Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då går mina tankar igen på högtemperatur reaktorer, där det, såvitt jag förstått, är möjligt att tillverka vätgas med väldigt hög verkningsgrad.

Sen kanske man är lite orolig att börja skicka vätgas i Europas naturgas är.
Hållfastheten och tätheten på naturgasledningarna är rätt OK även om man skickar vätgas i dem.

Högtemperaturreaktorer är ju uteslutet enligt miljörörelsen (i främst Tyskland, men även här), så det håller ju inte...
 
S Snikholt skrev:
Sen om de finansierat dem direkt eller indirekt eller inte alls skiter jag egentligen i.
Då fattar jag absolut inte varför du öht ger dig in i en diskussion om finansiering ?
Du skiter ju i vilket?

E det så kul å diskutera så du hoppar med bara för nöjet å få skriva lite…??🧐🧐
 
D
Z Zodde skrev:
Då fattar jag absolut inte varför du öht ger dig in i en diskussion om finansiering ?
Du skiter ju i vilket?

E det så kul å diskutera så du hoppar med bara för nöjet å få skriva lite…??🧐🧐
Jag antar att du köper att Ryssland, med stor framgång, konstant bedriver påverkansarbete, i syfte att destabilisera? Det gör dessutom många andra länder och tillsammans är väl resultaten rätt tydliga, de påverkar ju till och med valutgångar i många europiska länder med detta.

Ovanpå detta har du kommersiella intressen som gör samma sak, speciellt noterbart i Sverige är oljeorganisationen Atlas Network som investerat i den svenska regeringen, med bra avkastning.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du glömde att till B får man addera allt som finns i en elbil också, men ett lite mindre batteri.
Det som är lika i båda fallen är inget man tar med när man tittar på skillnaden.
 
D djac skrev:
Jag antar att du köper att Ryssland, med stor framgång, konstant bedriver påverkansarbete, i syfte att destabilisera? Det gör dessutom många andra länder och tillsammans är väl resultaten rätt tydliga, de påverkar ju till och med valutgångar i många europiska länder med detta.

Ovanpå detta har du kommersiella intressen som gör samma sak, speciellt noterbart i Sverige är oljeorganisationen Atlas Network som investerat i den svenska regeringen, med bra avkastning.
Absolut.
Men nu var det
a) inte frågan om nutid utan under kalla kriget, dvs gamla Västtyskland OCH
b) ”till stor del finansierade”

Att de gav symboliska bidrag å symbolisk utbildning till olika organisationer är väl dokumenterat.
Detta gjorde man för att få möjligheten att infiltrera de samma organisationerna.
Både miljörörelser och kommunistpartier i väst.

Men hade det varit snack om stora valutatransaktioner (vilket e nödvändigt om man ”till stor del” ska finansiera dessa organisationer i väst), ja då hade det uppmärksammats och avslöjats direkt.
 
S
Z Zodde skrev:
a) inte frågan om nutid utan under kalla kriget, dvs gamla Västtyskland OCH
Aha... då är jag med. Hade helt missat det. Jag utgick från att vi diskuterade nutid. Eftersom jag själv startade ett spår om Fukushima - Energiwende och att ryssen underblåste det.
 
S Snikholt skrev:
Aha... då är jag med. Hade helt missat det. Jag utgick från att vi diskuterade nutid. Eftersom jag själv startade ett spår om Fukushima - Energiwende och att ryssen underblåste det.
Det e ok… fast det framgår tydligt (Sovjetunionen) i inlägget precis innan ditt…
Att läsa å förstå INNAN man kastar sig över tangenterna är en dygd
 
  • Haha
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, den är inte nödvändigtvis vettigast på sikt, men den är det idag (beroende på hur man definierar frågan). Det finns bättre tekniker, men de finns inte ute idag. Att ladda oftare är oftast det bästa alternativet redan idag dock. Men folk vill gärna släpa med sig en bensinmotor också, även om det i praktiken är en sämre lösning. Orsaken är att räckvidden via batterier kostar för mycket idag, detta gör laddybriden till ett bra alternativ.

Dock skall man notera att miljöforskare dissar laddhybrider hårt, detta för att de flesta som äger en laddhybrid skiter i att ladda den och kör på bensin (i EU, inte i Sverige där elen oftast är så billig att de flesta gör tvärtom). Men om alla som körde laddhybrider gjorde som jag gör, dvs laddar den varje natt, då skulle de flesta laddhybrider vara bättre för miljön än batteribilar - för tillfället.
Jo men det är också det att hybriderna är mer som vanliga bilar med litet batteri, Med växellåda och allt.
inte tvärtom.
 
