660 048 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Men Mikael då, nu är du ovanligt obstinat!
Jag har ingen som helst åsikt om Facit eftersom det var du som tog upp jämförelsen och återigen upprepar samma analogi som dessutom haltar betänkligt.
Så vad har Facit med Hylte Papers elkostnader att göra? Facit slogs ut av teknikutveckling medan Hylte Paper har drabbats av en snedvriden elmarknad.
Men om du hellre vill prata om räknare än om elpriser och konkurrensvillkor så antar jag att du inte har något vettigt att tillföra i sakfrågan, eller?
Jag har ingen som helst åsikt om Facit eftersom det var du som tog upp jämförelsen och återigen upprepar samma analogi som dessutom haltar betänkligt.
Så vad har Facit med Hylte Papers elkostnader att göra? Facit slogs ut av teknikutveckling medan Hylte Paper har drabbats av en snedvriden elmarknad.
Men om du hellre vill prata om räknare än om elpriser och konkurrensvillkor så antar jag att du inte har något vettigt att tillföra i sakfrågan, eller?
Facit hamnade i början av 1970-talet i en djup ekonomisk kris som en följd av teknikskiftet till elektroniska maskiner och köptes upp av Electrolux år 1972.Mikael_L skrev:
Tycker du det finns likheter i de bägges verksamheter?
Blir ungefär som att prata med en vägg med dig.
Du anser att någon/något annat ska rädda ett företag när deras produkter har slutat att köpas.
Du har anfört som skäl att företaget är gammalt, därför undrar jag vad du tycker om ett annat företag som var i samma sits
Om du förklarar detta, eller berättar vad Facit och/eller andra skulle gjort, så svarar jag dig sen
Jag har nämligen inte än förstått vad du vill ha svar på, men det klarnar nog när jag får grepp om vilken ideologi du drivs av.
Du har anfört som skäl att företaget är gammalt, därför undrar jag vad du tycker om ett annat företag som var i samma sits
Om du förklarar detta, eller berättar vad Facit och/eller andra skulle gjort, så svarar jag dig sen
Jag har nämligen inte än förstått vad du vill ha svar på, men det klarnar nog när jag får grepp om vilken ideologi du drivs av.
"Dom andra" har inte rätt i det diskuterade fallet, så din kommentar blir bara konstig.Nötegårdsgubben skrev:
Att visa respekt för dom drabbade på pappersbruket, är knappast likställt din kommentar!Nötegårdsgubben skrev:
Du tycker tydligen inte det är respektlöst, att jämföra ett teknikföretag som "går under" 1972 helt pga. ny teknik, med ett pappersbruk som enbart pga. av sin placering i Sverige går under av sina ökade elpriser!
Statligt styrd s.k "fri konkurrens", förminskas & hånas av Mikael.L & du "hoppar på tåget"
Hade högre förväntningar om dig.
Hylte drabbades i början av 2020-talet i djup ekonomisk kris för att marknaden för dags- och morgontidningar nästan försvunnit och Hylte producerade tidningspapper .J jawen skrev:
Ser du inte likheten?
Jag är HELT ointresserad av ett "svar" från dig (kom ner från dina höga hästar)Mikael_L skrev:
Din jämförelse av dessa 2 HELT skilda varsamheter & 2 HELT skilda orsaker till "konkurs", går över mitt huvud, & tyder enbart på "dåligt omdöme"
Det finns en extrem överkapacitet/prispress i branschen så att det ”enbart” beror på elpriser som var lägre i 2024 än 2021-2023 är direkt fel.J jawen skrev:
Att okritiskt köpa en ny ägares konstiga förklaring på permitteringar å hålla den för sanning är naivt.
Att man misslyckats med sin elhedging/trading KAN va en orsak om det nu öht har med sjunkande elpriser å göra.
Men att skylla på externa faktorer är populärt i vissa kretsar.
Om man köpte bruket i 2023 å priset var LÄGRE i 2024 så rimmar den förklaringen i vilket fall som helst illa.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Facit slogs ut av teknikutveckling och minskad efterfrågan på deras produkt. Hylte Paper däremot har drabbats av skenande elkostnader vilket är en helt annan situation. Så istället för att slingra dig genom att svamla om ideologier och irrelevanta jämförelser kan du svara på kärnfrågan? Hur borde Hylte Paper ha kapat sina elkostnader med 200 miljoner?Mikael_L skrev:
Du anser att någon/något annat ska rädda ett företag när deras produkter har slutat att köpas.
Fast nu var det väl inte det som diskuterades.Mikael_L skrev:
Elkostnaderna och därmed konkurrensvillkoren för ett bruk SE1-2 är bättre än motsvarande i SE3-4.
Det är värt att debattera.
Det beror väl på ifall deras nuvarande produktion går att sälja eller om de bara kör mot lager...O OverAndOut skrev:Kvarnsvedens Pappersbruk i Borlänge var av samma kaliber som Hylte Pappersbruk. 2005 drifttogs PM12 för magasinpapper, som slog flera världsrekord i pappersproduktion. Hylte gjorde ju tidningspapper och på senare tid även pocketpapper. Strax efter 2005 såg iPhone och iPad dagens ljus.... 2021 lades hela Kvarnsveden ner pga överproduktion i Europa. Detta trots några av de lägsta energipriserna genom tiderna. Så jag tycker att jämförelsen trots allt är giltig.
// Ulf
Nej, då måste ju dumliberalerna erkänna att vi måste börja flytta elintensiv industri norrut och därmed indirekt erkänna att nuvarande upplägg med fetkablar o 70%-regel mot kontinenten är orsaken.S Snikholt skrev:
Jag törs nästan garantera att om kundkollektivet gjorde som förr i tiden gällande tidningar, hade flera svenska pappersbruk funnits kvar.Mikael_L skrev:
Sett till min egen nära krets hade nästan samtliga familjer lokaltidningen förut, samt köpte en eller båda av de två stora kvällstidningarna. Generationen över mig hade dessutom ett par / tre veckotidningar varje vecka osv…
Numer är tidningsabonnemang i pappersformat snart lika vanligt som frilevande enhörningar. 🫤
Mvh