804 738 läst ·
22 087 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Intäktsramen för 2024-2027 medger en avgiftshöjning om 40 procent. Och elnätsbolagen har rörelsemarginaler norr om 20% vilket kan jämföras med snittet för svenska bolag, 7,8%.
När elnätsföretagens vinterfakturor dimper ner i brevlådan är det säkerligen en och annan villaägare som får ångestpåslag. Detta följt av ilska när det sedan går att läsa i media om samma företags extrema vinster. Skulle inte vinsterna gå till nätutbyggnad?
I fjol beslutade Energimarknadsinspektionen om intäktsramar för tillsynsperioden 2024-2027. I denna höjdes taket med ungefär 100 miljarder till 326 miljarder kronor.
– Det motsvarar en höjning på drygt 40 procent. Det är mycket oroande att elnätsföretagen har så generösa intäktsramar. Lagstiftningen behöver ses över så snart som möjligt, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta i en kommentar.
https://www.elinstallatoren.se/2025...as-vi-faktakollar-10-pastaenden-om-elsystemet
Men en del tror att det handlar om teknik ...
När elnätsföretagens vinterfakturor dimper ner i brevlådan är det säkerligen en och annan villaägare som får ångestpåslag. Detta följt av ilska när det sedan går att läsa i media om samma företags extrema vinster. Skulle inte vinsterna gå till nätutbyggnad?
I fjol beslutade Energimarknadsinspektionen om intäktsramar för tillsynsperioden 2024-2027. I denna höjdes taket med ungefär 100 miljarder till 326 miljarder kronor.
– Det motsvarar en höjning på drygt 40 procent. Det är mycket oroande att elnätsföretagen har så generösa intäktsramar. Lagstiftningen behöver ses över så snart som möjligt, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta i en kommentar.
https://www.elinstallatoren.se/2025...as-vi-faktakollar-10-pastaenden-om-elsystemet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Något annat har jag inte heller påstått. Man kan kritisera för marginaler, man kan kritisera privata monopol och man kan givetvis kritisera effektavgifter, men gör det isåfall på de egna meriterna, inte för att man tycker något annat är dåligt.S Snikholt skrev:
Jag menar så här.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du får nog förklara bättre hur du menar
Effektavgiftens utformning kommer rimligen att behöva anpassas efter hur vi agerar för att vi skall få ett utjämnat effektflöde i elnätet.
Men som jag beskrev om jag skaffar mig en elbil och den skapar nya effekttoppar i elnätet då styrs jag av effektavgiften mot att dämpa topparna
Om effekttaxan gör det billigt att ladda bilen på natten, så kommer de flesta att ladda elbilen på natten, och snabbt.
Det är bättre för nätet att ha bilen inkopplad längre tid och ladda långsammare. De flesta har lastbalansering till 3-fasladdare, och laddningen begränsas av diverse 1-fas laster. 3-fas laddare (iaf de som sålts so far) kräver symmetri. Det innebär att om du förbrukar 10A på en fas genom dammsugning, matlagning whatever - så har du 3x6A tillgängligt för laddning på en 16A mätarsäkring.
Men på natten då, med låg eller ingen effekt-taxa och lite 1-faslaster i hemmet så är det bara att maxa….
Förstår du vad jag menar?
HejS Snikholt skrev:Jag menar så här.
Om effekttaxan gör det billigt att ladda bilen på natten, så kommer de flesta att ladda elbilen på natten, och snabbt.
Det är bättre för nätet att ha bilen inkopplad längre tid och ladda långsammare. De flesta har lastbalansering till 3-fasladdare, och laddningen begränsas av diverse 1-fas laster. 3-fas laddare (iaf de som sålts so far) kräver symmetri. Det innebär att om du förbrukar 10A på en fas genom dammsugning, matlagning whatever - så har du 3x6A tillgängligt för laddning på en 16A mätarsäkring.
Men på natten då, med låg eller ingen effekt-taxa och lite 1-faslaster i hemmet så är det bara att maxa….
Förstår du vad jag menar?
Jag skrev nyss att rimligen så kommer effektavgiften rimligen att ändras och anpassas, allteftersom vi ändrar vårt beteende, så att man kommer närmare ett jämt effektflöde
Utformningen av effektavgiften är medvetet vald enkel för att vara lättare att förstå. En mer avancerad och dynamisk effektavgift skulle vara effektivare, men svårare att begripa.
Redigerat:
Så kan det förstås bli. Men det hjälper inte att tidsperioder ändras. Då flyttar man bara problemet.M Martin Lundmark skrev:
Till skillnad mot tex timpriser på el så är detta något som kommer att styra väldigt många fler hushålls beteenden, för det blir obligatoriskt med effekttaxa.
Det allra vanligaste elavtalen är månadsrörligt eller fast.
