Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart de har. Poängen var dock att hänga ut @karlmb för hans återkommande låga debattstil så fort han blir trängd. Ingen annan regelbunden skribent här beter sig regelmässigt lika ohyfsat.

På vad sätt respekteras de genom att vi spelar med i charaden att deras företag är livskraftigt? Visst har de otur att deras energikrävande företag ligger i SE4, men jag har inte röstat för den kärnkraftsnedläggande politik som drivits sen Göran Persson. Jag lider med dem., men känner ingen skuld för deras situation och vill inte se mina skattepengar hålla deras företag under armarna.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker jämförelsen är träffande. Men även om jag tyckt att den varit dålig hade jag inte tyckt att jämförelsen varit respektlös. Det är ett företag i en vikande bransch som går under. Det är sånt som händer och inte ens nödvändigtvis någons fel.

En liten, liten del av mitt jobb är faktiskt att köpa papper. Vi har gått från hundratals ton per år till något tiotal på ett drygt decennium. Att pappersbruk går under förvånar mig inte det minsta och jag tror få i en sådan bransch är så ömhudade att de tar illa vid sig av ett sånt konstaterande.

Du läser @Mikael_L ganska illa om du tror att det är den något skeva konkurrensen han hånar. Han är i mina ögon en pragmatiker som konstaterar att villkoren är olika och att det är olämpligt att staten stödjer olönsamma företag. En åsikt man mycket väl kan ha samtidigt som man tycker att det är eftersträvansvärt att komma till bukt med skillnaden mellan våra elområden.

Tackar för förtroendet. Beklagar att du blivit besviken.
Hoho, vilken tomte. Dumliberal var ordet.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att Hylte Paper behövde kapa 200 miljoner i elkostnader är ett faktum.
Varifrån kommer detta faktum? Finns det någon källa?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Det har ingen motsagt.

Det som påstods, och argumenterades hårt men felaktigt för, var nåt helt annat.

Detta tex;

”Att Hylte Paper behövde kapa 200 miljoner i elkostnader är ett faktum.”

Saknar all förankring i verkligheten.

Det trista är att folk skyr inga medel, tyr till direkta lögner, bara för att ens egna åsikter ska framstå i bättre dager.

Inget forumet öht är betjänt av.
Det håller jag med om, ifall det rör sig om rent hittepå.

En intressant jämförelse skulle ändå kunna vara att räkna på vad SE2 priser hade inneburit för Hylte.
(sen kan de ju iofs också prissäkrat som arslen, det vet vi inte)

OM det innebär skillnaden mellan nedskärningar eller lönsamhet.

Är det så, anser jag att det finns fog för att gorma och gasta.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
En intressant jämförelse skulle ändå kunna vara att räkna på vad SE2 priser hade inneburit för Hylte.
Javisst kan man det, man kan även prova att räkna med vad det inneburit ifall fabriken legat i Australien, Österrike, Afghanistan eller Mexico.

Eller varför inte räkna på vad det skulle kostat med löner i olika delar av världen, eller priset på pappersmassa, eller ...

Nä, jag känner ingen större anledning att räkna på en alternativ verklighet i ett parallellt universum.
Läget är som det är, och de som ska räkna är ägarna och styrelsen för företaget, jag har inget behov.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men däremot var det kanske dumt att ägarna, direkt vid köpet av fabriken, inte direkt beställde en egen kärnreaktor, för då skulle de snart ha riktigt billig el.
Köpet gjordes ju i samband med elpristoppen, så höga elpriser var ju känt från början.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Boilerplate4U
Du läser @Mikael_L ganska illa om du tror att det är den något skeva konkurrensen han hånar. Han är i mina ögon en pragmatiker som konstaterar att villkoren är olika och att det är olämpligt att staten stödjer olönsamma företag. En åsikt man mycket väl kan ha samtidigt som man tycker att det är eftersträvansvärt att komma till bukt med skillnaden mellan våra elområden.
Så nu förväntas vi alltså läsa @Mikael_L "rätt" för att förstå att han egentligen inte hånar den skeva konkurrensen utan bara konstaterar att vissa företag helt enkelt ska slås ut?

