804 656 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hekashieda skrev:
Jag har nyss, och flera gånger tidigare, beskrivit att bland annat vårt sätt att använda elnätet, med t.ex. timvis debitering och effektstyrning, avviker från elnätets uppbyggnad baserad bl.a. på Velanders formel
Se mitt inlägg #13 942 och läs de länkar jag hänvisade till där
Redigerat:
Det är väl lite som ifall det skulle vara lagligt att tanka hem film från Pirate bay mellan 22-23 varje kväll. Folk säger upp sina Netflix abonnemang och istället för att streama med 20 mbit/s hela kvällen så vill nu alla maxa sin 1gb/s anslutning under den timmen, och använder inget resten av dygnet. Även om alla har 1 gb/s till sin lokala fibercentral, så har nätet därifrån bara en bråkdel av den kapaciteten vidare ut, så det skulle kräva kostsamma uppgraderingar av nätet och priserna på abonnemangen skulle öka.
Så när elnätsbolagen (de stora i alla fall) i flera år höjt avgifterna med motiveringen att de bygger ut näten för att anpassa till nya förbrukningsmönster, så ljög de?M Martin Lundmark skrev:
Hejkashieda skrev:
Vad menar du?
Timvis mätning och styrning är väl exempel på ändrat förbrukningsmönster?
Det är en förändring som skett de senaste drygt 20 åren
Redigerat:
Och de senaste åren har det låtit att "vi måste modernisera näten för att förbrukningsmönstren ändras".M Martin Lundmark skrev:
Men man lägger inga pengar på att modernisera näten. Man betalar ut dem som vinst.
De har moderniserats näten, men inte i den takt som krävs för en övergång till elbilar. Det är min slutsats utifrån det jag hört.kashieda skrev:
Du har helt rätt i att det finns bolag, ofta kommunala där avgifterna är betydligt bättre. Tragiskt att så många kommuner sålde sina bolag under avreglerings-frossan.pacman42 skrev:
Nu får man nog vara lite mer precis i att peka ut "de". Mitt kommunala bolag har mycket lägre avgifter än de stora drakarna, trots en rätt utmanande geografi och spridning på bostäderna. Visserligen inga långa avstånd, men det är inte billigt att bygga mellan bergknallarna och skären i Bohuslän. De sista kunderna kostar skjortan för bolaget. Det påminner en hel del om hur det är med skolskjutsarna. Behöver inte barnen skolskjuts så har man en typ av kostnader. Kan de åka kollektivtrafiken har man en annan typ av kostnader, men i min kommun så har många taxi-båtar, taxi-bilar, små bussar som kör runt trakten och hämtar barn osv. Och i slutänden får ändå många barn skjuts till skolan för att föräldrarna inte skall behöva passa skolbussen på morgonen.
Det var ju det då, vad är min del?M Martin Lundmark skrev:
En godtyckligt tillyxad effektavgift uppfyller inte mina krav på transparent och rättvis prissättning iaf.
Den har närmast noll koppling till hur jag åsamkar kollektivet ev extrakostnader.
Han menar de osmakliga höjningarna av intäkter totalt.M Martin Lundmark skrev:
Och kom nu inte med att dessa är övervakade av EI. De finns där och har tom skeppats utomlands i en del fall. Staten har också tagit en del.
Hehe, dessa är ju tänkta att täckas av överföringsavgiften så den kan vi lämna därhän bortsett från att den också givetvis är för hög.S Snikholt skrev:
Jag sitter på ett kommunalt nät och har haft nätavgift länge. Nu gråter folk floder för att de som sitter på privata när skall råka ut för avgifter som jag haft länge.S Snikholt skrev:
Själv ser jag det som en lättnad att vi inte står närmare Nordkorea, vad gäller hur samhället är organiserat.S Snikholt skrev:
Men det har väl att göra med att jag föredrar BMW framför Trabant.
Det är många som föredrar Trabant framför BMW, fast av outgrundlig anledning vill dom inte medge det. Dom bara vill organisera samhället så det bara skall finnas Trabanter.
HejK karlmb skrev:
Hur menar du det är noll koppling ?
Om du styr elanvändningen efter elpriset så finns det ju en koppling och en påverkan på elnätets belastningsvariation