D
Z Zodde skrev:
Vi har haft utlandskablar SAMT europeiska priser i decennier så argumentationen blir meningslös.
Fast stämmer det verkligen, har vi och Tyskland verkligen haft identiska priser i decennier, det är inte den uppfattningen man har haft? Isf är det oförklarligt för mig att Tyskarna ända sen man var liten snålat mer med elen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Fast stämmer det verkligen, har vi och Tyskland verkligen haft identiska priser i decennier, det är inte den uppfattningen man har haft? Isf är det oförklarligt för mig att Tyskarna ända sen man var liten snålat mer med elen.
Kollade lite snabbt på eurostat och det är felaktigt, rätt ska vara att det i decennier varit stor skillnad på Svenska och kontinentala elpriser.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, prissättningen på råvarumarknaderna funkar inte så att ett ”tak” många hundra procent bort har nån inverkan.
nej precis – gaspriserna har legat runt en fjärdedel av pristaket så att försöka tillskriva pristaket någon som helst inverkan på elpriset får man nog betrakta som ett fritt fabulerade från paralun
Diagram över naturgaspriser TTF Dutch, volatilitet från 2021 till 2023, händelser markerade, prisstak infört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så låga gaspriser som vi har just nu har vi inte sett sedan sommaren 2021 – för 1.5 år sedan – då de i och för sig redan då var rekordhöga

det känns som att det krävs något alldeles extraordinärt för att gaspriset ska kunna slå i taket – som att gasledningarna via Turkiet slås ut eller stängs av, eller att stora delar av Frankrikes flotta av kärnkraftverk åter slås ut av alltför varmt kylvatten, priskamp om LNG-leveranser med Kina eller så

lustigt nog har gaspriset i USA haft en snarlik prisutveckling efter jul – skönt att se att USA (en marknad som är 2.5 gånger större än Europas) reagerar på EUs förordningar ;)

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu var vät taket max vad man fick erbjuda Rysslad för gas? Eller har jag missförstått?
gaspristaket är inte riktat mot rysk gas i sig, utan begränsar prisnivån på gaskontrakt på TTF (eller motsvarande) oavsett vem säljaren är

Okej, det är ju en något intressant lösning.

harka harka skrev:
nej precis – gaspriserna har legat runt en fjärdedel av pristaket så att försöka tillskriva pristaket någon som helst inverkan på elpriset får man nog betrakta som ett fritt fabulerade från paralun
[bild]

så låga gaspriser som vi har just nu har vi inte sett sedan sommaren 2021 – för 1.5 år sedan – då de i och för sig redan då var rekordhöga

det känns som att det krävs något alldeles extraordinärt för att gaspriset ska kunna slå i taket – som att gasledningarna via Turkiet slås ut eller stängs av, eller att stora delar av Frankrikes flotta av kärnkraftverk åter slås ut av alltför varmt kylvatten, priskamp om LNG-leveranser med Kina eller så

lustigt nog har gaspriset i USA haft en snarlik prisutveckling efter jul – skönt att se att USA (en marknad som är 2.5 gånger större än Europas) reagerar på EUs förordningar ;)
Jo jag vet inte vem som "fabulerar"? Gaspristaksavtalet klubbades igenom trots Tysklands stora protester och fungerar synbarligen, sen måste man se det här i kombination med Tysklands koleldande.
Gasmarknaden i Rotterdam har nu den stora strålkastaren på sig för de arma fossilgasberoende länderna inom EU.

Sen fick man då direkt en skandal med Qatargate och högre potentater inom EU.
https://www.politico.eu/tag/qatargate-european-parliament-corruption-scandal/
Men "ändamålen helgar ju medlen" för Tyskland...

Hur ser du att det fungerar menar du?

D Daniel 109 skrev:
Hur ser du att det fungerar menar du?
Gaspriset har inte på något sätt kunnat påverka elpriset som när det var som värst.
Sen eftersom vi har flera fossilgasberoende länder så bevakas det här då mycket noga.
Men det absolut viktigaste är sannolikt Tysklands idoga koleldande.
https://www.smard.de/home
Idag har de haft en massa sol men kolet återkommer nog framåt kvällen....

K krfsm skrev:
Så om det inte spelar någon roll med kablarnas kapacitet - varför har vi inte exakt samma pris som Tyskland hela tiden? Idag skiljer ju sig priset i SE4 från Tyskland under samtliga 24 timmar.
Nu snackar jag inte timme för timme utan snittet över tiden och då skiljer det inte mycket

P
Z Zodde skrev:
Nu snackar jag inte timme för timme utan snittet över tiden och då skiljer det inte mycket
Ja du säger att våra priser har varit som dom på kontinenten i decennier. Hittar inte inte det när jag kikar, var hittar du det?

P
Z Zodde skrev:
[länk]
Tack! Jag kikade på Tyskland specifikt, och jämförde med Sverige, och där är vi ganska långt från varandra om man blickar bakåt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Tack! Jag kikade på Tyskland specifikt, och jämförde med Sverige, och där är vi ganska långt från varandra om man blickar bakåt.
Jag jmf med Europa snittet och där är vi ganska lika.
Finns de som försökt skapa trådsanningar hör på BH med å claima att Europa över tiden haft mångdubbelt högre elpris. Som vanligt flyr de med svansen mellan benen när man ber om handfasta bevis på det…

Z Zodde skrev:
Jag jmf med Europa snittet och där är vi ganska lika.
Finns de som försökt skapa trådsanningar hör på BH med å claima att Europa över tiden haft mångdubbelt högre elpris. Som vanligt flyr de med svansen mellan benen när man ber om handfasta bevis på det…
Jo elpriset var stabilt och bra innan man i Sverige och Tyskland la ner kärnreaktorer och Tyskland gjorde sig beroende av rysk fossilgas pga Enrgiewende.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

P paralun skrev:
Jo elpriset var stabilt och bra innan man i Sverige och Tyskland la ner kärnreaktorer och Tyskland gjorde sig beroende av rysk fossilgas pga Enrgiewende.
[länk]
Det hade fortfarande varit stabilt om Putin legat lågt och gaspriset INTE hade mångdubblats på sitt värsta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.