D daVinci skrev:
Det som är lika i båda fallen är inget man tar med när man tittar på skillnaden.
Trodde B var en vätgasbil. Oklart hur du menar.
 
K karlmb skrev:
Jo men det är också det att hybriderna är mer som vanliga bilar med litet batteri, Med växellåda och allt.
inte tvärtom.
Inte min laddhybrid (Mitsubishi Outlander). Den är som en elbil, men med bensinmotor också. Och detta är väl den vanligaste laddhybriden i Sverige om jag inte missminner mig (om nu Inte Kia Ceed laddhybrid hunnit ikapp nu).

Mitsubishi Outlander har bara en växel och den aktiveras (kopplas in elektroniskt styrt kanske man skall säga) när bilen ligger någonstans mellan 65-70 km/h (om batteriet är nära slut, eller om man aktivt valt att inte använda batteriet). På lägre hastigheter är bilen helt elektrisk, även om det är en bensinmotor som laddar batteriet kontinuerligt (om det behövs).

Så, jag håller inte med om att laddhybrider är mer som en vanlig bil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, verkligen inte. Det finns gott om problem med att få ned elen till backen, bara dragkrafterna i de kablarna kommer att vara rejält otrevliga. Höjden 1500 meter är antagligen vald för att man ska kunna hantera brottlängden på koppar som är knappt 3000 meter och få en rejäl marginal på brottlängden på stål som ligger runt 20000 meter. genom att då bära kopparkabeln med stålkabeln så kan man då få en hyfsad hållbarhet på anslutningen till marken. Nu uppkommer dock problemen, dragkrafterna från vind på dessa höjder är väldigt stora och detta sliter på både koppar och stålanslutningarna mot marken. Detta innebär i sin tur att säkerhetsmarginalerna blir väldigt små med de sätt som vi normalt hanterar risker (hållfasthet i hissar, kranar, broar, hus osv). Jag har extremt svårt att se att detta kommer att fungera i praktiken under en längre tid.
Är det uteslutet att ha ytterligare förankringar av kompositmaterial tex?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte min laddhybrid (Mitsubishi Outlander). Den är som en elbil, men med bensinmotor också. Och detta är väl den vanligaste laddhybriden i Sverige om jag inte missminner mig (om nu Inte Kia Ceed laddhybrid hunnit ikapp nu).

Mitsubishi Outlander har bara en växel och den aktiveras (kopplas in elektroniskt styrt kanske man skall säga) när bilen ligger någonstans mellan 65-70 km/h (om batteriet är nära slut, eller om man aktivt valt att inte använda batteriet). På lägre hastigheter är bilen helt elektrisk, även om det är en bensinmotor som laddar batteriet kontinuerligt (om det behövs).

Så, jag håller inte med om att laddhybrider är mer som en vanlig bil...
Det massor av äldre hybrider också. Men visst.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej effektiviteten för att producera gas från el ligger där i nya anläggningar (åtminstone i teorin). Men jag håller med om slutsatsen att batterier (och flytande bränslen till viss del) är effektivast i fordon.

Jag håller också med om att man bör samla in de gaser som idag förbränns eller bara släpps ut och inte används, där är det väl ingen som protesterar. Det hjälper dock varken SSAB i Luleå, eller Bolidens Rönnskärsverken i Skellefteå. Där finns inte mycket gas att samla in. Det är el som finns.
Var har du sett elektrolysörer med 70% verkningsgrad? Tror Stegra skulle vara intresserade...
 
K karlmb skrev:
Är det uteslutet att ha ytterligare förankringar av kompositmaterial tex?
Visst, du kan använda kolfiberkomposit, kolfiber har extrem hög brottlängd. Men det finns nackdelar med det också. Det lär fortfarande inte bli billigt att få ned elen, jag valde stål för att det är rätt lätt att relatera till för folk.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Visst, du kan använda kolfiberkomposit, kolfiber har extrem hög brottlängd. Men det finns nackdelar med det också. Det lär fortfarande inte bli billigt att få ned elen, jag valde stål för att det är rätt lätt att relatera till för folk.
Beror väl också på vilken spänning man kör med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.