804 664 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, det gör man inte, inte när man jämför med hur det var tidigare. Om en del av den fasta avgiften och överföringsavgifterna omvandlas till effekttariff så betalar du inte mer för låga volymer än vad du gjorde tidigare, snarare mindre. Jag hör detta argument ofta i debatten, men bara för att det återupprepas så är det inte korrekt.D daVinci skrev:
Visserligen får man vissa trappstegseffekter när man har en effekttariff, men det innebär inte att det blir dyrare totalt sett.
???pacman42 skrev:
Nej, det gör man inte, inte när man jämför med hur det var tidigare. Om en del av den fasta avgiften och överföringsavgifterna omvandlas till effekttariff så betalar du inte mer för låga volymer än vad du gjorde tidigare, snarare mindre. Jag hör detta argument ofta i debatten, men bara för att det återupprepas så är det inte korrekt.
Visserligen får man vissa trappstegseffekter när man har en effekttariff, men det innebär inte att det blir dyrare totalt sett.
Jag betalar effektavgift så fort det går över 0W.
Här har det varit effektavgift länge, så det går inte svara på vad som hände när det infördes här.
Men har Vattenfall och de andra sänkt andra avgifter?
Vad för trappstegseffekter har du då hittat??
p*98 kr är synneligen kontinuerlig.
För mig så kan jag med min månadsförbrukning bränna av sidådär 5-6kW vintertid utan att det blir dyrare. Håller jag mig under det blir det billigare än innan. Sommartid ungefär 2-3 kW. Att ladda bilen på sommaren är dyrt.D daVinci skrev:
Ja men sånt abonnemang har inte jag, jag betalar fullpris och det avtalet ger mig och alla mina grannar rätten att ta ut full effekt, alltid, det kanske finns Velandersavtal hos några, med förbehåll och stor rabatt men inte här.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du har inte en egen ledning från en elkraftstation till ditt hus utan du är kopplat till ett gemensamt elnät som nyttjas av många
När elnäten till många av husen byggdes för säg 60 år sedan så användes statistik på elanvändning som baserades på att elenergin avlästes tex en gång per år
Med Velanders fornel kunde man sedan bedöma hur mycket effekt som husen statistiskt behövde
Detta innebär att du inte ständigt kan ta ut det som din abonnemangsäkring är på
När vi elanvändare idag genom tex timvis avläsning och styrning efter elpriser använder elnätet annorlunda då är det alltför kostsamt att bygga om elnäten
Istället försöker man bl.a. med effektavgifterna lösa detta
Självklart använder alla tjänsteleverantörer sig av uträkningar för att optimera sin intäkter och minska sina kostnader men man säljer inte begränsade tjänster, de hade inte kunnat kosta så mycket.
Tex överbokar flygbolag regelmässigt men säljer inte biljetter med förbehåll som, -i mån av plats, skulle man gjort det så hade de kostat mycket lite.
Med tanke på de groteska marginaler som nätbolagen har så kör de en riktigt tajt produktion och väljer kanske iom det extremt hög risknivå, den gubben har väl gått hem hittills, men allt förändras och nu får de kanske räkna med att dra upp sin produktionskostnad något, det ska då naturligtvis ske på leverantörens bekostnad, inte på kundens, som ju redan betalar för en full produkt.
Ja, de sänker den fasta avgiften och överföringsavgifterna.D daVinci skrev:
Trappstegen inträffar när man inte kommer undan att använda energi, exempelvis för matlagningen. Visst det blir dyrt den första gången du lagar maten, men om du fortsätter att laga mat resten av månaden så slås den kostnaden ut på många kWh förbrukning!
Hej djacD djac skrev:Ja men sånt abonnemang har inte jag, jag betalar fullpris och det avtalet ger mig och alla mina grannar rätten att ta ut full effekt, alltid, det kanske finns Velandersavtal hos några, med förbehåll och stor rabatt men inte här.
