S Snikholt skrev:
jag är av den uppfattningen vad gäller svenska elnätets kapacitet att hantera effektuttag, och det uttag som laddning av elfordon hemmavid innebär. Och jag jublar inte åt tvånget att införa effekttariff på brett spektra för abonnenter 16-25A.

Är dock positiv till en särskild avgift för inmatning av effekt.

Men du får inte ihop logiken i det va?
Du har ingen logik att komma med. Jag vet mkt väl vad problemen med spänningsfall kan leda till, jag vet också hur man kan bygga en bilmotor som rasar på 1 år och andra tekniska utmaningar.
Ingetdera gör att man kan påstå att det inte kommer att fungera med mkt mer solceller än idag. Vi hade uppe i en annan tråd att det KAN hända, men troligen inte så ofta.
Mer fakta än så finns inte, för ingen avslöjar något kvantitativt.
Som ingenjör kan man dock göra en kvalificerad gissning genom vissa observationer.

S
K karlmb skrev:
Du har ingen logik att komma med. Jag vet mkt väl vad problemen med spänningsfall kan leda till, jag vet också hur man kan bygga en bilmotor som rasar på 1 år och andra tekniska utmaningar.
Ingetdera gör att man kan påstå att det inte kommer att fungera med mkt mer solceller än idag. Vi hade uppe i en annan tråd att det KAN hända, men troligen inte så ofta.
Mer fakta än så finns inte, för ingen avslöjar något kvantitativt.
Som ingenjör kan man dock göra en kvalificerad gissning genom vissa observationer.
Vi står långt ifrån varandra i denna diskussion. Det är OK.

S
Man kan lösa det på detta vis - som Skövde energi.
Mycket bra som jag ser det, och hindrar inte sådana som er att fortsätta väckelserörelsen:

https://skovdeenergi.se/elnat/villkorade-avtal-for-inmatning-i-elnatet/

Men merparten av nätbolagen lär göra nätförstärkningar istället, det är lönsamt för dem.
Nätbolag/Solcellskrämare/naiva solcellsproducenter i en ohelig allians.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Mycket bra som jag ser det, och hindrar inte sådana som er att fortsätta väckelserörelsen:

[länk]

Men merparten av nätbolagen lär göra nätförstärkningar istället, det är lönsamt för dem.
Intressant,
Och att man plötsligt skulle se sitt nät på regionnivå skena pga för mkt solel, ja, har det hänt ännu? Ska bli intressant att ta del av den statistiiken.. Någon som har deras villkorade avtal här?

Varför kan Skövde Energi behöva styra inmatningen?​

Det är viktigt att notera att dessa åtgärder vidtas för att upprätthålla en stabil och effektiv elförsörjning för hela samhället och inte för att begränsa individuell energiproduktion eller användning. De möjliggör en balans mellan utbud och efterfrågan på el och bidrar till en pålitlig elförsörjning.

Skövde Energi kan behöva kunna styra produktion och inmatning på elnätet av flera skäl, detta är oftast relaterat till att säkerställa stabiliteten och pålitligheten i elförsörjningen för hela elnätet. Här är några av de huvudsakliga motiveringarna:

Nätstabilitet​

Elnätet måste bibehålla en balans mellan produktion och förbrukning för att undvika överbelastning eller avbrott. Om det finns en obalans kan det leda till spänningsvariationer och andra problem som kan påverka elkvaliteten och orsaka störningar i elsystemet. Genom att styra produktionen och inmatningen kan elnätsbolaget hantera dessa balanseringsutmaningar.

Förutsägbarhet​

För att planera och underhålla elnätet effektivt behöver elnätsbolaget förutsägbarhet när det gäller produktion och inmatning. Genom att kunna styra och reglera inmatningen kan de förbereda sig för förändringar och undvika överraskningar som kan påverka nätets stabilitet.

D
S Snikholt skrev:

[länk]

Ja men det kanske är rimligt på alla sätt, rent allmänt tror jag mer på komplicerade svar på komplicerade frågor, än de mer populära enkla svaren på svåra frågor.

Som ingenjör är det alltid lätt att hitta anledningar till att något inte ska fungera sen är det sällan verkligheten riktigt kan leverera den misär som målas upp. För att livet ska bli levbart krävs det risktagande varje dag, det är vi vana vid och har accepterat, däremot krävs det skolning och erfarenhet för att hantera kommersiella och tekniska risker och det saknar många gånger de sakkunniga som basunerar ut att elen är slut, näten brinner upp och allt vad vi hotas med.

