660 705 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu har äntligen R4 återstartat efter sin revision.
Just nu producerar de 22% av sin kapacitet.
Vi har saknat den reaktorn sedan den 3 augusti.
Får vi se rejält fallande elpris imorgon, när Sverige plötsligt får en till reaktor?
Just nu exporterar vi dock 4,8 GW, det är 1,2 GW mer än vad all vår kärnkraft ger.
Och när R4 är uppe i full produktion ger den 1,1 GW
Så just nu kör Sverige all sin kärnkraft för att sälja elen utomlands (och vi säljer dessutom en hel reaktors produktion till, fast det är väl vindkraft och vattenkraft då).
Det känns som att lösningen är att bygga fler kärnkraftverk ... i Sverige ...!?
Får vi se rejält fallande elpris imorgon, när Sverige plötsligt får en till reaktor?
Just nu exporterar vi dock 4,8 GW, det är 1,2 GW mer än vad all vår kärnkraft ger.
Så just nu kör Sverige all sin kärnkraft för att sälja elen utomlands (och vi säljer dessutom en hel reaktors produktion till, fast det är väl vindkraft och vattenkraft då).
Sluta genast upp å förlöjliga alla som envist hävdar att elbrist i Sverige är anledningen till vårt höga elpris å enda lösningen är kärnkraft. 😉Mikael_L skrev:
Även här i Norge finns det krafter som verkar för att man ska utreda möjligheten för norska kärnkraftverk….
Måste iofs erkänna att jag är så dåligt insatt så jag har inte förstått anledningen till detta…
Mja, men i Norge satsar man på underjordiska datacenter som skall dra massor med kräm.Z Zodde skrev:Sluta genast upp å förlöjliga alla som envist hävdar att elbrist i Sverige är anledningen till vårt höga elpris å enda lösningen är kärnkraft. 😉
Även här i Norge finns det krafter som verkar för att man ska utreda möjligheten för norska kärnkraftverk….
Måste iofs erkänna att jag är så dåligt insatt så jag har inte förstått anledningen till detta…
https://www.svd.se/a/yEWL2r/har-datacentret-i-norska-lefdal-en-nyckel-till-europas-framtid
Det kanske behövs lite kärniga kraftverk då. Datacentren drar kanske ganska konstant effekt och då passar det inte så illa med kärnkraft som inte kan anpassa sig till vanlig förbrukning. Men konstant förbrukning passar ju bra.
Om framtiden vet vi självklart inget… Men Equinor ( tidigare Statoil) har plöjt ner åtskilliga tiotals miljarder för å vara i främsta ledet då det gäller förnybar energi (främst vind)D daVinci skrev:Mja, men i Norge satsar man på underjordiska datacenter som skall dra massor med kräm.
[länk]
Det kanske behövs lite kärniga kraftverk då. Datacentren drar kanske ganska konstant effekt och då passar det inte så illa med kärnkraft som inte kan anpassa sig till vanlig förbrukning. Men konstant förbrukning passar ju bra.
Är därför ändå undrande över detta initiativ om KK… Som i tillägg verkar ha noll support i opinionen.
Datacentret i länken ligger såpass långt norrut där man ändå (likt SE1+SE2 I Sverige) har el i överflöd så det i sig är näppe anledningen…
Det bästa vore såklart om grannländerna gjorde det. Men det är väl sannolikt att priserna hade varit högre utan kärnkraftens produktion - eller hur?Mikael_L skrev:
Norge har absolut behov av kärnkraft, de exporterar mindre än Sverige.Z Zodde skrev:Sluta genast upp å förlöjliga alla som envist hävdar att elbrist i Sverige är anledningen till vårt höga elpris å enda lösningen är kärnkraft. 😉
Priserna hade åtminstone sannolikt inte varit lägre, där är jag helt säker på att vi kan enas.S Snikholt skrev:
Men jo, ingen extra produktion kommer typ någonsin höja priset, men bör dock sänka priset.
Dock är ju Sverige en sådan liten spelare i den Europeiska elproduktionen och konsumtionen att det vi gör rätt ofta spelar ganska liten roll, inte helt betydelselöst, men ofta knappt märkbart.
Tyvärr lät jag nu lite som dom som tycker att Sverige inte behöver göra något åt våra klimatutsläpp för att vi utgör en sådan liten andel av totalen.
Vår egen elproduktion spelar ingen roll, för att det är sådan liten andel av all produktion.
Men nåja, vi tillverkar åtminstone all el vi själva behöver och sen 30% till, så vi är åtminstone inte sämst i klassen.
Jag tycker att sisådär 30-50 Euro/MWh i prisskillnad sett på månadsbasis är betydelsefullt:Mikael_L skrev:
Dock är ju Sverige en sådan liten spelare i den Europeiska elproduktionen och konsumtionen att det vi gör rätt ofta spelar ganska liten roll, inte helt betydelselöst, men ofta knappt märkbart.
Tyvärr lät jag nu lite som dom som tycker att Sverige inte behöver göra något åt våra klimatutsläpp för att vi utgör en sådan liten andel av totalen.
Vår egen elproduktion spelar ingen roll, för att det är sådan liten andel av all produktion.
Mycket vill ha mer, antar att värmepumpar kommer förbjudas och ersättas med elpannor, LED bannas och man kommer väl kunna erbjuda sköna tempererade havsbad året runt!Z Zodde skrev:Sluta genast upp å förlöjliga alla som envist hävdar att elbrist i Sverige är anledningen till vårt höga elpris å enda lösningen är kärnkraft. 😉
Sen bygger de sånt i UK nu också.D daVinci skrev:Mja, men i Norge satsar man på underjordiska datacenter som skall dra massor med kräm.
[länk]
Och räknar förstås med tillgång till billig norsk el.
Globalt är det en hel delK karlmb skrev:
Dvs kräver ca 114 styck 1000 MW kärnreaktorer.
Och det byggs bara mer. Kanske blir så att data center är det som är räddningen för de som har starka emotionella preferenser för kärnkraftverk.
Just kärnkraftens oförmåga att anpassa sig till förbrukningen gör ju att de passar bra ihop med konstant förbrukning.
Det verkar ligga på 250 MW. Kommer du ihåg vad "överflödet" är på?Z Zodde skrev:
Sedan verkar det finnas ideer om att bygga ca 290 MW till. Någonstans tar väl överflödet slut.
De nordligare delarna an Norge har inte något direkt elöverskott att tala omZ Zodde skrev:
Mest elproduktion har de i närheten av Bergen, och lite norrut. Norr om Trondheim, typ, så har de inte så väldigt mycket elproduktion, jag misstänker att det till stor del beror på att det knappt finns några magasin (dammar).
Edit:
Nu har jag försökt hitta något som backar upp det jag skrev, men lyckades inte (och har inte tid just nu att leta mer).
Men så har jag åtminstone fått för mig att det är, att det är sydvästra Norge som har absolut största elproduktionen.
Redigerat:
Om de som bygger datacenter inte kan förlita sig på billig el (vatten, sol o vind) så lär deras kalkyler falla samma. MS ska bygga egna reaktorer i USA, men det är väl så länge moroten sitter i Vita huset, sen lär man revidera planerna...D daVinci skrev:Globalt är det en hel del
Dvs kräver ca 114 styck 1000 MW kärnreaktorer.
Och det byggs bara mer. Kanske blir så att data center är det som är räddningen för de som har starka emotionella preferenser för kärnkraftverk.
Just kärnkraftens oförmåga att anpassa sig till förbrukningen gör ju att de passar bra ihop med konstant förbrukning.