett äpple för päron om jag accepterar olikheterna.

• Gilla
  • Älska
utmedväg19 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, det är inte baskraft. Av flera olika skäl.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej vi hänger ju ihop och ska givetvist hjälpa varandra med elförsörjningen.

Men idag ser man ju tydligt hur Danmark samt Tyskland beter sig. Danmark är helt beroende av import samt Tyskland får köra sin fossilkraft för fullt inkl import från Norge och Frankrike.

Ganska enkelt att se hur dåligt det ser ut! "Arma Europa"!

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tänkte först att någon girig i SE4 hade huggit av kablarna. Men ser ju att SE4 importerar från Tyskland och Polen.
Verkar vara högre priser i många länder. Trots otrasiga franska kärnreaktorer.
Jo det blir ju fossilkraftspriser.....

S
Ja, det är såhär det blir. Ingen överraskning direkt.
Och inte beror det på att gaspriset har ökat till astronomiska värden över natten heller.

S Snikholt skrev:
Ja, det är såhär det blir. Ingen överraskning direkt.
Och inte beror det på att gaspriset har ökat till astronomiska värden över natten heller.
Brist på kablar och produktionskapacitet...

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
Gällande all diskussion om effektavgifterna...

Så tror jag att det egentligen inte är något stort lokalnätsproblem här, utan det är (framtida) regionnätsproblem och stamnätsproblem.

I en inte alltför avlägsen framtid så har vi kanske plötsligt 4 miljoner eldrivna personbilar (dvs ca 80% beståndet).
Tänk vad som händer om tja.. 1/4 passar på och startar laddningen under den billigaste timmen under dygnet och laddar med "bara" 11kW i snitt (många kommer kunna ladda med 22kW).

Då kommer bara billaddningen dra 11000 MW i effekt, tillkommer sen vad all el i övrigt samhället behöver.
Kikar jag t.ex. idag, just nu, så är Sveriges elkonsumtion ca 15000MW, jag tror inte våra stora transmissionsnät klarar av denna ytterligare effektökning.

Det kanske kan bli fler, eller färre bilar som laddar samtidigt, de kanske laddar med högre eller lägre effekt, men jag hoppas min poäng går fram, att se lite mellan tummen och pekfingret vilka effekttoppar som kan komma i framtiden.

Och det är ju inte bara elbilarna, framtidens värmepumpar och elpannor och allt sånt kommer väl troligen att säljas med inbyggda funktioner för att optimera på elpris.

Om direktivet kommer från EU, ja det förvånar mig inte det minsta, särskilt med tanke på att Sverige har ohyggligt mycket starkare och välutbyggda transmissionsnät och regionnät, än de flesta andra europeiska länder har, för de transporterar majoriteten av sin energi i pipelines (gas) och på tåg (kol).

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.