D djac skrev:
Den är nog svårbesvarad och dessutom rörlig, i takt med att vi får allt mer intermittent förbrukning som synkar med produktionen så ändras nog svaret.
Vad är det för intermittent förbrukning du tänker på?

Industrins svala intresse för efterfrågeflexibilitet förvånade ju.

S Snikholt skrev:
Vindkraft har en självklar del i vårat kraftsystem - men det bör införas kvoter, så att otptimal samverkan med den fossilfria reglerkraften nås.
Jag tror inte på kvoter, utan att ekonomin får styra hur mycket vindkraft som är rimligt.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte på kvoter, utan att ekonomin får styra hur mycket vindkraft som är rimligt.
Men då har vi väl nått gränsen nu?

D
S Snikholt skrev:
Jo jag fattar vad du menar - och ja, landbaserad vindkraft är billig att bygga. Rent krasst så går det inte att argumentera mot att vindkraften ger billiga kWh, på det den producerar, när den producerar.
Lönsamheten lägger jag inte så stor vikt vid - det är upp till den som bygger att avgöra.

Men är det vad kraftsystemet behöver?

Från min horisont är det en felsatsning. Jag kan förstå att det är lockande att ösa på med det tillsynes billigaste och snabbaste kraftslaget. Men det kommer en baksmälla.
Förutsättningarna för att någon ska vilja satsa på stabil baskraft minskar med ökad installerad vindkraftseffekt.

Förutsättningarna för att vilja investera i reglerkraft ökar - men vad finns att tillgå? Jo - fossil gas....

Vindkraft har en självklar del i vårat kraftsystem - men det bör införas kvoter, så att otptimal samverkan med den fossilfria reglerkraften nås.
Jag köper att man kan gissa så, det finns andra som gissar på annat sätt, med lagring och andra förbrukningsmönster i kommande applikationer. Det som gör att jag diskvalificerar en del kärnkraftsreligiösa är detsamma som drabbar andra religiösa, övertygelsen om bara elsystem baserat på kärnkraftsproduktion kan fungera, bara min gud är riktig, osv, vilken jävla tur de föddes i ett land som hade den sanna guden då!

Jag har varit i många länder och regioner, en del har kärnkraft andra inte men i alla har elen fungerat.

Inför man kvoter på produktion så bör man även ha kvoter på konsumtion, ett härligt samhälle där kamrat Ohlsson måste ladda elbilen onsdag 16:30-18:00, under övervakning och mot vite.

D
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det för intermittent förbrukning du tänker på?

Industrins svala intresse för efterfrågeflexibilitet förvånade ju.
Ja, det ligger ju i framtiden så det vet jag inte men vad jag vet är att 1970 ligger bakom oss så så blir det ju absolut inte. Det byggs mycket sån här elproduktion i världen och den stundtals närmast obegränsade tillgången på el kommer sannolikt att få användningsområden, jag tycker det är spännande och intressant att se vad det blir.

D
blackarrow blackarrow skrev:
Men då har vi väl nått gränsen nu?
Vad är gränsen på antal mataffärer i din kommun, egentligen behövs kanske bara en, allt annat är ju slöseri och ineffektivt?

S
D Daniel 109 skrev:
Det är en fullt rimlig åsikt... men jag tycker annorlunda :)

S
D djac skrev:
Inför man kvoter på produktion så bör man även ha kvoter på konsumtion, ett härligt samhälle där kamrat Ohlsson måste ladda elbilen onsdag 16:30-18:00, under övervakning och mot vite.
Varför då?
Målet är ett kraftsystem som kan leverera enligt efterfrågan till rimligt pris.

Jag tror vi delar den framtidsvisionen, men till skillnad från många av er tycker jag inte att det ska ligga på enskilda slutkonsumenter att mitigera vardagliga extrema, snabba variationer i utbud, när det kommet till elproduktion.

D djac skrev:
Ja, det ligger ju i framtiden så det vet jag inte men vad jag vet är att 1970 ligger bakom oss så så blir det ju absolut inte. Det byggs mycket sån här elproduktion i världen och den stundtals närmast obegränsade tillgången på el kommer sannolikt att få användningsområden, jag tycker det är spännande och intressant att se vad det blir.
Så du spekulerar helt fritt om framtiden, något önsketänkande alltså. Då önskar jag mig fusionsenergi.
I närtid är det väl batterier i första hand, men då bara för privat bruk, eller några entusiaster som skaffar som egna elektolysörer för att lagra energi längre tid.
Det är nog lätt att göra en ekonomisk grön tankevurpa som privatperson pga egen produktion slipper vissa kostnader som finns i industriell skala.

De batteriparker som visas upp som framtidslösningar brukar vara systemtjänster eller lösningar på transportnätsbegränsningar.

Sol/vindkraftsproducenter kan inte ens använda sin el de inte får betalt för till lagring eller vätgasproduktion utan att betala skatt till staten och nätavgifter till det nätbolag som har nätkoncessionen i området.

Men visst, med lite framtida lagändringar kan de ekonomiska förutsättningarna göra det möjligt att omvandla/lagra billig elenergi i stor skala.

D djac skrev:
Jag köper att man kan gissa så, det finns andra som gissar på annat sätt, med lagring och andra förbrukningsmönster i kommande applikationer. Det som gör att jag diskvalificerar en del kärnkraftsreligiösa är detsamma som drabbar andra religiösa, övertygelsen om bara elsystem baserat på kärnkraftsproduktion kan fungera, bara min gud är riktig, osv, vilken jävla tur de föddes i ett land som hade den sanna guden då!

Jag har varit i många länder och regioner, en del har kärnkraft andra inte men i alla har elen fungerat.

Jo nu har jag legat lågt eftersom diskussionen går runt i samma banor.

På den stora arenan, läs EU-Bryssel händer inte mycket just nu angående energiförsörjning.

När man stökat undan det "akuta" så återstår då vad man gör med de "miljöreligiösa dogmerna" som styrt in hela EU i en återvändsgränd och hur den nya "The green deal" dvs gröna omställningen blir?

Kärnkraftsindustrin jobbar på bra med de olika SMR koncepten och ser mycket bra ut för att få en trovärdig elförsörjning med tillräcklig mängd planerbar elproduktion.

Sen har vi ju just nu en "bakvänd" kvot att minst 43% av all el ska komma från sol/vind vilket är direkt störande för tex Norge (som icke medlem men avtal) och Frankrike.

Men en stor "ödestid" just nu vad det blir av arma? Europa,
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/european-green-deal/

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag tycker du argumenterar lite tramsigt med sol/vind-dimensioneringen, att produktionen från dessa varierar vet nog alla men de är ganska billiga att bygga så man lägger till lite extra för att få hygglig leverans även under suboptimala perioder.

Jag kan blotta mig själv här, jag har exempelvis större effekt solpaneler än växelriktare, på så sätt får jag bättre produktion under sämre månader och dagar, utan att få högre peakar, det blev för mig kostnadseffektivt.
Tramsigt i vilket avseende? Jag väljer att inte blunda för de brister som vindkraften brottas med.
Jag kan erkänna dess fördelar. Den är fossilfri. Den är relativt billig. Den går fort att bygga.
Men där slutar lovorden.

• Gilla
STB
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad är gränsen på antal mataffärer i din kommun, egentligen behövs kanske bara en, allt annat är ju slöseri och ineffektivt?
Det har inte byggts några stora mataffärer som gått i konkurs i min kommun.

Jag har aldrig haft några önskemål om att slippa den nya Willysaffären eller önskemål om att kommunen skulle kunna vägra bygglov pga det redan finns en Coop extra nära den nybyggda affären.

Skulle mataffärerna ha olika priser beroende på tid på dygnet (personalbehov, kölängd till kassan) skulle jag bli rätt sur.

Jag vill påstå att konkurrensen mellan matbutiker är hyfsat bra även om det gnälls en del över höga matpriser.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant att du läser harka som att harka "vill bygga vindkraft".

Jag brukar läsa exakt vad som står, dvs att ny kärnkraft ligger minst 12 år framåt i tiden, ny vindkraft kan vara på plats inom något enstaka år.
Jag ser dock inte riktigt någon annan värdering som harka gör.

Detta kan dock ha att göra med att jag själv också i stor utsträckning som möjligt försöker hålla mig teknikneutral. Så jag försöker också hålla mig balanserad på samma plan.

Egentligen är jag rätt kärnkraftspositiv. Så när kärnkraft kan byggas billigare, helst lite snabbare, mer agera som reglerkraft, väldigt gärna snabba reaktorer som kan förbruka gammalt kärnavfall som bränsle ....

...och .... ... att någon faktiskt vill bygga det utan extrema subventioner från mina skattepengar - ja då är precis alla frågor lösta och då finns det inget alls att tveka på.

Men så länge kärnkraften inte löser allt, med en vettig prislapp, så anser jag att det bästa troligen är flera olika kraftslag parallella, där de olika kraftslagens fördelar och nackdelar kan komplettera varandra
Förstår vad du menar - men i diskussioner brukar jag ändå förutsätta att den som enbart lyfter fram positiva fakta om det som diskuteras, utan att belysa att det även finns nackdelar, har en agenda och en åsikt.

Mycket möjligt att Harka enbart är en själlös faktabank och räknenisse utan egna åsikter, men jag tror han är som oss andra.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Tramsigt i vilket avseende? Jag väljer att inte blunda för de brister som vindkraften brottas med.
Jag kan erkänna dess fördelar. Den är fossilfri. Den är relativt billig. Den går fort att bygga.
Men där slutar lovorden.
Vindkraft samsas mycket bra med kärnkraft/vattenkraft, i tillräcklig mängd. .

Och jag ser fortfarande Kriegers Flak som ett intressant projekt.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...ade-vindkraftsprojektet-svenska-kriegers-flak

Men för att få "balans" så får man då även bygga SMR reaktorer i Ringhals
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energislag/karnkraft/ny-karnkraft-vid-ringhals

Plus då det här med finansieringen/förutsättningarna som "haltar" mellan energislagen, men det löser man nog.

S
P paralun skrev:
Vindkraft samsas mycket bra med kärnkraft/vattenkraft, i tillräcklig mängd. .

Och jag ser fortfarande Kriegers Flak som ett intressant projekt.
[länk]

Men för att få "balans" så får man då även bygga SMR reaktorer i Ringhals
[länk]

Plus då det här med finansieringen/förutsättningarna som "haltar" mellan energislagen, men det löser man nog.
Yes. Vindkraft är inte automatiskt dåligt. Det har jag aldrig påstått. Men jag tycker det ör en dålig quick-fix som stand-alone lösning för det vi diskuterar. Man måste ha med sig helheten.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.