Ja, det är absolut mer komplicerat. Svensk och norsk vattenkraft liksom tysk och polsk kolkraft används exempelvis som reglerkraft för vindkraften. Det ena är ypperligt och det andra är vidrigt.

Ingen har sagt att det här är lätt.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är absolut mer komplicerat. Svensk och norsk vattenkraft liksom tysk och polsk kolkraft används exempelvis som reglerkraft för vindkraften. Det ena är ypperligt och det andra är vidrigt.

Ingen har sagt att det här är lätt.
Fast vindkraft o solkraft används också som reglerktaft för vindkraft.

Möjligen, men då räcker det nog inte att tänka fyra ggr installerad effekt om det ska vara att lita på. I synnerhet inte i ett land som vårt där mest el förbrukas den del av året då solen ger minst effekt.

Redigerat:
S
K karlmb skrev:
Fast vindkraft o solkraft används också som reglerktaft för vindkraft.
Nej, eller skulle det stå vattenkraft?
Dvs att den sparar vatten?

L Leif i Skåne skrev:
Här är lite statistik från Svensk vindkraft till och med 2023
16700 MW installerad effekt!
12200 MW var max under några timmar.
3900 MW i årsmedelvärde!

[bild]

Tyvärr duger vindkraften bara till att exportera då industrin som behöver effekt 24/7/365 inte kan beställa sitt effektutag!
Vad är din poäng? 34TWh är mycket. Totala elförbrukningen tex 2022 var 137TWh.

Vindkraft får helt orimliga mängder kritik.

Redigerat:
Möjligen, men då räcker det nog inte att tänka fyra ggr installerad effekt om det ska vara att lita på. I synnerhet inte i ett land som vårt där mest el förbrukas den del av året då solen ger minst effekt.
Nu är vårt elsystem inte isolerat. Blåser det här så kan vår vindkraft vara backup för Tysklands tex. Lite grann poängen med er underbara frihandel.

S Snikholt skrev:
Nej, eller skulle det stå vattenkraft?
Dvs att den sparar vatten?
Nej. Men det gör den också ifall det inte behöver exporteras max.

K karlmb skrev:
Nu är vårt elsystem inte isolerat.
Nej, det har väl ingen påstått heller.
K karlmb skrev:
Blåser det här så kan vår vindkraft vara backup för Tysklands tex.
Ja, ibland. Och andra gånger samvarierar de och då måste det till tryggare källor. Som vi redan konstaterat är det hela inte helt enkelt.
K karlmb skrev:
Lite grann poängen med er underbara frihandel.
Absolut. Utan den skulle få länder ha möjlighet att ha särskilt stor andel intermittent kraft utan att vara helt utlämnade till fossila kraftkällor som reglerkraft.

Nej, det har väl ingen påstått heller.

Ja, ibland. Och andra gånger samvarierar de och då måste det till tryggare källor. Som vi redan konstaterat är det hela inte helt enkelt.

Absolut. Utan den skulle få länder ha möjlighet att ha särskilt stor andel intermittent kraft utan att vara helt utlämnade till fossila kraftkällor som reglerkraft.
Jo, du skrev att all vind i vårt land kunde stoppa och att vi då behövde backup.
Backup kan vara mkt. Om mitt elverk inte går igång hemma kan jag ha en till backup i form av en dynamocykel eller ett batteri. Det är inte en enda lösning i vårt sammankopplade nordeuropeiska elsystem heller.

K karlmb skrev:
Jo, du skrev att all vind i vårt land kunde stoppa och att vi då behövde backup.
Nej, det har jag inte skrivit. Det är iofs. relativt sant i sak, men jag har inte skrivit så.

J Jaggatagga skrev:
Vad är din poäng? 34TWh är mycket. Totala elförbrukningen tex 2022 var 137TWh.

Vindkraft får helt orimliga mängder kritik.
Vindkraften levererar c:a 23% av installerad effekt.
Vattenfall räknar vid havsbaserad vindkraftverk med 18% av den installerade effeten som kan erbjudas till 24/7 kunder

Här nedan är en jämförelse vad det kostar att bygga kärnkraft respektive havsbaserad vindkraft som kommer att leverera 6,5 GW
I vindkraften ingår kablar, men inte kostnader för balans kraft som troligen blir gasturbiner.
Och det skapar mycket jobb i Finspång.
Jämförelse mellan kärnkraft och vindkraft: installerad effekt, garanterad effekt, levererad energi och totalkostnad i miljarder kronor.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Nej, det har jag inte skrivit. Det är iofs. relativt sant i sak, men jag har inte skrivit så.
"I synnerhet inte i ett land som vårt där mest el förbrukas den del av året då solen ger minst effekt."

Du drog in hela resonemanget till vårt land.

S
K karlmb skrev:
Nej. Men det gör den också ifall det inte behöver exporteras max.
Då förstår jag inte alls vad du menar.
Hur ska vindkraft och solkraft kunna vara reglerkraft?

S Snikholt skrev:
Då förstår jag inte alls vad du menar.
Hur ska vindkraft och solkraft kunna vara reglerkraft?
Om det blåser i ett grannland så kan ju den vindkraften vara reglerkraft i landet utan vind för tillfället, eller om de ingen vind har, deras trasiga kolkraft tex.

S
K karlmb skrev:
Om det blåser i ett grannland så kan ju den vindkraften vara reglerkraft i landet utan vind för tillfället, eller om de ingen vind har, deras trasiga kolkraft tex.
Nä det där resonemanget håller inte.
Det du beskriver är mer vad riktig reglerkraft har att förhålla sig till.

Men absolut så finns säkert ganska många tillfällen när det inträffar att utländsk vindkraft levererar när våran inte gör det, och vi importerar. Eller tvärtom.

Men att beskriva dem som reglerbar kraft är fel.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.