659 906 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Så ditt korta svar är alltså ja, svenska företag ska bära kostnaden för andras energimisslyckanden? Intressant inställning till konkurrens och marknadsekonomi.D djac skrev:Det korta svaret är ja, eftersom det är enda sättet i en marknadsekonomi och om elen ska handlas med som en vara. För att det ska bli extra rättvist så kanske all pappersbruk inom EU skulle betala samma elpris, dvs det högsta då?
Det blir detsamma för ett kafferosteri om de skulle misslyckas med kaffeplantorna i annat land.
Man behöver väl el och trä för deras verksamhet så då skulle de kanske ligga nära källan för dessa två varor.
Och nej, att likställa elmarknaden med misslyckade kaffeplantor i ett annat land är rent nonsens. El är en samhällskritisk resurs som påverkar hela industrins konkurrenskraft inte en råvara med naturliga produktionssvängningar. Att vi i Sverige, som har en av Europas mest stabila och kostnadseffektiva elproduktion, ändå ser företag slås ut på grund av elpriser är inte en naturlig marknadsmekanism. Det är en politiskt skapad snedvridning.
Vidare, om du tror att pappersbruk och tung industri kan "ligga nära källan" utan att ta hänsyn till infrastruktur, arbetskraft, logistik och etableringskostnader förenklar du verkligheten till en absurd nivå. Men det verkar vara en återkommande trend i ditt resonemang!
Eftersom elpriset är lägre i 2024 än tidigare år så är det knappast ”dyrare el” som är sanningen.Boilerplate4U skrev:
Eller förklara gärna hur elkostnaderna ökat med 200 miljoner mens elpriset gått ned.
Jo men ska ju inte ha en extra konkurrensnackdel bara för att man befinner sig i SE4 eller annat "ökenelområde" i Europa. Men vi delar ju på bördan och lägger ner Europas industri.D djac skrev:
Börja istället med att sätta dig in I frågan om det nu är så intressant att ständigt återkomma till fallet Hyltebruk. Det blir ju rent trams att sitta och söka efter lite propagandainlägg på nätet och sen gå in här som tex du och paralun gör.Boilerplate4U skrev:
Facit slogs ut av teknikutveckling och minskad efterfrågan på deras produkt. Hylte Paper däremot har drabbats av skenande elkostnader vilket är en helt annan situation. Så istället för att slingra dig genom att svamla om ideologier och irrelevanta jämförelser kan du svara på kärnfrågan? Hur borde Hylte Paper ha kapat sina elkostnader med 200 miljoner?
Om du har något att tillföra i hur ett renodlat tidningspappersbruk ska kunna ställas om och ha några fördelar pga gamla verksamheten så är jag åtminstone intresserad. Problemen pga ändrad efterfrågan är ju kända sen mycket länge så finns inget vett i att dra in det som slagträ i frågor kring elkostnader osv.
Du kan också fundera och svara på hur det andra exemplet jag nämnde tidigare i samma elområde och med ännu större beroende av elmarknaden kan klara sig utan rubriker du och andra kan snappa upp och kasta in här. En belysning av både positiva och negativa exempel är både intressantare och ärligare än dessa "Pågen" liknande inlägg.
Nu har väldigt få någon reell koppling till dessa branscher och det blir väldigt udda att koka ihop lite soppa på diverse tendentiösa siters vanliga slask.
Det är så mycket annat samhällskritiskt, inklusive el där vi samarbetar med andra länder och hjälps åt, så det har jag egentligen inget emot. Jag tycker dock att diskussionen om hur elen handlas är relevant, dock är jag lite binär där, antingen privat och då får del väl bli ungefär som nu, eller så tar vi hem alltihop och säljer det som vi gör med vatten.Boilerplate4U skrev:
Så ditt korta svar är alltså ja, svenska företag ska bära kostnaden för andras energimisslyckanden? Intressant inställning till konkurrens och marknadsekonomi.
Och nej, att likställa elmarknaden med misslyckade kaffeplantor i ett annat land är rent nonsens. El är en samhällskritisk resurs som påverkar hela industrins konkurrenskraft inte en råvara med naturliga produktionssvängningar. Att vi i Sverige, som har en av Europas mest stabila och kostnadseffektiva elproduktion, ändå ser företag slås ut på grund av elpriser är inte en naturlig marknadsmekanism. Det är en politiskt skapad snedvridning.
Vidare, om du tror att pappersbruk och tung industri kan "ligga nära källan" utan att ta hänsyn till infrastruktur, arbetskraft, logistik och etableringskostnader förenklar du verkligheten till en absurd nivå. Men det verkar vara en återkommande trend i ditt resonemang!
