805 060 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Den s.k topplast-timmen mäts inte på lokalnätsnivå (även om den sannolikt, utan effektavgift följer samma mönster)Nötegårdsgubben skrev:
Är den? Topplasttimmen är väl alltid tidig kväll en vardag på vintern.
Så länge det är sant tycker jag att det verkar rimligt att genom prisdifferentiering begränsa användandet då och andra höglasttimmar, till förmån för tider då nätet utnyttjas mindre.
Vore (eller blir) det så att topplasten styrdes av när elen är billigast skulle jag hålla med dig.
Skräckexemplet är ju en effektavgift som slutar gälla efter läggdags, vintertid. Lite blåst på det så har du genast förutsättningar för att koka kapillärerna i näten.
Och har man månadsrörligt pris på el, eller fast pris så kommer man garanterat att styra all laddning till tider när inte effektavgiften gäller, om man har möjlighet.Nötegårdsgubben skrev:
Är den? Topplasttimmen är väl alltid tidig kväll en vardag på vintern.
Så länge det är sant tycker jag att det verkar rimligt att genom prisdifferentiering begränsa användandet då och andra höglasttimmar, till förmån för tider då nätet utnyttjas mindre.
Vore (eller blir) det så att topplasten styrdes av när elen är billigast skulle jag hålla med dig.
Det blir brutal sammanlagring.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Med lite antar jag att du menar mycket, så att elpriset blir lågt.S Snikholt skrev:
Jag håller som sagt med om den teoretiska risken, men undrar om det verkligen finns något empiriskt stöd för den, och varför nätbolagen i så fall går ifrån en modell likt den Göteborgs energi tidigt rullade ut.
Tekniksnacket och en massa annat blabb från branschföreträdare är bara skenmål för populasen, nu i dessa tider så tänker jag ofrånkomligen på alla de korta videos man ser på stridsflygplan som väjer och skjuter ut skenmål, det är hela energibranschen och 90% av folket, inklusive några som profilerat sig som förståsigpåare, springer som illrar efter blossen medan branschen flyger vidare mot nya höjder.Mikael_L skrev:
Intäktsramen för 2024-2027 medger en avgiftshöjning om 40 procent. Och elnätsbolagen har rörelsemarginaler norr om 20% vilket kan jämföras med snittet för svenska bolag, 7,8%.
När elnätsföretagens vinterfakturor dimper ner i brevlådan är det säkerligen en och annan villaägare som får ångestpåslag. Detta följt av ilska när det sedan går att läsa i media om samma företags extrema vinster. Skulle inte vinsterna gå till nätutbyggnad?
I fjol beslutade Energimarknadsinspektionen om intäktsramar för tillsynsperioden 2024-2027. I denna höjdes taket med ungefär 100 miljarder till 326 miljarder kronor.
– Det motsvarar en höjning på drygt 40 procent. Det är mycket oroande att elnätsföretagen har så generösa intäktsramar. Lagstiftningen behöver ses över så snart som möjligt, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta i en kommentar.
[länk]
Men en del tror att det handlar om teknik ...
Debiteringshöjder och subventioner som de aldrig i sina vildaste fantasier hade ens kunnat fantisera ihop i grupp.
Killgissar att de frångår den, för att det är bad business....Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Medans att ”koka kapillärerna” inte är det?
Fair point - jag har inte sett hur deras alternativa modell ser ut ska jag erkänna.Nötegårdsgubben skrev:
Men vi är väl kanske inte riktigt framme vid dessa nivåer ännu heller. Ingen aning om hur stor el-fordonsflottan är till dags datum.
I vissa områden är den säkert betydande, medan i andra inte alls.
Naturligtvis exporterar vi mest när det blåser. Men annars är det typ varenda timme.Nötegårdsgubben skrev:
Gör vi verkligen det? Exporterar vi exempelvis när det inte blåser? Jag tycker att det här argumentet alltjämt är förljuget – det går inte att smeta ut all produktion och export jämt över året och sen påstå att det är baskraften vi säljer.
Därmed inte sagt att jag tycker vi ska hindra den internationella elhandeln, tvärtom.
De finns å andra sidan inte. Det är en prisgaranti (både uppåt och neråt), som därtill baserar sig på antaganden om att elen kommer snitta på över 70 öre.
Subventionen väntas alltså vara under tio öre, och kan liknas vid en försäkringskostnad för kollektivet. Men en subvention är det absolut.
Hej djacD djac skrev:Tekniksnacket och en massa annat blabb från branschföreträdare är bara skenmål för populasen, nu i dessa tider så tänker jag ofrånkomligen på alla de korta videos man ser på stridsflygplan som väjer och skjuter ut skenmål, det är hela energibranschen och 90% av folket, inklusive några som profilerat sig som förståsigpåare, springer som illrar efter blossen medan branschen flyger vidare mot nya höjder.
Debiteringshöjder och subventioner som de aldrig i sina vildaste fantasier hade ens kunnat fantisera ihop i grupp.
Så om du nu släpper ditt focus på att beklaga dig de aktiebolag som jagar avkastning till sina aktieägare, och tittar på de övriga ca 150 elnätsbolag där överskottet går till samma kassa där elanvändarna, som är anslutna till elnätsbolaget, beskattas.
Hur skall dessa elnätsbolag hålla nere elnätskostnaden i elnäten som nu av oss elanvändare används annorlunda än när elnäten byggdes baserat på Velanders formel?
Inte om amn gör som Göteborg energi, samma effekttariff hela dygnet. Då finns det inga toppar någonstans. De motiverade detta med att stora delar av deras kunder har fjärrvärme och att det därför är elbilarnas laddning som blir dimensionerande för hela nätet.S Snikholt skrev:
Jag räknar med att alla bolag kommer att gå mot en modell som liknar Ellevios på sikt (effekttariff dygnet runt, men differentierad så att det är lagom mycket billigare när man vill ha mer last), åtminstone under vintermånaderna.S Snikholt skrev:
Jag ser inget problem i sig att man inför effektavgifter för att skjuta fram en kostsam ombyggnad av nätet, om det nu inte var den lilla detaljen att man a) redan tar betalt för att bygga ut nätet och b) delvis säger att man redan gjort det, fast det visat sig att man inte har byggt om. Pengarna gick ut som avkastning istället.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag har en ingenjörsutbildning samt en forskarutbildning. Jag har arbetat med industriell forskning vid min tid på ABB Corporate Research samt senare med akademisk forskning (och utbildning) gällande elkvalité och EMC på universitet. Jag deltar nu som pensionär, fortfarande i utvecklingsarbete för att elkraftsamhället skall fungera bättre, bland annat, gällande medicinsk teknik.
Jag ser inte, det du påstår, att effektavgifterna skulle bromsa (teknik)utvecklingen.
Effektavgifterna ser jag däremot som, en enkel men möjlig metod, för att bromsa kostnadsutvecklingen gällande att kunna fortsätta att använda de redan byggda elnäten baserade på Velanders modell även nu, när vårt sätt att köpa och använda elkraften har förändrats.
Många har är redan idag (förutom att vissa företag vill göra vinster på elnäten till sina aktieägare) sett att det finns en kostnadsökning i elnäten, nu när vårt sätt att köpa och använda elkraft har förändrats.
Det är denna kostnadsökning driven av behov på ombyggnad/nybyggnad elnäten som effektavgifterna kan begränsa.
Det är vad jag ställer mig djupt skeptisk till.
Inte omöjligt... Vattenfalls modell som de provkör nu har effektavgift:pacman42 skrev:
"Vardagar kl 07–21 under månaderna januari, februari, mars, november och december. "
.
Njau... nu på morgonen ser det klart uselt ut.K karlmb skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
R4, en turbin borta samt O3 ej i drift. Den tyska fossilkraften går för fullt.
https://www.smard.de/home