D Daniel 109 skrev:
Gussen: Du har så mycket fel att jag inte riktigt vet var jag ska börja.

Regleringen av nätavgifterna har inte tagits bort.

70% gäller inte produktion utan flaskhalskapasitet.

Nätavgiften varierar inte över året.

Sverige är starkt exportberoende. Vi förlorar inte på export.
Ett exempel:

Det finns inget uttryckligt krav i ellagen, eller de allmänna avtalsvillkoren, om att elnätstarifferna eller prisändringarna ska vara rimliga eller skäliga. Elnätsföretagen beslutar själv om prisnivåer och tariffkonstruktion så länge det uppfyller lagkrav och intäktsramarna som beslutas av Energimarknadsinspektionen (Ei).

G Guzzen1 skrev:
Är du full?? Kan du inte läsa?

Regleringen av nätavgifterna är förändrad i så motto att prisättningen i princip är fri.

Jag skrev inte att 70% var produktion.

Ej heller skrev jag att nätavgiften varierar över året men att den borde göra det om man tar elpriset som intäkt för högre nätavgifter.
Nej, jag är inte full. Men jag tror att många tolkar din text just så.

G Guzzen1 skrev:
Om 70% ska göras tillgänglig på marknaden så kan det väl innebära att dessa 70% måste exporteras om andra länder köper upp den.
Det finns ingen anledning att variera nättarifferna över året. Det finns definitivt en reglering, även om den har brister.

Näten borde inte vara privata.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då får du driva igenom en Svexit, om du vill att Sverige ska kunna välja vad man vill anpassa sig till inom EU.;) Men det är en helt annan frågeställning och jag har inte kompetensen att se konsekvenserna.
Regler som inte fungerar ska kontinuerligt omvärderas enligt EUs egna riktlinjer.
Men det kräver ju annat än mähän i drabbade länders regeringar.

Ska man vara med i en frihandelsorganisation så går det inte att plocka russinen ur kakan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Regler som inte fungerar ska kontinuerligt omvärderas enligt EUs egna riktlinjer.
Men det kräver ju annat än mähän i drabbade länders regeringar.
Eller att man har en helhetssyn och vana i att kompromissa, utifrån det ser till att helhetsresultatet blir bra för alla parter inom EU. Samma sak i Sverige på individnivå att man får inte alltid som man vill i en demokrati när beslut fattas;)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller att man har en helhetssyn och vana i att kompromissa, utifrån det ser till att helhetsresultatet blir bra för alla parter inom EU. Samma sak i Sverige på individnivå att man får inte alltid som man vill i en demokrati när beslut fattas;)
Jo men det är inte särskilt mycket kompromissvilja med Tyskland i spetsen.....Energiewende till varje pris.
Det ser ut som att det helt avgörande kommer att beslutas i Bryssel och det är hur man gör med vätgasen och kärnkraft.
https://www.euractiv.com/section/en...lear-derived-hydrogen-from-eu-renewables-law/
Förvisso kan man ju införa ett krångligt administrativt system där man särskiljer grön eller rosa vätgas men det kostar nog bara en massa pengar.
Sen förra sommaren så tog man då beslut om kärnkraft i Taxonomin så att investerare vet.
https://www.europaportalen.se/2022/...nkraft-kan-klassas-som-hallbara-investeringar
Nu har Frankrike haft fullt upp med pensioner så spännande fortsättning följer!

P paralun skrev:
Jo men det är inte särskilt mycket kompromissvilja med Tyskland i spetsen.....Energiewende till varje pris.
Det ser ut som att det helt avgörande kommer att beslutas i Bryssel och det är hur man gör med vätgasen och kärnkraft.
[länk]
Förvisso kan man ju införa ett krångligt administrativt system där man särskiljer grön eller rosa vätgas men det kostar nog bara en massa pengar.
Sen förra sommaren så tog man då beslut om kärnkraft i Taxonomin så att investerare vet.
[länk]
Nu har Frankrike haft fullt upp med pensioner så spännande fortsättning följer!
Det jag avsåg var samtliga områden som hanteras inom EU, där man sedan får kompromissa utifrån ett helhetsperspektiv, dvs inte bara el/energiområdet.