Om alternativen är att "flytta" eller "dö" beroende på vilket elområde verksamheten bedrivs i visar det att något är grundläggande fel på svensk energipolitik och industrins konkurrensvillkor.

Att påstå sig vilja "komma till bukt med skillnaden mellan våra elområden" samtidigt som man avfärdar konsekvenserna av dessa skillnader som en naturlig marknadsmekanism är ett bekvämt sätt att undvika att ta ställning. Antingen är problemet värt att adressera, eller så är det inte det. Att försöka sitta på två stolar samtidigt brukar sällan fungera bra.

Enligt min mening är det en beklaglig utveckling att diskussionen om den ursprungliga problematiken, dvs de orimliga elkostnaderna i södra Sverige, drunknar i en mängd sidospår som inte adresserar kärnfrågan.

Natti, Natti!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Varifrån kommer detta faktum? Finns det någon källa?
Att Hylte Paper hade behov av att kapa sina elkostnader med 200 miljoner är inget påhitt, det är ett välkänt faktum som rapporterats av både företaget själva och flera medier. Om du verkligen var intresserad av sakfrågan hade du redan kollat upp det själv men jag antar att det är lättare att ifrågasätta för sakens skull. Eller menar du att Hylte Paper ljuger om sina egna kostnader?

Jag misstänker att du som vanligt snarare letar efter en semantisk petitess att haka upp dig på än att faktiskt bemöta kärnfrågan. Det verkar vara viktigare för dig att hitta en språklig detalj att gnälla på än att "diskutera" sakfrågan.

PS. För övrigt är det rätt tröttsamt att du leker forumpolis igen. Vad är viktigast för dig, att hålla dig till ämnet eller att som vanligt försöka mästra andra?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Javisst kan man det, man kan även prova att räkna med vad det inneburit ifall fabriken legat i Australien, Österrike, Afghanistan eller Mexico.
Fast det är inte samma sak någonstans.
Nästan lite dumstrut på den kan jag tycka.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Att Hylte Paper hade behov att kapa sina elkostnader med 200 miljoner är inget påhitt, det är ett välkänt faktum som rapporterats av både företaget själva och flera medier
Ok. Då får du chansen å bevisa det.

Jag har letat i en timme UTAN att hitta det någonstans.

200 miljoner kronor kommer från att det var skillnaden i elkostnad jmf med om bruket legat i Gävle.
VDn säger ordagrant i Intervjun

"Vi ligger ju i Södra Sverige så vi ligger i det tuffaste Elområdet. Den här fabriken förbrukar mycket el.
Om vi hade legat i de norra elområdena så pratar vi om en kostadnadskillnad på circa 200mkr SEK/år."

INGENSTANS STÅR DET/SÄGS DET ATT BRUKET HAR BEHOV ATT KAPA SINA ELKOSTNADE MED 200mkr.

Det har blivit en trådsanning som inte är med sanningen överensstämmande

Företaget har SÄNKT sin elkostnad jmf med 2021-2023. Däremot har Pulp priserna nått ATH 2024.

Men varsågod, länka nåt som stödjer ditt claim så ska jag reconsider, tror INTE du klarar det…

Priset i SE2 var 28öre mens det var 56öre i SE4 år 2024

Skulle de ha behov att kapa elkostnaden med 200mkr har de alltså ett behov av att få ett årspris på 28öre??
Låter det realistiskt...??

Redigerat:
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nä, vadå ..

"Tänk om fabriken hade legat i .... **** istället ..."

Jag håller helt med dig, det är lite dumstrut på det, JA.
Ja det är totalt dumstrut på det,
Förbannat mycket dumstrut, att börja fundera på "om fabriken legat i Gävle ..."

Bra att du insåg hur dumt det var ... 👍

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, vadå ..

