804 637 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej men det visste jag, att den nya effektavgiften inte förbjuder elanvändning, den gör bara det dyrare i vissa lägen, att ladda elbil är ett sådant, som den kommer avskräcka från.M Martin Lundmark skrev:
HejD djac skrev:
Timpriser och Elbilsladdning som är är en speciell form av effektuttag fanns inte med med i velanders formler som bl.a. våra uppbyggda distributionssätt är byggda efter
Det är väl rimligt att betala utifrån hur vi använder effekt på elnätet
Vi kan ju även ladda på laddstation
Redigerat:
Nej, det är såklart orimligt, vi betalar ju redan för denna via säkringsstorleken. Det är absolut inget speciellt med den förbrukningen, man köper el enligt avtal, upp till sin säkringsnivå, man borde inte sälja något man inte vill leverera, det är dumt oavsett vad man säljer.M Martin Lundmark skrev:
Som du säger så är de nät som inte klarar dagens användning otidsenliga och inte rimliga att betala något alls för, man bör reklamera och få pengarna tillbaks om de inte fungerar.
HejD djac skrev:Nej, det är såklart orimligt, vi betalar ju redan för denna via säkringsstorleken. Det är absolut inget speciellt med den förbrukningen, man köper el enligt avtal, upp till sin säkringsnivå, man borde inte sälja något man inte vill leverera, det är dumt oavsett vad man säljer.
Som du säger så är de nät som inte klarar dagens användning otidsenliga och inte rimliga att betala något alls för, man bör reklamera och få pengarna tillbaks om de inte fungerar.
Vi använder bla elnäten annorlunda än hur de är byggda (specificerade) och har även ett ökat krav på driftsäkerhet
Jag använder mitt enligt det avtal som EON har skapat och tvingat på mig, om de har sålt fel produkt, dvs det har nät som inte stämmer med avtalet så har de problem såklart men det är knappast mitt fel, något av det faktiskt. Jag har köpt och betalt för en användning men nu menar du att de ångrar sig och vill ha mer betalt för att leverera, innebär det att jag får tillbaks 25 års överbetalning, det är ju isf det enda rimliga?M Martin Lundmark skrev:
Man kan dra en parallell med annan infrastruktur. T ex mobilnäten.D djac skrev:
Här förändras användningen, men de privata leverantörerna måste uppgradera utrustningen hela tiden för att klara av kundtillfredställelsen.
Dels måste man uppgradera accesspunkterna med nyare bättre teknologi, men också köpa kraftigare access (bitrate) mellan core-nät och accesspunkter. (Och någon måste tillhandahålla ett kraftfullt core-nät).
Den som inte gör det tillräckligt snabbt och mycket tappar kundtillfredställelse och därmed intäkter.
(Jag får intrycket att många i tråden saknar helt perspektivet kundtillfredställelse, utan tänker mer i något slags sovjet-perspektiv. Abonnenterna skall anpassa sig till infrastrukturen. Och det är överheten som bestämmer ifall den skall ändras).
HejD djac skrev:Jag använder mitt enligt det avtal som EON har skapat och tvingat på mig, om de har sålt fel produkt, dvs det har nät som inte stämmer med avtalet så har de problem såklart men det är knappast mitt fel, något av det faktiskt. Jag har köpt och betalt för en användning men nu menar du att de ångrar sig och vill ha mer betalt för att leverera, innebär det att jag får tillbaks 25 års överbetalning, det är ju isf det enda rimliga?
Det är väl inget tvång att ha elanslutning?
Du skriver "nät som inte stämmer med avtalet" Vad menar du med det?
Har du ett avtal med EON som specificerar hur nätet ser ut?
Och avtalet stämmer inte med nätet påstår du ?
Kan du visa det avtalet?
Håller vi inte på med fantasier nu?
Tror jag inte skulle uppskattas. Och bli väldigt svårt att motivera för operatörerna.C cpalm skrev:
Lite grovt kan man säga att varje millisekund blir det vad det blir för kunden. Överföringen i luftgränssnittet kan vara stört eller så kan det vara trångt. Dvs det är som internet i största allmänhet: best effort.
Men operatörerna ser ju till att ordna fram kapacitet efter förbrukningsprofilen.
