805 404 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ett skandalföretag är vad det är.Mikael_L skrev:
Så fort det har med Vattenfall att göra så är jag inte förvånad över något alls längre.
Jag har sedan ett par år tillbaka avvisat alla jobb åt kunder som inbegriper att jag måste ha med vattenfall att göra. Dvs om kunden har Vattenfall som nätägare och det som ska göras kräver att Vattenfall ska vara en del av det hela.
Det gäller allt från säkringsändring till ny servis eller anslutning av produktion.
Jag anser att Vattenfall inte alls längre går att ha som affärspartner, det är för krångligt, för mycket fel, men framförallt fasansfullt långa handläggningstider på allt.
Jag meddelar helt frankt, "Tyvärr, ni har Vattenfall som nätägare, då tar jag helt enkelt inte uppdraget pga deras inkompetens, för det kostar mig själv för mycket tid att bråka med dem!"
edit:
Påtal om att jag skriver att @Martin Lundmark driver agendor, så är jag själv inte helt fri från detta, att berätta hur usla jag tycker att VF är idag är en sådan sak som jag inte alltid kan låta bli.
Jag är absolut ingen miljöpartist men även om kärnkraften är väldigt stabil och bra på att leverera el samt bra på att reglera mängden effekt när man behöver den så hade vi inte behövt suttit i den här sitsen om Svenska kraftnät skött sitt. Kablarna från Norrland till SydSverge skulle byggts ut för 60 år sedan men det har inte blivit färdigt ännu och kommer förmodligen aldrig färdigställas heller. Mycke snack o lite verkstad medan miljarderna samlas på hög. Det finns såklart fler anledningar att det blev som det blev när Sverige ska betala andra länders energi indirekt. Kul för skåningar att betala ett 20 gånger så högt elpris och för att sockra kakan ännu mer betalar vi dessutom 20 gånger mer i moms räknat i kronor. Skurkar o banditer är dom!A Ahlsells-listpriser skrev:Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.
Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.
Du missförstår vad som menas med fullservice. Det är inte att sköta underhållet enligt boken, utan att minsta lilla fel repareras utan kostnad för dig.T TommyC skrev:Jag kan inget om service på vindkraftverk men gissar att liknelsen med service på bilar haltar en hel del?
Att sluta göra service på en bil av orsaken att den är gammal är en mycket dålig strategi om man inte avser att skrota den inom 3-5 år. Jag har tyvärr sett flera exempel på den strategin. En Saab 9000 rasade motorn på vid ca 37k mil. Ägaren kunde inte svara på när motorolja och oljefilter byttes senast men det var nog runt 5k mil sedan. Varför man gör så har jag aldrig fått något vettigt svar på.
Många fler exempel finns. Ett ganska vanligt resonemang är att nu när det bruna börjar krypa lite varstans så slutar vi hellre att byta olja och filter istället för att göra något åt rosten.
För att svara på frågan "Vem som har fullservice på sin 10 år gamla bil?" Jag har två bilar som är snart 26 respektive 20 år gamla som båda är servade enligt respektive serviceprogram plus de vanliga reparationerna som byte av fjädrar, bromsklotsar mm. Alla som jag känner som gillar sina gamla bilar gör likadant. De flesta ägare av äldre bilar gör all service och reparationer själva eller hos en bra allbilsverkstad med rimlig debitering.
Tror ni att de 10 år gamla vindsnurrorna brakar ihop inom några år oavsett service så förstår jag tänket. Är det så?
Mot en fet fast årlig avgift förstås.
Ok, tack för förtydligandet. Så de har tagit till en tillräckligt hög fast avgift som ska täcka alla tänkbara fel utan att de förlorar på avtalet. Bra affärside för de som står för för fullserviceavtalet. Kunderna kommer troligen att betala mycket över faktisk kostnad.
Detta är tvärtemot min bilservice. Jag betalar bara för planerade serviceåtgärder och reparation av fel som uppstår eller förhoppningsvis strax innan de uppstår. Jag debiterar inget för min tid så totalkostnaden är låg.
Detta är tvärtemot min bilservice. Jag betalar bara för planerade serviceåtgärder och reparation av fel som uppstår eller förhoppningsvis strax innan de uppstår. Jag debiterar inget för min tid så totalkostnaden är låg.
Nja, det är väl ingen med basal kompetens som framhåller kärnkraft som särskilt lyckad när det gäller att reglera effekt.P Peter__1 skrev:
Den producerar helst konstant effekt helt frikopplat från var förbrukningen befinner sig.
Nu finns det en hel del kablar i nord-sydlig riktning.P Peter__1 skrev:
Sedan är det ingen ide att klaga på SvK. Det kan inte bli bättre än de är. Det finns vare sig incitament eller mekanismer för att ordna det.