Men precis. Tänk om dina kostnader plötsligt blir 200 miljoner högre än dina konkurrenters, hur länge orkar en liberal hålla masken innan han lägger ner?
Ja, jag vet att det inte var igår som elpriserna började skena, men det var heller inte 1990, så det argumentet kan du glömma.
Problemet här är att den sjuka elmarknaden faktiskt tvingar fabriker att flytta runt i vårt land, trots att vi har typ världens bästa produktion och elnät. Men det är ju helt i sin ordning för vissa. Vi andra tycker det är åt helvete med tanke på hur enkelt det skulle gå att lösa. Utan att bryta mot några EU-regler tom.

S Snikholt skrev:
Ja, & han fortsätter håna ännu mer nedan, i inlägg #10 420.
Pallar inte med den lismande norrlänningen längre med hans idiot-jämförelser & hans självgoda tro "att han är guds gåva till mänskligheten"

Poängen var dock att hänga ut @karlmb för hans återkommande låga debattstil så fort han blir trängd. Ingen annan regelbunden skribent här beter sig regelmässigt lika ohyfsat.
K karlmb skrev:
Hoho, vilken tomte. Dumliberal var ordet.
QED

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Så nu förväntas vi alltså läsa @Mikael_L "rätt"
Ja, tänk vilken ohemul förväntan, att man försöker förstå, inte vantolka, den man debatterar med.
Om alternativen är att "flytta" eller "dö" beroende på vilket elområde verksamheten bedrivs i visar det att något är grundläggande fel på svensk energipolitik och industrins konkurrensvillkor.
En rimlig sak att tycka, samtidigt som det bara blir plattityder om man inte accepterar att energibalansen är skev.

Statlig slakt av elproduktion i söder parat med en oförmåga att bygga ut Svenska kraftnäts monopolnät är en skam. Det visar i mina ögon på det olämpliga att ge staten för mycket makt, men det kan man förstås tänka olika om. Jag vet att många ser misslyckad centralplanering, blir upprörda och utbrister i: mer centralplanering!

När man tittar på det svenska elpriset måste man dock inse att ett långsiktigt pris inte är ett vägt snitt av dagens elpriser, utan vad vi kan få ny produktion till för pris. Och då är det nog rimligare att tro att det kommer att hamna någonstans runt vad elen kostar i SE3 eller SE4 idag. Kärnkraftutredarna räknade exempelvis med ett framtida marknadspris runt 70 öre/kWh.

Så vill man vända på saker kan man istället för att gnälla på dåliga villkor i Halland konstatera att villkoren för företagande i Norrland i allmänhet är då dåliga att det inte ens kompenseras av ett lågt elpris.

Skillnaderna inom landet är relativt små, men vi kan konstatera att snittlönerna i Halland är landets näst högsta.
Tabell över disponibel inkomst per invånare i Sveriges regioner, tusental kr, från Statistiska centralbyrån.
Karta över Sverige som visar disponibel inkomst per invånare 2022 med olika färger för olika nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.regionfakta.com/Hallands-lan/Regional-ekonomi/Disponibel-inkomst-per-invanare/

Och tar vi en titt på det senaste 50 åren och tänker på perspektivet ”flytta eller dö” är inte direkt Halland ett problembarn heller, medan exempelvis Norrbotten i SE1 är det.
Graf som visar befolkningsutvecklingen i Hallands län och hela Sverige från 1805 till 2020 i 5-årsintervaller.
Skapa konto

Graf som visar folkmängd i Norrbottens län och riket från 1805 till 2020 i 5-årsintervall med data från Statistiska centralbyrån.
Skapa konto

Man måste helt enkelt ha väldigt selektiva glasögon på sig för att tycka synd om just hallänningar.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, vadå ..

Du förtjänade precis stjärnor till din dumstrut.

Det kan absolut vara högintressant att göra sådana normerade jämförelser.
Allra helst när det är ett relativt nytt fenomen inom nationens gräns, vad gäller prisskillnader mellan elområden.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.