Hej"S Snikholt skrev:Så kan det förstås bli. Men det hjälper inte att tidsperioder ändras. Då flyttar man bara problemet.
Till skillnad mot tex timpriser på el så är detta något som kommer att styra väldigt många fler hushålls beteenden, för det blir obligatoriskt med effekttaxa.
Det allra vanligaste elavtalen är månadsrörligt eller fast.
Jag ser delvis effektavgiften så att vi, jämfört med idag, får en "variabel säkringsavgift".
Vi betalar för den del av effektutrymmet i elnätet vi utnyttjar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
Nu har du redan fått ett bra svar av @Martin Lundmark, men den totala aningslösheten att man själv inte ändrat sitt beteende något på 50 år är för rolig för att hoppa över.D Dilato skrev:
Jag hoppas att du inte på riktigt missat all den teknikutveckling som skett sen 1975, vare sig du kör el- eller avgasbil.
Jag vill också tillägga att exempelvis Ellevios modell där effekttariffen halveras (man kan dubblera uttaget för samma effekttariff) är en modell som effektivt minimerar uttaget från elbilar på natten också.
Eller Göteborg Energis modell där effekttariffen är samma dygnet runt alla dagar på året (även om de har tagit fram en alternativ modell nu - som man kan välja istället).
Eller Göteborg Energis modell där effekttariffen är samma dygnet runt alla dagar på året (även om de har tagit fram en alternativ modell nu - som man kan välja istället).
Tanken är att effektavgifterna skall få bort billaddning, värmning av badtunna, bastubad, eller vad det nu må vara, från de extrema timmarna på dygnet och på året. De skall styra dig till att ha både personlig kontroll och att skaffa kontrollsystem som hjälper dig.S Snikholt skrev:För investeringsbehovet i nätet spelar det liksom ingen roll om nätet överbelastas 5ggr på ett år eller 20.
För inte menar ni att nuvarande effekttariff kommer att eliminera risk för överbelastning i lokalnätet?
Det är sannolikt att det kommer kunna vara minuspriser under effektavgiftsbefriade perioder.
Personligen så tror jag att det handlar om 1-2 gånger per fem år det kan vara problem och bara i delar av nätet - men det spelar ingen roll om det är en gång per fem år eller om det är tio gånger per år, nätet måste ändå designas så att det inte händer.
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Det är väl sånt här som i grunden ger folk skäl att vara förbannade, att det rullas ut modeller som i praktiken inte styr användandet till när nätet är lågbelastat.pacman42 skrev:
Bra om de bättrat sig, men några early adoptors bland nätägarna (som Göteborgs energi) fattade uppenbarligen inte vad de skulle göra, eller varför, utan läste bara innantill i regeltexten vad de minst måste göra.
Där tycker vi olika. Deras modell är mest rimlig, om syftet är att skapa förutsättningar för minskade investeringsbehov i nätet.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl sånt här som i grunden ger folk skäl att vara förbannade, att det rullas ut modeller som i praktiken inte styr användandet till när nätet är lågbelastat.
Bra om de bättrat sig, men några early adoptors bland nätägarna (som Göteborgs energi) fattade uppenbarligen inte vad de skulle göra, eller varför, utan läste bara innantill i regeltexten vad de minst måste göra.
Ja jag kan köpa att det på aggregerad nivå (högre upp i nätet) är vettigt med den styrningen, mot vissa tider.pacman42 skrev:
Tanken är att effektavgifterna skall få bort billaddning, värmning av badtunna, bastubad, eller vad det nu må vara, från de extrema timmarna på dygnet och på året. De skall styra dig till att ha både personlig kontroll och att skaffa kontrollsystem som hjälper dig.
Personligen så tror jag att det handlar om 1-2 gånger per fem år det kan vara problem och bara i delar av nätet - men det spelar ingen roll om det är en gång per fem år eller om det är tio gånger per år, nätet måste ändå designas så att det inte händer.
Men personligen tror jag att dessa tidsdifferentierade modeller kommer att leda till högre investeringsbehov i lokalnäten.
Man blir riktigt förbannad! Alla dessa förtida mätarbyten betalar vi ocksåMikael_L skrev:
Intäktsramen för 2024-2027 medger en avgiftshöjning om 40 procent. Och elnätsbolagen har rörelsemarginaler norr om 20% vilket kan jämföras med snittet för svenska bolag, 7,8%.
[länk]
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Är den? Topplasttimmen är väl alltid tidig kväll en vardag på vintern.S Snikholt skrev:
Så länge det är sant tycker jag att det verkar rimligt att genom prisdifferentiering begränsa användandet då och andra höglasttimmar, till förmån för tider då nätet utnyttjas mindre.
Vore (eller blir) det så att topplasten styrdes av när elen är billigast skulle jag hålla med dig.