805 426 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Visst har vi lite bättre förutsättningar att bygga ett helt fossilfritt elsystem med vår vattenkraft. MEN, ju mer kärnkraft man har i förhållande till vindkraft desto enklare och billigare blir det att bli fossilfri.C cpalm skrev:
Tyvärr har du ännu inte beskrivit hur man lagrar sol och vind även om du tycker det är ett löst problem.Mikael_L skrev:
Ja, det kan tyckas fungera nu men Tyskland sitter verkligen i skiten med alla de bidrag som kostar vansinniga summor varje år och en ekonomi som går på knäna på grund av höga elpriser. Dessutom kan de i praktiken inte dra ner på fossilförbränningen mer eftersom mer vind och sol bara ger ännu större överskott då vädret tillåter och ändå eldas fossilt då det är vindstilla och mörkt. Det går helt enkelt inte att komma ner till noll förbränning.Mikael_L skrev:
Tvärtom, det har bevisats fungera, över förväntan.
Själv har jag väntat på kraschen så länge att jag börjar tvivla på att den någonsin sker.
För 30 år sedan var jag av åsikten att vindmöllor var bullshit, en rolig hobby, men inte mer.
Jag anförde t.ex. ett obestridligt fysikaliskt faktum, att p.ga den låga densiteten på luft så var energin som fanns att hämta så löjligt låg att det inte var lönt, och skulle aldrig kunna bära sig.
Jag förväntade mig också en krasch av hela Svenska elsystemet när R2 stängdes ner, jag väntar fortfarande, elpriset sjönk till råga på allt till rekordlåg nivå hela året efter.
Snacka om att jag var sur, och är sur.
Inget av allt som jag förutspått slår in, Vindkraften ger enorma mängder energi idag, och det märktes inte ens att vi stängde två reaktorer. FAN FAN fan ... ska jag aldrig få rätt ...😫
Så jag har helt enkelt ändrat åsikt, jag har kommit på att det är bättre att anpassa sig till verkligheten än att försöka få verkligheten att följa min åsikt.
Du skulle kanske prova det du också.
För Sverige fungerar "lagringen" om vi snyltar på Norge då vädrets makter är emot oss. För 30 år sedan kunde vi försörja oss själva årets alla timmar.Mikael_L skrev:
Resten av Europa är beroende av annan lagring än vattenkraft och sådan finns inte än.
Inte ens dygnslagring finns som kan hantera ett lands behov och det är bara en spott i havet jämfört med det som behövs om Europa helt skulle gå över till förnybart.
De teknologier du nämner finns redan och är i kommersiell drift i Ryssland och Kina. Bara för att vi motarbetat kärnkraft i Väst och inte har teknologin här betyder inte att det inte existerar.Mikael_L skrev:
Helt rätt, kärnkraften är förvisso en mogen produkt, men visst finns det en del förfining som går att göra.
Med konventionelll gen III+ teknologi ganska lite dock.
Det stora steget i utveckling är helt nya teknologier, själv vill jag främst se snabba reaktorer för att slippa nya urangruvor under lång tid framåt. Det finns även andra spännande saker som i det teoretiska kärnfysiska planet går att göra, det som skulle önskas är mer reglerbarhet i effekt samt betydligt högre härdtemperatur för att skrämma upp verkningsgraden och möjligheten att direkt spjälka upp vatten till vätgas.
Men detta är verkligen inget som ligger på ritbordet, utan det är i det närmaste grundforskning som behövs först (OK, inte riktigt grundforskning, men närmaste steget efter)
Uttrycket "grid scale" betyder inte att det måste vara enstaka stora anläggningar utan att det finns tillräcklig samlad kapacitet för att göra signifikant skillnad för landets elsystem. Om alla hushåll och alla industrier i Tyskland köpte tillräckligt med batterier för att klara några dagar utan vind och utan fossil förbränning skulle det alltså vara "grid scale", även om varje enskilt batteri var relativt litet.Mikael_L skrev:
Nej, på 90-talet jag jobbade som konsult för ett företag som var inhyrt under revisionerna i olika kärnkraftverk. För min del R1, R2, O1 och O2.Mikael_L skrev:
Det tär lite på tålamodet att jobba på kontrollerat område. T.ex. får man varken äta, dricka eller gå på toa där. Det tar alltså typ en kvart att gå igenom korridorer, klädombyte och ut genom avsökningen bara för att pissa. Sedan samma visa in igen med totalt 30 minuters förlust av arbetstid. Alltså mer exempel på delvis onödiga regler. Med ett uns sunt förnuft vet man ju om varit i närheten av något aktivt och behöver avsöka händerna innan man går på toa. Äta och dricka är nog vettigt att undvika helt.
Ja, om du bidrar till missväxt som gör att någon svälter pga av dina val, så kan tex mat göra hela skillnaden. Den där bebisargumentationen att andra gör också fel trodde jag vi var förbi, testa den i nästa fartkontroll.S Snikholt skrev:
Känner du till uttrycket ”sila mygg, svälja kameler”D djac skrev:
Förstår du innebörden?
Husägare
· Skåne
· 5 393 inlägg
Ja vad är problemet med byggtiden av kärnkraft?D djac skrev:Jag vet såklart inte vad byggtiden skulle kunna vara för kärnkraftverk men i verkligheten har den legat på mellan 10-18år. Till detta kan man såklart också lägga oändliga politiska diskussioner men jag ser inte det som relevant eftersom de också kan gå fort om man verkligen vill.
Diskussionen började med vad kan göras nu, inte sen, bara för att komma tillbaks på banan.
Förra gången Sverige byggde kärnkraft var snitt tiden 52 månader "från spade i mark till el på nätet". Det senaste O3 var det 48 månader = 4 år !!!
Öresunds brobygget Sverige - Danmark med 100- tals motervägsbroar byggdes på 5 år på budgeten och 6 månader kortare än planerat ! I bygget var inga konflikter där advokater eller politiker var inblandad och det trots 2 länder var inblandade i bygget.
Visst kan Sverige bygga snabb och billigt, om inte politiker lägger sig i !
Ja, det är floskler och i det här sammanhanget ligger det inom kategorin whataboutism. Används när man fått en gnutta insikt men sen det blev för tungt att förstå att man faktiskt har lite eget ansvar. Det är välbekant.S Snikholt skrev:
Det finns politiker som erbjuder avlatsbrev mot röster, de erbjuder den typen av frälsning.
Mitt största problem är att det inte händer något och när det väl gör det i Europa så har det tagit lång tid, problemen är här och nu och kan inte vänta. Helst hade jag sett att man börjar bygga verk på bred front och att man samtidigt bygger annat för att omedelbart skära ner det fossila så mycket det bara går.L Leif i Skåne skrev:Ja vad är problemet med byggtiden av kärnkraft?
Förra gången Sverige byggde kärnkraft var snitt tiden 52 månader "från spade i mark till el på nätet". Det senaste O3 var det 48 månader = 4 år !!!
Öresunds brobygget Sverige - Danmark med 100- tals motervägsbroar byggdes på 5 år på budgeten och 6 månader kortare än planerat ! I bygget var inga konflikter där advokater eller politiker var inblandad och det trots 2 länder var inblandade i bygget.
Visst kan Sverige bygga snabb och billigt, om inte politiker lägger sig i !
Det är inget fel med potatisen tillväxtperiod heller men när ungarna sitter vid matbordet hungriga så får man ha lite annat parallelt medan man väntar.
Absolut en floskel. Men du förstår uppebarligen inte innebörden.D djac skrev:Ja, det är floskler och i det här sammanhanget ligger det inom kategorin whataboutism. Används när man fått en gnutta insikt men sen det blev för tungt att förstå att man faktiskt har lite eget ansvar. Det är välbekant.
Det finns politiker som erbjuder avlatsbrev mot röster, de erbjuder den typen av frälsning.
Men vi kan prata andra termer. Marginalkostnaden för att minska 1g Co2 utsläpp. Var är den störst resp lägst?
Den bästa CO2-reduktionen är den som händer, med tanke på alternativkostnaden, men att gömma sig bakom dålig retorik är billigt, det är en argumentation som inte funkar. Åsikten att man ska inte göra något åt ett problem för att det förmodligen finns något annat viktigare man kunnat göra är felaktig. Den klistras flitigt av de som i huvudsak utgör problemet på de som faktiskt gör något, de vet att det inte är perfekt men de utgör iaf en positiv kraft.S Snikholt skrev:
Man kan frivilligarbeta i ett soppkök i Malmö och samtidigt vara medveten om svälten i Sudan, ja de har det värre i Sudan men det gör inte arbetet i Malmö sämre för det.
Jag proklamerar inte att vi ska skita i miljön, vill bara vara tydlig med det. Men jag tycker samtidigt att det blir patetiskt, det du mfl. mal på om. Era föreslagna åtgärder bidrar yttebytte i det stora hela, till hög kostnad.D djac skrev:
Och skapar problem i andra delar av världen, på annat vis.
Jag vet inte varför de åtgärderna ska bidra mindre än andra, det är exakt jämlikt här, en liter diesel är en liter diesel överallt?S Snikholt skrev:
Som svensk ligger man ungefär i mitten, varken bättre eller sämre än andra, utsläppsmässigt, det är däremot ingen bedrift eftersom vi har extrema handikapp. Vi är ett av världens rikaste länder, vi har fossilfri el, vi är beläget klimatmässigt gynnsamt, osv, dvs att vara medelmåttig när man bara ska springa sista metrarna i ett lopp är inget som bör göra en stolt. De flesta hade varit genererade i verkligheten.
Mmm.. men att ”rare earths” ställer till miljö vid brytning, och orsakar konflikter bekommer inte? Oljan gör ju det redan iofs, men ändå. Jag tycker det är en inte så liten del greenwashing vi pysslar med.D djac skrev:Jag vet inte varför de åtgärderna ska bidra mindre än andra, det är exakt jämlikt här, en liter diesel är en liter diesel överallt?
Som svensk ligger man ungefär i mitten, varken bättre eller sämre än andra, utsläppsmässigt, det är däremot ingen bedrift eftersom vi har extrema handikapp. Vi är ett av världens rikaste länder, vi har fossilfri el, vi är beläget klimatmässigt gynnsamt, osv, dvs att vara medelmåttig när man bara ska springa sista metrarna i ett lopp är inget som bör göra en stolt. De flesta hade varit genererade i verkligheten.
Vi har även ”CO2 läckage” när produktion flyttar från tex Sverige till länder med högre andel fosilkraft.S Snikholt skrev:
Självklart kommer det med nya problem, så har det alltid varit, bensinbilen gjorde att vi slapp hästskiten i städerna, den var "clean" på sin tid.S Snikholt skrev:
Det finns förbättringsmöjligheter där med, och det finns de som engagerar sig för detta, du är nog välkommen, oljan leder dock till allt det där och så mycket mer därtill, så i valet är det nog trots allt enkelt.
Att något är svårt och obekvämt är inte skäl nog att låta bli i den här frågan.
Eller så gör man som i USA, tvingar folk att sätta "beautiful clean" framför kol, så är problemet löst.
https://www.whitehouse.gov/presiden...-industry-and-amending-executive-order-14241/