804 158 läst ·
22 053 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag har skrivit argumenterande och sakligt om den saken senast idag. Du kallar det konspirationsteorier att jag argumenterar i sak och kräver sakligt stöd för det som påstås. Har du någon bättre gissninng på varför infon inte finns så kan du ju berätta om den.S Snikholt skrev:
En del:S Snikholt skrev:
En handfull gröna projekt står tillsammans för nästan två tredjedelar av den förväntade ökningen fram till 2040. Det handlar bland annat om Stegras, SSAB:s och LKAB:s satsningar på fossilfritt stål och Heidelbergs omställning till klimatneutral cement.
I ett sådant scenario kommer behovet av ny kärnkraft att vara betydligt mindre, enligt Markus Wråke. Han är vd för Energiforsk, som analyserat olika scenarier för den svenska elmarknaden.
– På frågan om vi tekniskt klarar av att möta efterfrågan utan ny kärnkraft i ett sådant scenario är svaret ja. Vi kan sannolikt klara det enbart med att bygga ut landbaserad vind, säger han.
Samtidigt understryker Markus Wråke att det kommer att finnas en efterfrågan för elen om det byggs en eller två nya reaktorer. Även i de mest försiktiga scenarier som görs väntas elförbrukningen öka kraftigt de kommande 20 åren.
– Vi pratar om kanske en 50-procentig ökning mot i dag.
En betydligt svårare fråga att svara på är vilket teknikspår som ger den billigaste elen.
– Om efterfrågan inte ändras kommer mer kärnkraft att sänka priserna, det är ganska självklart, säger Wråke.
Men det gäller priset på spotmarknaden. Det finns en risk att prissänkningen äts upp av de kostnaden för det statliga stödet till kärnkraften.
Det som finns presenterat är att nätbolag och experter beskriver problematiken som uppstår. De nämner att det krävs åtgärder för att hantera det. De nämner att det leder till ökat investeringbehov i näten.K karlmb skrev:
Det finns problem med spänningsstabilitet, kortslutningseffekt, övertoner etc. som nätägaren måste hantera.
Högre upp i nätet får du annan problematik. Exemplet nedan visar hur produktionen kan se ut en växlande molnig dag, vid en 8MW solpark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solceller i hela nätet samverkar, och detta inträffar då mer eller mindre samtidigt.
Automatiska lindningskopplare behöver kunna justeras enormt snabbt - vilket den som förstår inser inte är det lättaste, man behöver installera batterier som ligger runt 50% laddning osv...
Utöver det har du de mest uppenbara problemen i lokalnäten - som jag har förklarat otaliga ggr.
Men fortsätt gärna tro att de bara försöker lura oss.
Då var vi där igen. Förminskande från nån som tror hen vet.S Snikholt skrev:
Att det inte ännu lett till ett enda haveri i det högre nätet, det spelar förstås ingen roll öht.
Du vet ju saker. Kanske du vet vid vilken penetration av solceller i vårt arma land som det blir problem.
På ett ungefär iaf, är det när vi har 10% mer solceller än idag? 100%? 500%?
Du kan väl iaf killgissa?
Redigerat:
K karlmb skrev:Då var vi där igen. Förminskande från nån som tror hen vet.
Att det inte ännu lett till ett enda haveri i det högre nätet, det spelar förstås ingen roll öht.
Du vet ju saker. Kankse du vet vid vilken penetration av solceller i vårt arma land som det blir problem.
På ett ungefär iaf, är det när vi har 10% mer solceller än idag? 100%? 500%
Nu är det lyckligtvis så att man inte väntar på ett haveri innan man agerar, man räknar på sånt innan. Annars kan man ju göra som du.K karlmb skrev:Då var vi där igen. Förminskande från nån som tror hen vet.
Du vet ju saker. Kanske du vet vid vilken penetration av solceller i vårt arma land som det blir problem.
På ett ungefär iaf, är det när vi har 10% mer solceller än idag? 100%? 500%?
Du kan väl iaf killgissa?
Totalt meningslöst för mig att killgissa en sådan nivå.
För övrigt ber jag om ursäkt att jag uttrycker mig förminskande och klumpigt ibland.
Nej tyvärr är det inte så och i den gröna ekonomin går mycket på chans. "Det kanske går?"S Snikholt skrev:
Men det skulle tyvärr behövas ett riktigt "haveri" för att vakna och sluta chansa.
Nej givetvis sitter de inte på SVK eller nätbolagen och bara väntar. Var skrev jag det? Det vet givetvis vad de håller på med.S Snikholt skrev:
Så vad säger det om riskerna?
Dels trodde man inte det skulle hända, dels fick de rätt. Då brukar det vara hyffsat säkert. Det har varit några ggr med växlande molnighet sista åren.