804 688 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hej kashieda (och er övriga)kashieda skrev:
Jag ser inget problem i sig att man inför effektavgifter för att skjuta fram en kostsam ombyggnad av nätet, om det nu inte var den lilla detaljen att man a) redan tar betalt för att bygga ut nätet och b) delvis säger att man redan gjort det, fast det visat sig att man inte har byggt om. Pengarna gick ut som avkastning istället.
Det är vad jag ställer mig djupt skeptisk till
Om vi nu släpper avkastning till aktieägare, och tittar på de övriga ca 150 elnätsbolag där överskottet går till samma kassa där elanvändarna, som är anslutna till elnätsbolaget, beskattas.
Hur skall vi då göra för att hålla nere de framtida kostnadsökningarna?
Är du alltså nöjd med effektavgifterna?
Eller har du ett bättre alternativ till dessa?
Bygga upp elnäten på nytt, till gigantiska kostnader för oss som är anslutna och som bekostar elnäten
Eftersom elnätsbolagen inte får bygga proaktivt utan vänta på efterfrågan (eller behov till utbyggnad/förstärkning) så kommer kostnaderna att rullas ut i efterhand.
De kan inte neka kunder som efterfrågar tjänster, men får ta betalt vad det kostar, och dessa kostnader ser då vi elanvändare ofta, i efterhand, som avgiftshöjningar.
Jag vet att det finns undantag men det blir ju alltid så när man diskuterar ett fenomen att man håller sig "i mitten", det gör vi oss ständigt skyldiga till men å andra sidan så kan jag inte se värdet av att starta en sån här diskussion från en outlierposition, jag tror du håller med om det.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Så om du nu släpper ditt focus på att beklaga dig de aktiebolag som jagar avkastning till sina aktieägare, och tittar på de övriga ca 150 elnätsbolag där överskottet går till samma kassa där elanvändarna, som är anslutna till elnätsbolaget, beskattas.
Hur skall dessa elnätsbolag hålla nere elnätskostnaden i elnäten som nu av oss elanvändare används annorlunda än när elnäten byggdes baserat på Velanders formel?
Men såklart kan jag se att de som kört sina nät och sin debitering riktigt lean, hela tiden balanserandes på kanten till problemen, ser större ekonomiska utmaningar än de som ligger i andra änden av skalan.
Så, jag antar att det jag ser som realistiskt (kanske inte ändå) och till och med önskvärt, är att det, som det hade gjort på en marknad, samlas mer i mitten, rimliga nätinvesteringer och rimliga vinster. Jag vet att det låter lite mellanmjölk men det är faktiskt för det mesta att föredra.
Jag har inte ändrat mitt beteende, jag lagar mat när jag behöver, jag tvättar när det behövs osv det som kanske ändrats är att grejerna jag använder drar mindre energi.Nötegårdsgubben skrev:
Så därför behövs det en ekonomisk broms i hur mycket energi jag använder vid ett givet tillfälle?
🤔
Hej djacD djac skrev:Jag vet att det finns undantag men det blir ju alltid så när man diskuterar ett fenomen att man håller sig "i mitten", det gör vi oss ständigt skyldiga till men å andra sidan så kan jag inte se värdet av att starta en sån här diskussion från en outlierposition, jag tror du håller med om det.
Men såklart kan jag se att de som kört sina nät och sin debitering riktigt lean, hela tiden balanserandes på kanten till problemen, ser större ekonomiska utmaningar än de som ligger i andra änden av skalan.
Så, jag antar att det jag ser som realistiskt (kanske inte ändå) och till och med önskvärt, är att det, som det hade gjort på en marknad, samlas mer i mitten, rimliga nätinvesteringer och rimliga vinster. Jag vet att det låter lite mellanmjölk men det är faktiskt för det mesta att föredra.
Jag tror att om vi räknar ihop alla de som är anslutna till ett elnät där man även beskattas av elnätsägaren (av stat eller kommun) är mångdubbelt fler än de som är anslutna till aktiebolag.
Om vi här på byggahus skall hjälpas åt att förstå hur vår vår elförsörjning fungerar och ge råd till varandra hur man kan agera för att långsiktigt hålla nere sina elkraftrelaterade kostnader.
Då är det väl bra om dialogen/diskussionen kan hamna där?
Den är riktad mot kollektivet, inte mot just dig.D Dilato skrev:
Fler och mindre (storlek) kraftverk vore ju inte så dumt. Låt oss välja ett kraftslag som fungerar på vintern under dagar då det inte blåser. Det är helt fritt att välja bland de tillgängliga lösningarna på marknaden. Någon som har några förslag? 🤔K karlmb skrev:
Det med Norgepriserna är att det är extrem Sovjetekonomi.Mikael_L skrev:
Det finns inget inslag av marknadsekonomi.
Elen kan bli hur dyr som helst att producera, medan förbrukarna kan slösa hämmningslöst.
Tom företrädare inom offentlig sektor i Sverige tar sig för pannan. Och då vet man att "Nordkorea-inslaget" blivit stort.
(Men Norge har blivit ett slags kommunistland. 75% av befolkningen får sina inkomster av staten. Bara 25% av privat sektor. Norge kommer gå under om det fortsätter så här. https://www.svd.se/a/1MEaOM/ekonome...blem-lata-lontagare-och-undermaliga-studenter).
Egentligen är det ingen ko på isen.pacman42 skrev:
Hade det bara varit rimlig prisbildning mellan 2 grannländer med diametralt olika produktionskapacitet och mix vs konsumtion, så hade vi haft låga priser för överskådlig tid.
Ca 60% ligger hos de tre största, så det får ju då utgöra någon slags mitt, de andra fördelas på kommunala energibolag och andra mindre spelare. Så jag fortsätter tänka på kollektivet utifrån det, men med det sagt så tycker jag det är rimligt att exempelvis även invånare som är anslutet till ett minimalistiskt bolag ska kunna ha och ladda elbil och detta ska göras så billigt och enkelt som möjligt, anser jag, jag är ju negativ till de fossila ökningarna vi ser nu och som helt säkert kommer fortsätta öka, bla av som en följd av effektavgifterna.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag tror att om vi räknar ihop alla de som är anslutna till ett elnät där man även beskattas av elnätsägaren (av stat eller kommun) är mångdubbelt fler än de som är anslutna till aktiebolag.
Om vi här på byggahus skall hjälpas åt att förstå hur vår vår elförsörjning fungerar och ge råd till varandra hur man kan agera för att långsiktigt hålla nere sina elkraftrelaterade kostnader.
Då är det väl bra om dialogen/diskussionen kan hamna där?
Att abonnenterna dår får en normaliserad avgift ser jag inga som helst problem med, de har ju åkt snålskjuts tidigare.