K karlmb skrev:
Det har hänt att man pausar pga för varmt kylvatten.
Nej, men möjligen att man dragit ner på effekten. Och då eftersom man inte brytt sig om att förbereda sig på att behöva ta kylvatten längre ut till havs.

Anledningen är alltså att man inte behövt köra kärnkraftverken fullt på sommaren, inte för att man inte kunnat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men möjligen att man dragit ner på effekten. Och då eftersom man inte brytt sig om att förbereda sig på att behöva ta kylvatten längre ut till havs.

Anledningen är alltså att man inte behövt köra kärnkraftverken fullt på sommaren, inte för att man inte kunnat.
Fast karlmb pekar väl på ett Europaperspektiv, och i t.ex. Frankrike finns det ju kärnkraftverk som ligger vid floder. De kan få problem med att inte ha tillräcklig kylning för att köra fullt. (Om de ska hålla sig inom sina miljöriktlinjer.)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det gäller att bromsa elnätsutbyggnad lite lagom för att upprätthålla myten:
[länk]
Såg på tv om ett byalag som satt upp 2 vindverk...nu hade de producerat el när låg elförrukning rådde
så de blev ålagda böter på 150tusen...de har inte kopplat in verken sen dess.

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Såg på tv om ett byalag som satt upp 2 vindverk...nu hade de producerat el när låg elförrukning rådde
Jo, det är lurigt. Min vindförening åkte på ca 800 papp under maj pga inkompetent styrelse.

• Wow
djac
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
K karlmb skrev:
Jo, det är lurigt. Min vindförening åkte på ca 800 papp under maj pga inkompetent styrelse.
Hm, hur har man då gjort?
Man har väl något avtal med någon större producent. Det är väl inte så att man säljer på Nordpool. I så fall behöver man arbeta skift dygnet runt med att justera produktionsåtagandena.

K krfsm skrev:
Fast karlmb pekar väl på ett Europaperspektiv, och i t.ex. Frankrike finns det ju kärnkraftverk som ligger vid floder. De kan få problem med att inte ha tillräcklig kylning för att köra fullt. (Om de ska hålla sig inom sina miljöriktlinjer.)
Ja, det är många kkv som ligger vid floder i Frankrike. Och det är väl vanligt att de får dra ned eller stänga av på sommaren pga för varmt kylvatten.

Och när dom stänger ned minskar elproduktionen i Europa och priset går upp.
I sommarn har tydligen det varit "ansträngt" i Europa. Det blir mer och mer AC som går på dagarna. Och här har solpanelerna varit räddningen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Man har väl något avtal med någon större producent. Det är väl inte så att man säljer på Nordpool. I så fall behöver man arbeta skift dygnet runt med att justera produktionsåtagandena.
Vi har en elhandelsansvarig upphandlad.
Denna hänvisade till att det inte gick att stänga av verken snabbt samt att "det aldrig hänt förut" och en massa förklaringar kring det.
Styrelsen rapporterade detta till oss medlemmar.
Under ett extramöte pressades de till att vara mer försiktiga eftersom de ansåg det vara raketteknologi att installera en fjärrbrytare pga våra verk har "så gamla SCADA-styrningar"...
Den tekniska förvaltningen arbetar enbart med fullserviceavtal med Vestas trots att verken redan nått halva sin livstid.
Vem har fullservice på sin 10 år gamla bil?
Försiktigheten nu består enbart i att alla verk i SE2 är avställda tills vidare för att undvika konkurs..

D daVinci skrev:
Det har inte med Nordpool att göra. Problemet är att man matar ut obalanserad el och måste betala Svenska kraftnät för att dom ska kunna betala någon som balanserar nätet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...cerade-for-mycket-el-fick-halv-miljon-i-boter

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det har inte med Nordpool att göra. Problemet är att man matar ut obalanserad el och måste betala Svenska kraftnät för att dom ska kunna betala någon som balanserar nätet.

[länk]
Nja, det där är ju goddag yxskaft. Det finns ingen el som tappar balansen.

Produktionen av el måste match förbrukningen. Och så har det varit ii decennier.
Så väl producenter som konsumenter gör bindande bud ett dygn i förväg.

Sedan finns en marknad för justeringar som stänger innan aktuell timme.

Den som inte producerar enligt bud får böter. Och samma för förbrukarna.

Här är det några jeppar som producerat för mycket och åkt på större böter än förväntat.

Jag gissar att mekanismen för böterna har justerats så att det är självkostnadspris. Dvs man upphandlar förbrukningssänking i det här fallet och det visade sig kosta en hel del. Och det åker då vindkraftsgänget på att pynta. Tidigare var det fasta böter.

Riktigt varför man inte justerade budet i förväg, eller drog ned produktionen är ju en bra fråga man skulle vilja få svar på.
Dra ned produktionen görs enkelt med att vrida kraftverket 90 grader.
Men för att justera bud måste dom var vakna 24 timmar om dygnet, 7 dar i veckan.