Jag kollade lite på skogsindustrierna och det verkar som att pappersbruk kan ligga på mer än ett ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Repris från i morse och artikeln är från idag. Blodigt allvar!GK100 skrev:
Börja istället med att sätta dig in I frågan om det nu är så intressant att ständigt återkomma till fallet Hyltebruk. Det blir ju rent trams att sitta och söka efter lite propagandainlägg på nätet och sen gå in här som tex du och paralun gör.
Om du har något att tillföra i hur ett renodlat tidningspappersbruk ska kunna ställas om och ha några fördelar pga gamla verksamheten så är jag åtminstone intresserad. Problemen pga ändrad efterfrågan är ju kända sen mycket länge så finns inget vett i att dra in det som slagträ i frågor kring elkostnader osv.
Du kan också fundera och svara på hur det andra exemplet jag nämnde tidigare i samma elområde och med ännu större beroende av elmarknaden kan klara sig utan rubriker du och andra kan snappa upp och kasta in här. En belysning av både positiva och negativa exempel är både intressantare och ärligare än dessa "Pågen" liknande inlägg.
Nu har väldigt få någon reell koppling till dessa branscher och det blir väldigt udda att koka ihop lite soppa på diverse tendentiösa siters vanliga slas
Södra Sverige behöver en bättre energipolitik
https://www.energinyheter.se/20250318/32923/sodra-sverige-behover-en-battre-energipolitik
Så är det ofta, att företagens läge är helt avgörande för överlevnaden, det bör man ha med i beräkningarna.P paralun skrev:
I Skåne fanns det ett blomstrande samhälle när jag var liten, Hurva, sen la man om vägen och företagen försvann eftersom alla nu kör förbi, de fick aldrig stöd trots detta.
Tyvärr är de nog 100% upptagna med krigsekononomi de kommande månaderna iaf.P paralun skrev:
Ja för mig är sanslöst fel att snedvrida konkurrensen på detta "statliga" sätt!K karlmb skrev:
Att favorisera & särskilja!
Kan man inte lita på sin stat, så vill ingen investera för "en levande byggd".
Och för samhället i stort, är sådana statliga förödande beslut förödande.
J jawen skrev:
Det är nu inte så att man stillatigande accepterar förlust så länge man har disponibla vinstmedel å ta av men sätter igång åtgärder först när dessa ”har tagit slut”
Funkar öht inte så.
Ägarna köpte 2023 så vilka ”reserver” du syftar till är också oklart.
Faktum är att priset var lägre i 2024 så hur man kan få 200 miljoner dyrare elräkning med billigare elpris kräver fortfarande en förklaring.
Min gissning på dålig hedning/trading håller jag fortfarande på om de nu öht har nåt som helst med elpriset å göra.
Vid närmare koll så har väl ingen i företagsledningen uttryckt detta utan såvitt jag kan se har detta blivit en trådsanning.Boilerplate4U skrev:
Det är ett kommunalråd som säger att elkostnaderna hade varit 200miljoner lägre om bruket legat i Gävle (varför just Gävle?)
Tar självkritik på att jag inte avslöjat trådsanningen (felaktigheten) tidigare men ibland gör man det ödesdigra valet att lita på vad som skrivs.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Att avfärda diskussionen som "propaganda" bara för att den inte passar din uppfattning är rätt bekvämt. Men det ändrar inte faktumet att Hylte Paper tvingades dra ner på grund av skenande elkostnader något som är direkt kopplat till den snedvridna elmarknaden.GK100 skrev:
Börja istället med att sätta dig in I frågan om det nu är så intressant att ständigt återkomma till fallet Hyltebruk. Det blir ju rent trams att sitta och söka efter lite propagandainlägg på nätet och sen gå in här som tex du och paralun gör.
Nu har väldigt få någon reell koppling till dessa branscher och det blir väldigt udda att koka ihop lite soppa på diverse tendentiösa siters vanliga slask.
Det är en tråkig trend med whataboutism i många svar där man tydligt undviker pudelns kärna dvs att Hylte Paper har 200 miljoner mer i elkostnader i SE4. Det är en konkret konsekvens av dagens elsystem, inte en abstrakt marknadsmekanism.
Vidare, om du menar att ett tidningspappersbruk omöjligen kan ställa om eller diversifiera sin produktion får du gärna förklara varför och vad du baserar det på. Eller är det bara ett antagande du gör för att undvika kärnfrågan?
Slutligen, att begära att vissa problem ska ignoreras bara för att andra verksamheter klarar sig bättre är ett märkligt argument. Att vissa överlever betyder inte att marknaden fungerar rättvist eller effektivt. En seriös analys belyser både negativa och positiva exempel men det verkar som att du bara är intresserad av att avfärda det som inte passar din bild av verkligheten.