A AndersS skrev:
Det jag avsåg var samtliga områden som hanteras inom EU, där man sedan får kompromissa utifrån ett helhetsperspektiv, dvs inte bara el/energiområdet.
Jo men i det här fallet så vill ju inte Tyskland kompromissa om Energiewende och där står vi. Topic är elenergi.

Vi själva har enorma förutsättningar för att tillverka vätgas med det överskott vi har (förutom vintertid)
Så bygger vi bara några nya SMR reaktorer och ett antal havsbaserade snurror så har ju vi ett kanonläge.
Men utan kärnkraft så kan det bli rena "bojsänket"...

Kina och USA tjänar säkert på det här så kan vi sitta och administrera grön och rosa vätgas i framtiden inom EU, så korkat så det inte borde vara sant....

D
A AndersS skrev:
Med tanke på senaste klimatrapporten så bör egentligen bara en sak stå i fokus och det är att komma av fossilt snarast, i elfrågan handlar det om olja/gas/kol, sätt en hård deadline, den behöver inte ens vara realistisk, det är bra med stretch targets, därefter ska det kosta skjortan, samma med bensin/diesel, lägg en in programmerad årlig prishöjning så folk vet vad som ska komma. Dags att sluta tramsa och dalta med diktatorer.

D djac skrev:
Med tanke på senaste klimatrapporten så bör egentligen bara en sak stå i fokus och det är att komma av fossilt snarast, i elfrågan handlar det om olja/gas/kol, sätt en hård deadline, den behöver inte ens vara realistisk, det är bra med stretch targets, därefter ska det kosta skjortan, samma med bensin/diesel, lägg en in programmerad årlig prishöjning så folk vet vad som ska komma. Dags att sluta tramsa och dalta med diktatorer.
Livet är inte så enkelt vilket du kan se runt om i världen. Skulle jag få tomt i plånboken och det drastiskt påverkar då är det fokus.

A AndersS skrev:
Livet är inte så enkelt vilket du kan se runt om i världen. Skulle jag få tomt i plånboken och det drastiskt påverkar då är det fokus.
Jo nu är det nog framtidens "vi" som står det med plånboken tom...
Allt för att egentligen en minoritet inte kan kompromissa om kärnenergi.

20000MW kol idag igen!
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

• Arg
gone_fishing
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nu är det nog framtidens "vi" som står det med plånboken tom...
Allt för att egentligen en minoritet inte kan kompromissa om kärnenergi.

20000MW kol idag igen!
[länk]
Nåja, vi (Sverige) ligger inte speciellt lågt vad det gäller utsläpp, rätt mycket som måste korrigeras här också. Vattenkraften räddar såklart oss vad det gäller just elproduktion men det är bara en del av kakan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Det är helt riktigt, annars hade vi aldrig hamnat här men nu har vi slut på slacket och det kommer svida mer nu än om vi hade justerat för 40-50 år sedan, när vi såg vart det barkade.

Kraften måste ju nu riktas mot de som motverkar och de andra hinder som står i vägen.

D djac skrev:
Det är helt riktigt, annars hade vi aldrig hamnat här men nu har vi slut på slacket och det kommer svida mer nu än om vi hade justerat för 40-50 år sedan, när vi såg vart det barkade.

Kraften måste ju nu riktas mot de som motverkar och de andra hinder som står i vägen.
Jo men nu är det bäddat för "strid" om det här på högsta nivå!
https://www.politico.eu/article/france-germany-rift-over-cars-nuclear-deepens-ahead-of-eu-summit/
Det är väl sedan bara det finska gröna förbundet som har förnuft just nu?
Om man tar gårdagens larmrapport så gäller det ju att på kortast tid reducera alla CO2 utsläpp.
Ska Tyskland täcka 20000MW kol utan att "kannibalisera" på Sverige samt Norge så är det en utopi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.