Tre av de fyra nedersta i listan några inlägg upp är väl vad man brukar anse vara ”planerbar kraft”.

Förefaller vara en mindre god idé att slänga så många ägg i den väderberoende korgen gällande produktion, om de nu går vidare med nedläggning av kärnkraften.

Mvh

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enormt strömavbrott i Spanien och Portugal.
Orsaken verkar vara helt okänd, men cyberattack verkar vara avskrivet.

Men det flimrade förbi något om den höga (och kanske snabbt varierande) värmen och någon ostabilitet i elnätet.
Det kan bli spännande vad man kommer fram till framöver, Spanien har ju mycket sol, vind och olika batterilager.
Det kan ev vara att det nu upptäcks svagheter med alla denna kraftelektronik i elsystemet, istället för robusta enkla fysiska lagar som gäller om man bara har roterande maskiner och ledningar mellan.
Ja, läste om det där. Blir spännande att se vad orsaken är, men det troligaste är väl att det är reläskydd på kritiska punkter högt upp i nätet som fått frispel. Diffskydd exempelvis

Mikael_L Mikael_L skrev:

Men det flimrade förbi något om den höga (och kanske snabbt varierande) värmen och någon ostabilitet i elnätet.
Det kan bli spännande vad man kommer fram till framöver, Spanien har ju mycket sol, vind och olika batterilager.
Det kan ev vara att det nu upptäcks svagheter med alla denna kraftelektronik i elsystemet, istället för robusta enkla fysiska lagar som gäller om man bara har roterande maskiner och ledningar mellan.
Läste att det var något väderfenomen som smällde en överföringsledning mellan Frankrike och Spanien

Väderfenomen smäller inte kablar.

Om man ska spekulera. Oväntat väder kan ge oväntad last i nätet. Om det inte hanteras rätt kan det resultera ien nätkollaps. Det kan mycket väl vara så att en del i den var att obalansen blev så stor att kopplingen mot Frankrike inte kunde upprätthållas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkligen bortom min expertis, men en teori som flyter omkring i alla fall är att mängden svängmassa och därmed tröghet i systemet var extremt låg.

[bild]
(Inte min inringning.)

[länk]
Nu har jag läst lite av varje om händelsen. Avsaknad av svängmassa verkar vara förklaringen.

Kombinerat med ett fenomen där vädermässiga temperatursvängningar orsakat skiftande ledningsresistanser?
… och sannolikt lastvariationer.

Frånkopplingen tycks i varje fall startat på grund av förlorad synkronisering

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Spänningen stiger.

The guardian säger följande:
REN said: “Due to extreme temperature variations in the interior of Spain, there were anomalous oscillations in the very high voltage lines (400 kV), a phenomenon known as ‘induced atmospheric vibration’. These oscillations caused synchronisation failures between the electrical systems, leading to successive disturbances across the interconnected European network.”
Synkfel mao. Eller mer korrekt kanske frekvensavvikelser som blir för stora.

Låter som det är något som inte händer så ofta. Så då har man inte byggt in något sätt att hantera det.

S Snikholt skrev:
Kombinerat med ett fenomen där vädermässiga temperatursvängningar orsakat skiftande ledningsresistanser?
Så var det definitivt inte.

S
D Daniel 109 skrev:
Nej, därav frågetecknet - men flertalet medier har beskrivit det så.

D Daniel 109 skrev:
Väderfenomen smäller inte kablar.

Om man ska spekulera. Oväntat väder kan ge oväntad last i nätet. Om det inte hanteras rätt kan det resultera ien nätkollaps. Det kan mycket väl vara så att en del i den var att obalansen blev så stor att kopplingen mot Frankrike inte kunde upprätthållas.
Vad är det för knepigt väder dom avser ?
Är det plötslig värme/kyla som gör att alla drar på ac (belastning) .?

D daVinci skrev:
Spänningen stiger.
Jag ser vad du gjorde där 🤓

S Snikholt skrev:
Nu har jag läst lite av varje om händelsen. Avsaknad av svängmassa verkar vara förklaringen.
Sitter inte Spanien ihop med Frankrike så de är ett gemensamt frekvensområde?
Eller går det bara likspänning de emellan?

S
D Daniel 109 skrev:
“Due to the variation of the temperature, the parameters of the conductor change slightly,” said Taco Engelaar, managing director at Neara, a software provider to energy utilities. “It creates an imbalance in the frequency.”

S
Oklart vilka parametrar han menar dock. Ledningsresistans lär det iaf inte vara.
Men kapacitans/reaktans/impedans kanske

Mikael_L
JAG avhåller mig från att berätta vad det berodde på, för jag har absolut ingen aning.
Jag avhåller mig också helt från spekulationer, kanske särskilt att spinna från något som skrivits av någon journalist, ty det kan rätt troligt vara hur fel som helst.

Nu har jag iofs redan gjort det misstaget, till viss del, men jag undviker nog att fortsätta i spåret.
Jag tyckte bara att det kanske var lite spännande att det (journalistiskt) har nämnts något om ostabilitet, och då gick tankarna till den stora mängden sol och vind i Spanien i kombination med stödtjänster.

Men nu har jag mest tänkt att invänta vad undersökningar kommer leda till.
Idag loggas ju enormt mycket data, så jag tror att de nog kommer få fram ett och annat.

Men om det beror på all kraftinmatning i form av likström omvandlad till växelström, så kanske vi kan få se en prislapp på tjänster som levererar stabilitet till kraftsystemet, dvs en extra inkomstkälla för gas, kol, vatten och kärnkraft.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
“Due to the variation of the temperature, the parameters of the conductor change slightly,” said Taco Engelaar, managing director at Neara, a software provider to energy utilities. “It creates an imbalance in the frequency.”
Som vanligt har du helt fel när det kommer till elnätsfrågor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.