Självklart använder alla tjänsteleverantörer sig av uträkningar för att optimera sin intäkter och minska sina kostnader men man säljer inte begränsade tjänster, de hade inte kunnat kosta så mycket.
Tex överbokar flygbolag regelmässigt men säljer inte biljetter med förbehåll som, -i mån av plats, skulle man gjort det så hade de kostat mycket lite.
Med tanke på de groteska marginaler som nätbolagen har så kör de en riktigt tajt produktion och väljer kanske iom det extremt hög risknivå, den gubben har väl gått hem hittills, men allt förändras och nu får de kanske räkna med att dra upp sin produktionskostnad något, det ska då naturligtvis ske på leverantörens bekostnad, inte på kundens, som ju redan betalar för en full produkt.
Tagga ned
Det finns inga speciella ”Velandersavtal” utan våra elnät är en gång dimensionerade utifrån den metod som Professor Sten Velander en gång utvecklade.
Här kan du läsa en av de artiklar; ”Operationsanalytisk metodik vid eldistribution”, som Professor Sten Velander skrivit gällande dimensionering av elnät, eller som han själv beskriver det; ”utformning av metoder för rationell planering och självkostnadsberäkning vid elektrisk energidistribution
https://runeberg.org/tektid/1952/0309.html
På sidan 14 i Examensarbetet ”Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige” av Sara Wänéus och Catherine Östergren så kan du bland annat läsa;
” Velanders metod har länge använts och används än idag för att uppskattningsvis beräkna toppeffekten för en kund och den sammanlagrade toppeffekten för flera kunder utifrån deras elenergiförbrukning. Detta för att kunna dimensionera nätkomponenter i olika områden i Sverige. Velanders formel ser ut enligt ekvation (1) och togs fram av Sten Velander år 1952. Den sammanlagrade toppeffekten för kunder inom samma kundkategori beräknas enligt formel (2) (Persson et al. 2018).”
𝑃=𝑘1∗𝑊+𝑘2∗√𝑊 (1)
𝑃=𝑘1∗∑𝑊𝑖 +𝑘2∗√∑𝑊𝑖 (2)
Där:
- P = toppeffekt [W]
- W = årsenergi [Wh]
- k1 & k2 = s.k. Velanderkonstanter beroende på kundkategori
Redigerat:
Haha, ja men då får väl Velander uppdatera sin formel, eller om han gått ur tiden så får väl någon annan stoppa in relevant data och göra om, vi kan ju inte begränsas av utdaterade antaganden.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Tagga ned
Det finns inga speciella ”Velandersavtal” utan våra elnät är en gång dimensionerade utifrån den metod som Professor Sten Velander en gång utvecklade.
Här kan du läsa en av de artiklar; ”Operationsanalytisk metodik vid eldistribution”, som Professor Sten Velander skrivit gällande dimensionering av elnät, eller som han själv beskriver det; ”utformning av metoder för rationell planering och självkostnadsberäkning vid elektrisk energidistribution
[länk]
På sidan 14 i Examensarbetet ”Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige” av Sara Wänéus och Catherine Östergren så kan du bland annat läsa;
” Velanders metod har länge använts och används än idag för att uppskattningsvis beräkna toppeffekten för en kund och den sammanlagrade toppeffekten för flera kunder utifrån deras elenergiförbrukning. Detta för att kunna dimensionera nätkomponenter i olika områden i Sverige. Velanders formel ser ut enligt ekvation (1) och togs fram av Sten Velander år 1952. Den sammanlagrade toppeffekten för kunder inom samma kundkategori beräknas enligt formel (2) (Persson et al. 2018).”
𝑃=𝑘1∗𝑊+𝑘2∗√𝑊 (1)
𝑃=𝑘1∗∑𝑊𝑖 +𝑘2∗√∑𝑊𝑖 (2)
Där:
[länk]
- P = toppeffekt [W]
- W = årsenergi [Wh]
- k1 & k2 = s.k. Velanderkonstanter beroende på kundkategori
Det skulle ju vara som att tvinga flygplan att flyga efter gamla tågtidtabeller, ja nu har vi ju tidtabellen och det ska ta 8 timmar från STO till MMX, lös det men se till att hålla tiden!