En möjlighet är att dom bara producerat och skitit i att justera/reglera. Och tagit böterna tidigare och de varit så små att det varit rätt sak att göra?
Men nu blev det inte så.

Skärp-artikel ger inte svar på de intressanta frågorna.

D daVinci skrev:
Riktigt varför man inte justerade budet i förväg, eller drog ned produktionen är ju en bra fråga man skulle vilja få svar på.
Dra ned produktionen görs enkelt med att vrida kraftverket 90 grader.
Men för att justera bud måste dom var vakna 24 timmar om dygnet, 7 dar i veckan.

En möjlighet är att dom bara producerat och skitit i att justera/reglera. Och tagit böterna tidigare och de varit så små att det varit rätt sak att göra?
Men nu blev det inte så.
Min gissning är att det inte varit ett tillräckligt stort (ekonomiskt) problem tidigare så man har helt enkelt aldrig skaffat utrustning för att styra produktionen automatiskt utifrån prognosen. Med facit i hand hade det kanske varit smart att lägga ett antal tusenlappar på ett sånt system...

Oavsett vilket har det inte med Nordpool och eventuella negativa spotpriser att göra.

K karlmb skrev:
Denna hänvisade till att det inte gick att stänga av verken snabbt samt att "det aldrig hänt förut" och en massa förklaringar kring det.
Under ett extramöte pressades de till att vara mer försiktiga eftersom de ansåg det vara raketteknologi att installera en fjärrbrytare pga våra verk har "så gamla SCADA-styrningar"...
Den tekniska förvaltningen arbetar enbart med fullserviceavtal med Vestas trots att verken redan nått halva sin livstid.
Försiktigheten nu består enbart i att alla verk i SE2 är avställda tills vidare för att undvika konkurs..
Men då har ni väl upphandlat så att denne tar böterna när denne inte sköter matchningen mellan bud och leverans propert?

Mja, en försvårande omständighet är väl att man gått ned på 15 min perioder. Mot 60 tidigare. Man har nu bara 15 min på sig att justera medeleffekten under perioden till den offererade. Svårere blir det. Men det är ju ingen överraskning heller.

Sedan vet jag inte om 15 min periioderna hade hunnit starta då?

Vet inte hur lång tid det tar att vrida kraftverket. Kanske inte hinns med. Då får ni köpa en battripacke och ställa bredvid för att göra justeringarna. Om nu staten tillåter att ni drar en kabel till det. Det är väl tveksamt.

useless useless skrev:
Oavsett vilket har det inte med Nordpool och eventuella negativa spotpriser att göra.
Nordpool har det i allra högsta grad med att göra. Det är till dom man gör bindande bud.

Jag ser att Sverige gick över till 15 min perioder redan i Mars. Lär vara det som spökar. Dom hinner inte reglera till medeleffekten på 15 min helt enkelt.

D daVinci skrev:
Men då har ni väl upphandlat så att denne tar böterna när denne inte sköter matchningen mellan bud och leverans propert?

Mja, en försvårande omständighet är väl att man gått ned på 15 min perioder. Mot 60 tidigare. Man har nu bara 15 min på sig att justera medeleffekten under perioden till den offererade. Svårere blir det. Men det är ju ingen överraskning heller.

Sedan vet jag inte om 15 min periioderna hade hunnit starta då?

Vet inte hur lång tid det tar att vrida kraftverket. Kanske inte hinns med. Då får ni köpa en battripacke och ställa bredvid för att göra justeringarna. Om nu staten tillåter att ni drar en kabel till det. Det är väl tveksamt.
Detta var med timmespriser.
Vår leverantör har naturligtvis sett till att friskriva sig från ev extrakostnader.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag kan inget om service på vindkraftverk men gissar att liknelsen med service på bilar haltar en hel del?

Att sluta göra service på en bil av orsaken att den är gammal är en mycket dålig strategi om man inte avser att skrota den inom 3-5 år. Jag har tyvärr sett flera exempel på den strategin. En Saab 9000 rasade motorn på vid ca 37k mil. Ägaren kunde inte svara på när motorolja och oljefilter byttes senast men det var nog runt 5k mil sedan. Varför man gör så har jag aldrig fått något vettigt svar på.

Många fler exempel finns. Ett ganska vanligt resonemang är att nu när det bruna börjar krypa lite varstans så slutar vi hellre att byta olja och filter istället för att göra något åt rosten.

För att svara på frågan "Vem som har fullservice på sin 10 år gamla bil?" Jag har två bilar som är snart 26 respektive 20 år gamla som båda är servade enligt respektive serviceprogram plus de vanliga reparationerna som byte av fjädrar, bromsklotsar mm. Alla som jag känner som gillar sina gamla bilar gör likadant. De flesta ägare av äldre bilar gör all service och reparationer själva eller hos en bra allbilsverkstad med rimlig debitering.

Tror ni att de 10 år gamla vindsnurrorna brakar ihop inom några år oavsett service så förstår jag tänket. Är det så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.