P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på hur tillförlitlig den ska vara och vad vi accepterar för externaliteter. @Leif i Skåne visar på att vindkraften i snitt levererar 1/4 av installerad effekt. Den första faktorn blir alltså hur mycket överkapacitet som krävs för att få den el som krävs från vindkraften.

Om vindkraft kostar säg 20 miljarder per installerad GW och kärnkraft kostar 80 miljarder så är vindkraften något billigare, då den har en kapacitetsfaktor på 25–30 % och kärnkraften 80–90 %. 20/0,3<80/0,9.

Sen råkar förstås kärnkraften ha dubbelt så lång livslängd, så man kan argumentera för att förhållandet är det omvända, men låt oss nöja oss med vindkraftshorisonten, om 30 år vet vi inte hur världen ser ut.

Då har vi det där med volatiliteten. För att vindkraften alls ska vara att lita på krävs reglerkraft. Det kan vara fossil kraft, batterier, vattenkraft eller rent av kärnkraft, men det kostar oavsett. Att vattenkraft och Karlshamns oljekraftverk redan finns gör inte vindkraften i sig billigare. Någon gång måste dessa också renoveras eller ersättas och då tillkommer kostnader på ett eller annat vis, på samma sätt som ny kärnkraft är dyrare än befintlig.

Så tja, det mesta är nog dyrare eller ungefär lika dyrt som kärnkraft. Och är det inte det, men ändå tillförlitligt, då är det ju ypperligt. Oavsett tycker jag att backupkostnaderna måste dras fram i ljuset.
Dessutom hjälper det ju inte att sätta de andra 3/4 av vindsnurrorna i närheten av den första 1/4 av snurrorna, för det blåser ju inte mer för det, även om blåsta politiker tror det 🙄🤣

S Snikholt skrev:
Nä det där resonemanget håller inte.
Det du beskriver är mer vad riktig reglerkraft har att förhålla sig till.

Men absolut så finns säkert ganska många tillfällen när det inträffar att utländsk vindkraft levererar när våran inte gör det, och vi importerar. Eller tvärtom.

Men att beskriva dem som reglerbar kraft är fel.
Räcker elen till så spelar det ingen roll.

P Peter787 skrev:
Dessutom hjälper det ju inte att sätta de andra 3/4 av vindsnurrorna i närheten av den första 1/4 av snurrorna, för det blåser ju inte mer för det, även om blåsta politiker tror det 🙄🤣
Det har man gjort?

S
K karlmb skrev:
Räcker elen till så spelar det ingen roll.
Nån poäng har du ju där.
Vad jag tycker är ingen hemlighet.

Jag har sagt det längre bak i tråden - med tanke på hur marknaden är och hur vår omvärld, samt en stor skara här resonerar så kan vi lika gärna ”go full retard” och köra på vind och sol för hela slanten.

För desto mer av den typen vi installerar, desto mer olönsam blir kärnkraft.
Och tvärtom.

Hur intermittent-producenterna ska tjäna pengar förstår jag inte öht.

Fossilproduktionen (gas) kommer dock skratta hela vägen till banken.

Det enda läge kärnkraften kan tappa lönsamhet är om snittpriset blir lägre. Det vore ju hemskt om det hände.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det enda läge kärnkraften kan tappa lönsamhet är om snittpriset blir lägre. Det vore ju hemskt om det hände.
Ja, åtminstone för miljön.
Och stabiliteten.

K karlmb skrev:
"I synnerhet inte i ett land som vårt där mest el förbrukas den del av året då solen ger minst effekt."

Du drog in hela resonemanget till vårt land.
Och? Det var inte det du påstod att jag sagt, så vad har det med något att göra?

Jag har inga problem med att försvara vad jag skriver, eller erkänna att jag varit snett ute om någon övertygar mig om att jag haft fel.

Så vill du diskutera något jag påstått så citera gärna det och kritisera det. Men gör inte en halmdocka av mig och påstå att jag sagt saker som du har lättare att argumentera emot om det inte är det jag sagt.

Tack.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vindkraften levererar c:a 23% av installerad effekt.
Vattenfall räknar vid havsbaserad vindkraftverk med 18% av den installerade effeten som kan erbjudas till 24/7 kunder

Här nedan är en jämförelse vad det kostar att bygga kärnkraft respektive havsbaserad vindkraft som kommer att leverera 6,5 GW
I vindkraften ingår kablar, men inte kostnader för balans kraft som troligen blir gasturbiner.
Och det skapar mycket jobb i Finspång.
[bild]
Att maximal effekt är högre än medeleffekt är ju en självklarhet när det blåser olika mycket fråm dag till dag? Sedan är det ju konstigt kalla det "garanterad effekt".

En kostnadsjämförelse borde rimligtvis ta med underhåll och bränsle.

• Gilla
djac
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Att maximal effekt är högre än medeleffekt är ju en självklarhet när det blåser olika mycket fråm dag till dag? Sedan är det ju konstigt kalla det "garanterad effekt".
Det är effekten de själva räknar med att kunna garantera till sina kunder. Det är förstås inte perfekt - ibland levererar kraftverken mer än det garanterade och ibland mindre - men det duger för att säljarna inte ska få in bolaget i kontrakt som blir dyra att uppfylla.

P
J Jaggatagga skrev:

En kostnadsjämförelse borde rimligtvis ta med underhåll och bränsle.
Samt inkludera merkostnaden för skillnaden i livslängd mellan de olika kraftslagen, vattenkraften har väl överlägst längst livslängd, följt av kärnkraften.
Vind och sol har absolut kortast livslängd.

• Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Vindkraften levererar c:a 23% av installerad effekt.
Vattenfall räknar vid havsbaserad vindkraftverk med 18% av den installerade effeten som kan erbjudas till 24/7 kunder

Här nedan är en jämförelse vad det kostar att bygga kärnkraft respektive havsbaserad vindkraft som kommer att leverera 6,5 GW
I vindkraften ingår kablar, men inte kostnader för balans kraft som troligen blir gasturbiner.
Och det skapar mycket jobb i Finspång.
[bild]
Misstänker att du fått siffrorna och resonemanget från antivindkraftsorganisationen, det skiljer sig mycket från gängse metoder och inget att basera en diskussion på.

Det är som att ta info från antivaxxare istället för The New England Journal of Medicine.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
P pekk@13 skrev:
Jag tror att du killgissar nu,,,

[länk]
Att länka till en låst artikel är ju meningsfullt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.