HejD djac skrev:Haha, ja men då får väl Velander uppdatera sin formel, eller om han gått ur tiden så får väl någon annan stoppa in relevant data och göra om, vi kan ju inte begränsas av utdaterade antaganden.
Det skulle ju vara som att tvinga flygplan att flyga efter gamla tågtidtabeller, ja nu har vi ju tidtabellen och det ska ta 8 timmar från STO till MMX, lös det men se till att hålla tiden!
Då får jag upprepa det jag skrivit flera gånger tidigare
Det är möjligt att man kan uppdatera byggsättet för elnäten.
Men att bygga om de redan byggda elnäten innebär en stor kostnad för oss som använder elnäten och som då måste bekosta dessa ombyggnationer.
För att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten införs därför effektavgifter vars mål är att utjämna effekttopparna i elnäten.
Japp men nu är det bevisat att det är ett falskt påstående, både avtal och debitering grundar sig på fri användning, då får man bara gå vidare och släppa den argumentationen.M Martin Lundmark skrev:Hej
Men att bygga om de redan byggda elnäten innebär en stor kostnad för oss som använder elnäten och som då måste bekosta dessa ombyggnationer.
För att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten införs därför effektavgifter vars mål är att utjämna effekttopparna i elnäten.
Den enda kvarstående anledningen att begränsa sin elnätsanvändning är att eventuellt hjälpa sin leverantör att spara en slant, en sorts solidarisk handling alltså. Alla får såklart brinna för sitt men jag tycker den är missriktad, det finns så många behov där ens insats behövs, varför välja att hjälpa just de allra rikaste?
Jag håller med andra: varför ska det kosta mer för användarna än nu?M Martin Lundmark skrev:Hej
Nätägarna tar redan betalt för ett väl fungerande nät. De har redan höjt priset flera gånger med motiveringen att de bygger ut nätet, som sen råkade gå till koncernvinster istället.
De får inte ta mer betalt av kollektivet post-effektavgift. Så sägs det iallafall men EI lär bli uppsnurrade på läktaren. 😔kashieda skrev:
HejD djac skrev:Japp men nu är det bevisat att det är ett falskt påstående, både avtal och debitering grundar sig på fri användning, då får man bara gå vidare och släppa den argumentationen.
Den enda kvarstående anledningen att begränsa sin elnätsanvändning är att eventuellt hjälpa sin leverantör att spara en slant, en sorts solidarisk handling alltså. Alla får såklart brinna för sitt men jag tycker den är missriktad, det finns så många behov där ens insats behövs, varför välja att hjälpa just de allra rikaste?
Elnätsägaren kan inte neka dig att ansluta dig till och nyttja det gemensamma elnätet, det är ett fritt val,
Men du måste till elnätsägaren betala din del av kostnaden för att nyttja det gemensamma elnätet.
Nu får man nog vara lite mer precis i att peka ut "de". Mitt kommunala bolag har mycket lägre avgifter än de stora drakarna, trots en rätt utmanande geografi och spridning på bostäderna. Visserligen inga långa avstånd, men det är inte billigt att bygga mellan bergknallarna och skären i Bohuslän. De sista kunderna kostar skjortan för bolaget. Det påminner en hel del om hur det är med skolskjutsarna. Behöver inte barnen skolskjuts så har man en typ av kostnader. Kan de åka kollektivtrafiken har man en annan typ av kostnader, men i min kommun så har många taxi-båtar, taxi-bilar, små bussar som kör runt trakten och hämtar barn osv. Och i slutänden får ändå många barn skjuts till skolan för att föräldrarna inte skall behöva passa skolbussen på morgonen.S Snikholt skrev: