804 140 läst ·
22 052 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det vore extremt förvånande om utredningen kom fram till att väderberoende elproduktion har någon avgörande/utlösande roll i det som hände.
Det skulle se väldigt illa ut för Spaniens energipolitik, och de som är ansvariga för den om så vore fallet.
Och faktisk är det ju så, att vi kan ha hur mycket väderberoende elproduktion som helst bara det finns system och produktion som kan samverka med den och ge systemstabilitet.
Något den typen av produktion (framför allt solkraft) i sig självt helt saknar förmåga att ge.
Det skulle se väldigt illa ut för Spaniens energipolitik, och de som är ansvariga för den om så vore fallet.
Och faktisk är det ju så, att vi kan ha hur mycket väderberoende elproduktion som helst bara det finns system och produktion som kan samverka med den och ge systemstabilitet.
Något den typen av produktion (framför allt solkraft) i sig självt helt saknar förmåga att ge.
Det lilla jag har fått ut av analysen och artiklarna jag fått översatta säger att huvudorsaken ändå är att man hade för lite termisk kraft pga en felberäkning i en programvara (jag tolkar det som att man hade för lite svängmassa) och att det var det som gjorde att systemet gick ned. Sedan har man alltså identifierat flera andra mystiska saker som kan ha bidraget i olika grad. Varför föll de två solparkerna ifrån? Det har jag fortfarande inte hittat info om. De övriga störningarna som fanns i systemet samtidigt, vad berodde de på? Det har inte heller framkommit.S Snikholt skrev:Det vore extremt förvånande om utredningen kom fram till att väderberoende elproduktion har någon avgörande/utlösande roll i det som hände.
Man kopplade bort fel saker. Hade inget med millisekunds svängmassa att göra.pacman42 skrev:
Mjukvarufel tolkar jag det som.pacman42 skrev:
Solkraft kan bidra lika mkt som vindkraft. Båda producerar via modern kraftelektronik. Ja, ingen har efterfrågat det från svensk vindkraft iaf. Men funktionerna ligger redan i elektroniken.S Snikholt skrev:
Men varför kopplades fel ”saker” bort?K karlmb skrev:
Svängmassa som roterar utgör energi. Du kan plocka ut mycket under kort tid eller lite under längre tid.
Man vill ha mycket svängmassa för att frekvensen inte ska kunna ändra sig för snabbt.
Jämför med en bils massa och rörelseenergi fast där är den oönskad och håller emot hastighetsökning vid acceleration (och ännu mer oönskad vid kraftig inbromsning eller krock). I en uppförsbacke kan du ta lite av rörelseenergin men förlorar i hastighet.
Jag tror du blandar ihop svängmassa med reaktiv effekt från dina solcellsväxelriktare.
I Spanien hade man problem med både spänningsregleringen (som kan justeras med reaktiv effekt) och frekvensen (som är ett mått på balansen mellan produktion och förbrukning).
Nej, så tolkar jag det inte utan fel egenskaper hade getts till de kraftvärmeverk som skulle reglera spänningen.K karlmb skrev:
Snarade då mänskliga faktorn som ställt in fel parametrar tillsammans med för få kraftverk som kunde reglera spänningen.
Din mjukvarubugg från originaltexten skulle kunna härröra från från ”programo”, min spanska räcker för att ana vad programo kan betyda… se min rödning:
”La vicepresidenta ha detallado que el 27 de abril el operador del sistema, Red Eléctrica, programó 10 centrales térmicas repartidas por todo el territorio para el control dinámico de tensión del día siguiente. Sin embargo, a las 20:00 horas del 27 de abril una de las centrales previstas declaró que no iba a estar operativa el día 28; el operador decidió reprogramar pero no sustituir ese parque térmico en las horas centrales del 28 de abril. Aagesen también ha apuntado que ya había inestabilidad en el sistema desde las 9 de la mañana del día 28 y que se agudizó a partir de las 10:30, aunque las tensiones se situaban dentro los límites permitidos por la normativa.”
mi traducción:
Vicepresidenten förklarade att den 27 april hade systemoperatören, Red Eléctrica, planerat att driftsätta 10 värmekraftverk runt om i landet för dynamisk spänningsreglering för följande dag. Men klockan 20.00 den 27 april förklarade ett av de planerade kraftverken att det inte skulle vara i drift den 28:e; operatören beslutade att omplanera men inte ersätta det värmekraftverket under de centrala timmarna den 28 april. Aagesen noterade också att det redan hade funnits instabilitet i systemet sedan klockan 9.00 den 28:e och att det förvärrades efter klockan 10.30, även om spänningarna låg inom de gränser som tillåts enligt föreskrifterna.
…
De kraftverk som var tillgängliga för att reglera spänning och de som också hade programmerats för att göra det på grund av tekniska begränsningar reglerade inte spänningen enligt föreskrifterna.
Båda går att erbjuda via moderna inverters.blackarrow skrev:
Varför det inte fungerade? Tja, mjukvarufel..
Blir ju lite löjligt att diskutera exakt vad som var fel, är en siffra i ett program ett mjukvarufel eller inte tex?blackarrow skrev: