805 081 läst ·
22 103 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag förstår verkligen inte vad du menar.K karlmb skrev:
Svängmassan motverkar frekvensens förändringshastighet.
Det funkar liksom inte som så att svängmassa påkallas när den behövs.
Om du inte förstår vad jag menar så innebär det att tiden det tar att gå från 50Hz till 48Hz blir längre med svängmassa än utan. Både vid normal drift, och vid fel-fall.
Det samma gäller vid frekvensökning.
Redigerat:
Jo precis, vart vill du komma?S Snikholt skrev:Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Svängmassan motverkar frekvensens förändringshastighet.
Det funkar liksom inte som så att svängmassa påkallas när den behövs.
Om du inte förstår vad jag menar så innebär det att tiden det tar att gå från 50Hz till 48Hz blir längre med svängmassa än utan. Både vid normal drift, och vid fel-fall.
Det samma gäller vid frekvensökning.
Det är nog från några som inte förstår marknadsekonomi och inte heller Nordpools mekanismer.S Snikholt skrev:Hmm…
1: mer kärnkraft ger inte lägre elpris i Sverige snarare högre för de är så dyr.
2: Nedlagd kärnkraft ger inte högre priser i Sverige.
3: Stoppad kärnkraft ger högre elpris i Sverige, ser ni vad otillförlitlig och dålig den är!! Men mindre kärnkraft ger inte högre elpriser.
Så låter det från gröna hållet ofta.
Bygger man ett kkv och levererar el så kommer elpriset att falla. Iaf initialt. Sedan kanske några andra producenter lägger ned sin produktion och elpriset åker tillbaka.
MEN
den som har byggt kkv lär åka på brakförlust pga det låga elpriset.
Och det är det som gör att ingen som kan räkna har något intresse av att bygga ett kkv.
Jag brukar föreslå att de som är positiva till kkv öppnar sina plånböcker och bygger ett.
Men då kommer det alltid en massa gråt-ursäkter till varför dom inte kan göra det. Däremot är dom väldigt positiva till att någon annan skall ta förlusterna, och dom själva kan snika till sig billigare el.
Är detta ett bättre beteende än vad gröningarna uppvisar?
Jag kan inte se det.
Ja, den fungerar som ett lågpassfilter. Högfrekventa variationer integreras och dämpas ut. Medan långsam drift går igenom tämligen oberörd.S Snikholt skrev:
Med det sagt fyller den en funktion. Att ha något som integrerar högfrekventa variationer är något positivt.
Det kan man lösa genom att ha några stora frisvängande direktkopplade vällagrade laster.
Eller 5000 mindre enheter som gör samma sak.D daVinci skrev:Ja, den fungerar som ett lågpassfilter. Högfrekventa variationer integreras och dämpas ut. Medan långsam drift går igenom tämligen oberörd.
Med det sagt fyller den en funktion. Att ha något som integrerar högfrekventa variationer är något positivt.
Det kan man lösa genom att ha några stora frisvängande direktkopplade vällagrade laster.
Varför skulle jag göra det. Jag bryr mig om lönsamhet. Och har aldrig uttalat mig entusiastiskt för att bygga kkv. Men har inget emot att de som önskar se kkv byggda öppnar sina plånböcker och tar kostnaderna för det.S Snikholt skrev:
Hur tänker du egentligen?
Just svängmassa betalar ingen något extra för men de allra flesta, utom de mest svagbegåvade är överens om att det behövs.D daVinci skrev:
Så hur finner man lönsamhet i en anläggning som enkom finns till för att leverera sådan?
Det var det jag ville belysa.
Sen har väl inte just du ansett att svängmassa behövs i systemet, men du kan ju också vara av den svagbegåvade typen - det kan jag ju inte veta.
Jaha, jag tänkte mig annars att det var de svagbegåvade som var överens om att det behövdes.S Snikholt skrev:
T ex som nu att överheten stjäl med ena handen och upphandlar med andra handen.S Snikholt skrev:
Det är för de flesta med hjärtat till vänster ett bejublat agerande.
Det är bara för er som är överens att övertala överhetens potentater om att upphandlingen skall omfatta svängmassa. Och ni är många så man undrar lite varför alla ni inte gjort det.
Det är riktigt. Jag ser inte att det behövs.S Snikholt skrev:
Det man är ute efter är en viss egenskap. Och det finns flera sätt att uppnå det.
Svängmassa är EN metod för att uppnå det.
Det är ju riktigt. Hur skall du kunna avgöra det.S Snikholt skrev:
Låt gå.D daVinci skrev:Jaha, jag tänkte mig annars att det var de svagbegåvade som var överens om att det behövdes.
T ex som nu att överheten stjäl med ena handen och upphandlar med andra handen.
Det är för de flesta med hjärtat till vänster ett bejublat agerande.
Det är bara för er som är överens att övertala överhetens potentater om att upphandlingen skall omfatta svängmassa. Och ni är många så man undrar lite varför alla ni inte gjort det.
Det är riktigt. Jag ser inte att det behövs.
Det man är ute efter är en viss egenskap. Och det finns flera sätt att uppnå det.
Svängmassa är EN metod för att uppnå det.
Det är ju riktigt. Hur skall du kunna avgöra det.
Men det fina med synkrona generatorsträngar är att du får en massa annat på köpet också. Prod/konsum av reaktiv effekt bland annat.
Men visst kan vi krångla till det och ordna separata digitala system för allt som man får från dem.
Men någon ska betala det också.