Generellt har det varit ganska lågt resursutnyttjande. Operatörerna har gjort enorma överinvesteringar i kapacitet, just för att kundtillfredställelsen skall vara hög.
Sedan etableras via konkurrensen viss praxis vad gäller debitering. T ex att ta betalt per överförd bit. Kan nog ha funnits olika taxor för olika klockslag på sina ställen. Numera är det inte relevant då trafiklasten är mer utspridd över dygnet.
Men best effort fungerar inte för elnätet. Där måste kapaciteten finnas, för något tänkt maxfall.
För egen del ser jag inget problem med effektavgiften. Just för att best effort inte gäller utan dimensionering måste ske för maxfallet. Det är då skäligt att de som köper hög effekt betalar för de investeringar som just de konsumerar av.
Pss kostar det mer att köpa fler GB radioaccess per månad. Den som nyttjar resurserna mer betalar mer.
Min fiber betalar jag dock konstant pris för. Den finns ju där hela tiden.
Jag har ett avtal som är väldigt enkelt i det hänseendet, jag får ta ut ström upp till säkringen, för det betalar jag en fast och en rörlig del. Att de har formler, som tex ohms lag eller andra, nämns inte i avtalet men som kund förutsätter jag att leverantören använder det de behöver för sin produktion. Skulle avtalet inte stämma med formlerna så har jag som kund knappast ansvaret för detta.M Martin Lundmark skrev:
Vad tycker du, borde jag krävt tillägg till avtalet som begränsade mig, att jag borde reagera på dess generösa formuleringar, som att jag kan köpa el?
Men det är ju så det är, du kan inte välja nätleverantör och inte heller påverka prissättningen.D daVinci skrev:
Nätbolagen behöver inte bry sig ett dyft om huruvida kunden är nöjd eller inte för kunden har inget val (annat än att flytta)
Jag sparar bara 1200 kr/år på den sänkningen, innan effekttariffen införs (som troligen sänker årskostnaden), så just sänkning till 16 A känns svårt. Särskilt som jag skall få in två elbilar och en badtunna, varmvatten samt värme också på natten.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag säkrade med från 25 A till 16 A i samband med bergvärme och konstaterar att jag nästan aldrig är över 8A så 10 A abonnemangssäkring hade kunnat räcka
Men så små abonnemang finns inte
Om jag med effektavgiften som mest hamnar runt 10 A (som timmesvärde) då är det lämpligare utifrån mitt effektbehov
Visst jag kan smeta ut delar av det på dagen, men där går nog gränsen för vad jag är beredd att göra också...
Så är det! Och de gör allt de kan för att blåsa upp sin kapitalbas (det är den som avgör hur mycket de får skörta upp oss)D Dilato skrev:
Hur pass exakt krävs då?D daVinci skrev:
Räcker väl utmärkt med säkringsstorlek.
HejD djac skrev:Jag har ett avtal som är väldigt enkelt i det hänseendet, jag får ta ut ström upp till säkringen, för det betalar jag en fast och en rörlig del. Att de har formler, som tex ohms lag eller andra, nämns inte i avtalet men som kund förutsätter jag att leverantören använder det de behöver för sin produktion. Skulle avtalet inte stämma med formlerna så har jag som kund knappast ansvaret för detta.
Vad tycker du, borde jag krävt tillägg till avtalet som begränsade mig, att jag borde reagera på dess generösa formuleringar, som att jag kan köpa el?
Du har inte en egen ledning från en elkraftstation till ditt hus utan du är kopplat till ett gemensamt elnät som nyttjas av många
När elnäten till många av husen byggdes för säg 60 år sedan så användes statistik på elanvändning som baserades på att elenergin avlästes tex en gång per år
Med Velanders fornel kunde man sedan bedöma hur mycket effekt som husen statistiskt behövde
Detta innebär att du inte ständigt kan ta ut det som din abonnemangsäkring är på
När vi elanvändare idag genom tex timvis avläsning och styrning efter elpriser använder elnätet annorlunda då är det alltför kostsamt att bygga om elnäten
Istället försöker man bl.a. med effektavgifterna lösa detta
Redigerat: