804 974 läst ·
22 097 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Så kan det gå när man minns fel - du har rätt.Z Zodde skrev:Jag har läst att garantin aldrig aktiverades för att företaget inte uppfyllde alla villkor.
Kan du verifiera ditt påstående…? Vilken källa har du?
Min e Affärsvärlden
Afv
”
Riksgälden behöver inte skämmas över sitt arbete. Affärsvärlden har nu tagit del av en i betydande delar avmaskad version där Riksgäldens resonemang bakom den beviljade kreditgarantin och dess utformning framgår.
I slutändan aktiverades aldrig kreditgarantin till Northvolt på 15 miljarder kronor då företaget inte uppfyllde de kriterier som hade specificerats.”
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Mikael_L skrev:
Det upprörande är inte att det är dåliga affärer i sig, sådana gör som sagt alla investerare. Det upprörande är att Per Bolund tvingade på fonderna andra mål än avkastningsmål, vilket gjorde att investeringar som annars inte hade gjorts gjordes.Z Zodde skrev:
Det är en politisk skandal.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Det har jag inget emot. Jag uttryckte mig dumt, och blir då gärna ifrågasatt.D djac skrev:
Så tänker förstås ingen å andra sidan. Däremot är vi nog många som tänker att vi måste ha en basproduktion (eller energilager) som ”alltid” är tillgänglig. Och att det oavsett kommer kosta mer än den billigaste intermittenta elen.D djac skrev:
Det är förstås skandalöst att det startades ett bolag bara för att runda regelverket.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns som vanligt alltid en del saker att uppröras över, men som vanligt, inget som är stort, i denna storleken, är fläckfritt.
Skulle det vara så, skulle det vara i stort meningslöst istället.
Själv gråter jag inte alls över att nästan tre promille av en del av mina pensionspengar gick till en satsning som inte gick vägen, det har garanterat försvunnit några promille både här och där under årens lopp.
Jag är mer missnöjd över att en regering 1998 (med en uppgörelse i ryggen från 1994 så det finns ansvariga i bägge blocken) snodde massor av mitt pensionskapital då allt som jag tjänat in under det tidigare systemet konfiskerades och jag endast fick behålla en del överfört till nya systemet.
(Säkert inte korrekt formulerat, men i princip var det vad som hände).
Men jag har också fattat att det gamla systemet inte längre höll, det blev snabbt alltmer underfinansierat, så efter jag bittert knutit handen i fickan tills det gjort ont, så har sen försonats med detta.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Det allmänna pensionssystemet är ett pyramidspel. Det fanns aldrig några pengar som var dina, utan även då gick den tidens inbetalningar till dem då då var pensionärer.
Allt du hade var ett löfte från staten, ett löfte den inte kunde hålla.
Allt du hade var ett löfte från staten, ett löfte den inte kunde hålla.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Det gör som sagt inte jag heller. Däremot blir jag förbannad när pensionspengar används till andra ändamål än pensioner.Mikael_L skrev:
Statsbudget med alla dess gömda skatter och påhittade missvisande benämningar är svår nog att förstå som det är ändå. Vill Mp och S göra upp om att göra osäkra investeringar med offentliga medel bör det ske öppet över statsbudgeten, inte dolt i pensionssystemet.
Nej såklart var det ju så.Nötegårdsgubben skrev:
Men det var ju påväg så att inte ens det höll.
Så jag förstår att det var tvunget att ändras på något sätt.
Ja och nej, att löpande tillverka en vara till en högre kostnad än försäljningspriset funkar inte, dock, skulle man samtidigt producera annat, stabilitet, svängmassa, etc, som efterfrågas, så kan detta prissättas (och konkurrensutsättas) och möjligtvis då betala för den dyrare elproduktionen.Nötegårdsgubben skrev:
Det är här jag tror hela problemet ligger, förväntningarna på utvecklingen och behoven av dessa tjänster gör nog att investerare ser kärnkraften som för sent, det kommer troligtvis andra lösningar för detta som kommer binda mindre kapital och som kan kombineras med billigare elproduktion.
Detta utesluter inte att det finns situationer där en sådan kombinerad enhet skulle bli bästa lösningen men Sverige är lyckligt lottade med vår vattenkraft.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Kanske, men det bör en marknad avgöra, om det nu är så att vi ska ha en sådan, jag har inget emot att vi justerar handeln så att den bättre belönar det som är viktigt. Det betyder ju också att man öppnar för konkurrens, som är så viktigt på en marknad.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Det finns redan en terminsmarknad och priset går upp vid brist, så till stor grad funkar det redan.
Det största problemet är nog insiders/outsiders. I och med att nyanslutningar kan vägras så hålls priset och efterfrågan artificiellt låg. Eller kan iaf. hållas så.
Det största problemet är nog insiders/outsiders. I och med att nyanslutningar kan vägras så hålls priset och efterfrågan artificiellt låg. Eller kan iaf. hållas så.
Och priset går ner när kk kan leverera. Var har jag sett det problemet förut...?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Nej, revisionerna är rätt väl planerade mot när efterfrågan är som lägst. Men naturligtvis går priset upp när efterfrågan är som störst och produktion faller bort.
Det är ju ett trivialt samband.
Det är ju ett trivialt samband.
Med dagens priser så är det ju över en krona när solen inte skiner. Men kanske beror på dålig koppling mot det kontinentala priset (mkt solparker där) just nu pga problem med kablarna mot Danmark..Nötegårdsgubben skrev: