805 256 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Fast det gör de ju inte. Jag frågade om din bedömning av utredningen, inte vad som skulle hända om fyra reaktorer stod färdiga imorgon eller om ett år.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det är även min bedömning. Men @djac:s tvärsäkerhet och hänvisning till fakta gjorde mig nyfiken. Nu förstår jag det dock som att användande av uttrycket ”fakta är fakta” bara var ett retoriskt grepp.Mikael_L skrev:
Det är väl som alla byggen, beroende på hur dyrt det får bli, är kostnaden inget problem så kan man lägga mer resurser, mindre effektivt men snabbare, vill man ha budget tar man färre och sämre byggare.Nötegårdsgubben skrev:
Kikade lite och det verkar kunna gå oerhört snabbt med bygget men det är tiden innan som är lång och precis som jag var inne på så lär den i Sverige fnv vara oändlig, vi får väl undanta Sverige, samma som med kärnkraft eftersom vi inte byggt på länge men det finns ju byggen i andra länder man kan titta på.
Jag är tvärsäker att det går fortare att bygga ett vindkraftverk än ett kärnkraftverk och som bevis för detta refererar jag till verkliga byggen, om du inte anser att detta är fakta så fine.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag är absolut nöjd med verkligheten som referens. Vilken offshore-vindkraftpark i Sverige är det som du avser?D djac skrev:
Även utländska är av intresse. Hur fort går det i olika länder om det svenska underlaget är för tunt?
Redigerat:
Lägger du kvoter på konsumtionen så blir det ku en kvot även på produktionen. Jag sker ”var” just för att det inte gäller längre.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
En fullt rimlig position. Kollapsen av satsningen på ”grön” industri manar också till försiktighet. Jag har inget svar själv heller och är försiktigare i min syn på en ”tredje elektrifieringsvåg” som jag pratat om sen några år. Jag var mest nyfiken på din samlade uppfattning, vilken jag nu anser mig fått.Mikael_L skrev:
Tack.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Att man inte kan lita på politiken är jag enig om. Om inte annat har vi ju val vart fjärde år vilket ändrar landskapet. Så länge som man gör sig beroende sv olika stödåtgärder är därför politiken en otrygg bekantskap.D djac skrev:
Men själva tillståndsprocesserna är mindre godtyckliga (även om dd kan kritiseras de med), så frågan borde objektivt gå att besvara.
Det verkar som att det tar ca 2-3 år att få en sådan på plats, vilket kan stämma med mitt egna anekdotiska och skrala underlag.Nötegårdsgubben skrev:
Det tar ju bara tid just nu för att regeringen har gått till val på en annan lösning..D djac skrev:Det kan jag inte svara på men om du vill opponera på att det går fortare att addera sol/vind-effekt än bygga kärnkraft så har du en uppförsbacke.
Vad jag har uppfattat så tar svensk havsbaserad vindkraft tid på grund av att politiken inte vill ha den och därför konstant ändrar förutsättningarna, jag misstänker att svaret på din fråga är att tiden därför är oändligt lång. Tittar man i andra länder så går det undan, har med egna ögon kunnat följa byggena utanför Nederländerna och det har gått fort.
Det blir lite rörigt när du också lägger dig i en liten minitråd inne i tråden, det var nog tillräckligt rörigt med bara mig.D Daniel 109 skrev:
Men min fråga till @STB kommer på grund av en liten ordväxling mellan djac och STB, som väl typ började med att djac skrev:
Och på detta replikerade STB att vi redan har (har haft) kvoter på produktion av förnybar el.D djac skrev:
Och i tråd-sammanhanget borde det väl betyda att vindkraften och solkraften var ålagt att producera extra mycket mellan kl 06-09 och 17-19, eller nåt sånt.
Skogsägare
· 23 299 inlägg