De har säkert inte fel i sak men de kan bara inte allt, utan behöver kompletteras med andra specialiteter. Det är inget att skämmas över men kanske svårt att acceptera för en del.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Intressant! Kontraktet om villkorad effekt innebär att man när så krävs måste justera ner effekten som anläggningen levererar till elnätet med 2 timmars förvarning. Om man inte gör så eller om eventuell automatisk nedreglering inte fungerar så riskerar man extra avgifter eller böter. I värsta fall skickar nätbolaget ut folk som stänger av anläggningen manuellt och debiterar kunden för det arbetet.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja men det kanske är rimligt på alla sätt, rent allmänt tror jag mer på komplicerade svar på komplicerade frågor, än de mer populära enkla svaren på svåra frågor.

Som ingenjör är det alltid lätt att hitta anledningar till att något inte ska fungera sen är det sällan verkligheten riktigt kan leverera den misär som målas upp. För att livet ska bli levbart krävs det risktagande varje dag, det är vi vana vid och har accepterat, däremot krävs det skolning och erfarenhet för att hantera kommersiella och tekniska risker och det saknar många gånger de sakkunniga som basunerar ut att elen är slut, näten brinner upp och allt vad vi hotas med.

De har säkert inte fel i sak men de kan bara inte allt, utan behöver kompletteras med andra specialiteter. Det är inget att skämmas över men kanske svårt att acceptera för en del.
Risktagande... när det kommer till kritisk infrastruktur och elsäkerhet bör inte risktagande vara ett alternativ.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker där. Eller vid närmare eftertanke gör jag nog det.

Risker finns alltid, det är oundvikligt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Risker finns alltid, det är oundvikligt.
Vissa risker går inte att eliminera, de får man hantera - korrekt.
Men man kan i högsta grad välja vika risker man bygger in i ett system i detta fall.

Ja, och det handlar om avvägningar, olika risker mot varandra, kostnader mm. Att tro att det finns ett val att inte ha risker är väldigt naivt. Att minska redan låga risker äv ofta väldigt dyrt till marginell nytta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Intressant! Kontraktet om villkorad effekt innebär att man när så krävs måste justera ner effekten som anläggningen levererar till elnätet med 2 timmars förvarning. Om man inte gör så eller om eventuell automatisk nedreglering inte fungerar så riskerar man extra avgifter eller böter. I värsta fall skickar nätbolaget ut folk som stänger av anläggningen manuellt och debiterar kunden för det arbetet.
Jo nu behöver man inte ens skicka ut folk eftersom de nya smarta elmätarna har en funktion som gör att man kan slå ifrån en matning via en driftcentral.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Ja, och det handlar om avvägningar, olika risker mot varandra, kostnader mm. Att tro att det finns ett val att inte ha risker är väldigt naivt. Att minska redan låga risker äv ofta väldigt dyrt till marginell nytta.
Ja, och?
Vi pratar inte om att minska risker.

D
S Snikholt skrev:
Risktagande... när det kommer till kritisk infrastruktur och elsäkerhet bör inte risktagande vara ett alternativ.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker där. Eller vid närmare eftertanke gör jag nog det.
Det finns risk i allt, till och med att ligga kvar i sängen på morgonen kommer med risker. Det är en naturlig del av varje litet beslut vi tar, individuellt och som grupp.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det finns risk i allt, till och med att ligga kvar i sängen på morgonen kommer med risker. Det är en naturlig del av varje litet beslut vi tar, individuellt och som grupp.
Vi kan gå den vägen absolut - men då kan vi lika gärna göra om kundavtalen till "du kanske får ström, med rätt spänning, frekvens och stabilitet".
Då kan jag lova att nätavgifter också går ner.

Det finns inga gratis luncher

D
S Snikholt skrev:
Vi kan gå den vägen absolut - men då kan vi lika gärna göra om kundavtalen till "du kanske får ström".
Då kan jag lova att nätavgifter också går ner.
Så är det redan, vi har strömavbrott ibland och det får vi acceptera eftersom nätbolaget levererar på "best can do"-basis, skulle förmoda att det motsvarar uttrycket att de ska göra det som är "kommersiellt rimligt" och sen får man se. Nätavgifterna är ruggigt hissade och det är i ljuset av detta som man som kund reagerar.

Jämför om du lämnar bilen på din märkesverkstad, de tar 2500kr/timme, för en nybakad fordonstekniker, sen ska de har extra för skruvmejselslitage, trångt i verkstan-tillägg osv, jag är säker på att du hade reagerat negativt.

När man i 30 år har betalat extremt överpris, i mitt fall förmodligen mer än dubbelt det rimliga, finns grannät att jämföra med, då är det väl magstarkt att komma med utsträckt hand och be om mer. Jag/vi har redan betalt för alla kommande förstärkningar, oavsett storlek, i all framtid!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.