Allt bättre än Trabant-nivå är att se som tur.
Fast det har väl inte hänt. Svenska elproducenter får betalt.P Peter__1 skrev:
Och kabelägarna mellan elområdena norpar prisskillnaden.
Men det är väl vad dom vill. Annars hade dom byggt elproduktion i skåne, som producerat billig el.P Peter__1 skrev:
Fast dom har istället blivit experter på att använda kommunalt veto mot just billig elproduktion.
Skåningarna?P Peter__1 skrev:
Njä, det är väl att ta i.
Nu hade vi ju det ganska bra ordnat för oss, med kärnkraft i söder och vattenkraft i norr. Inga krav på oss att dela med oss …D daVinci skrev:Nja, det är väl ingen med basal kompetens som framhåller kärnkraft som särskilt lyckad när det gäller att reglera effekt.
Den producerar helst konstant effekt helt frikopplat från var förbrukningen befinner sig.
Nu finns det en hel del kablar i nord-sydlig riktning.
Sedan är det ingen ide att klaga på SvK. Det kan inte bli bättre än de är. Det finns vare sig incitament eller mekanismer för att ordna det.
Allt bättre än Trabant-nivå är att se som tur.
Fast det har väl inte hänt. Svenska elproducenter får betalt.
Och kabelägarna mellan elområdena norpar prisskillnaden.
Men det är väl vad dom vill. Annars hade dom byggt elproduktion i skåne, som producerat billig el.
Fast dom har istället blivit experter på att använda kommunalt veto mot just billig elproduktion.
Skåningarna?
Njä, det är väl att ta i.
Sen hände en massa grejor. Din underbara marknad inte minst.
Goda nyheter, att det verkar bli SMR i Ringhals f.ö.
Ja marknad eller inte marknad kan man verkligen fundera över och det finns rätt gott om argument på bägge sidor, för min del kan jag väl leva med bägge men hybriden vi har nu tycker jag inte är bra och nu är den på väg att försämras avsevärt med ännu mer påverkan genom dessa subventioner. Gärna mer kärnkraft men inte på bekostnad av att vi inför planekonomi på området, som vi sen blandar med "marknad" a la Rysk modell.S Snikholt skrev:
En slags försäkring. Ja, dyrt och endast förmånligt för fattiglappar som inte har ngn kassa öht.T TommyC skrev:Ok, tack för förtydligandet. Så de har tagit till en tillräckligt hög fast avgift som ska täcka alla tänkbara fel utan att de förlorar på avtalet. Bra affärside för de som står för för fullserviceavtalet. Kunderna kommer troligen att betala mycket över faktisk kostnad.
Nu handlade det om att kkv skulle reglera och att vi inte skulle behöva ha ledningar från norr till söder.S Snikholt skrev:
Du smiter undan själva frågan.
Sverige hade ledningar då och vattenkraften skötte anpassningen mellan produktion och förbrukning åt den "dumma" kärnkraften.
Så ledningarna och vattenkraften användes i allra högsta grad. Det hade den jag svarade helt slarvat bort.
Det är riktigt. Och jag är oändligt tacksam för den.S Snikholt skrev:
Utan den och utrikeshandel hade vi levt på medeltida levnadsstandard. Och det är en välsignelse att vi slipper det.
Sedan noterar jag att ni är många antikapitalister. Men få av er uttrycker önskemål om konsekvenserna av det.
En del talar om att det bara är en dyrare form av kärnkraft. Och för vem är det goda nyheter?S Snikholt skrev:
Jag hade hellre sett att ni som är entusiaster hade öppnat era egna plånböcker och investerat. (Och profiterat, om det nu hade uppstått positivt resultat).
Nu verkar ni vilja att någon annan skall ta förlusterna.
Jag lider med de där någon annan som alltid skall betala era nöjen och förlustelser.
Hade inte politikerna varit vårdslösa med våra skattepengar så hade vi dessutom sluppit alla de gröna bubblorna. Många slösar hellre bort hundratals miljarder kronor för att slippa sänkar skatter. Sossepolitik över hela linjen.
Ja, framförallt så startade putin sitt energikrig mot Europa.S Snikholt skrev:
Och då gaspriset stiger så hjälper inga produktionskällor, ty det högsta elpriset bestämmer vad elen kommer att kosta.
Vore det på annat vis skulle vi väl alltid ha negativt elpris, då vindkraften alltid lägger säljbud på negativt pris, men det blir inte alltid negativt pris ändå.
Om du försöker att blunda för ryzzland/putin/gaspriset så kommer du aldrig förstå vad som händer och vilka orsaker och samband som finns.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg