662 604 läst ·
16 086 svar
663k läst
16,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
CitatGK100 skrev:
I fallet med anrika Hylte Bruks AB kan ni med fördel söka orsaker i förbrukningen av tidningspapper numera och trenden där sen lång tid tillbaka. Finns som sagt ingen anledning att blanda in elpriser eller elproduktionens upp och nedsidor i SE för att komma framåt här. Verksamheten där är noll och intet mot när de körde på topp och då var de verkligen framgångsrika och trimmade på alla sätt men vad ger det nu när avsättningen stoppat sen länge.
”Det är en tuff orättvisa att ta när det drabbar 60 anställda”. Varslet hade inte behövts om Hylte legat i ett annat elprisområde menar Ronny Löfquist (S)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/60-personer-varslas-fran-hylte-paper
Kommer säkert mera!
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Så du menar att ledningen bara hittade på problemen med elkostnaderna för att släta över något annat? Att ett behov av att kapa 200 miljoner i elkostnader bara var en efterhandskonstruktion? Intressant teori, har du något som backar upp det hela?GK100 skrev:
I fallet med anrika Hylte Bruks AB kan ni med fördel söka orsaker i förbrukningen av tidningspapper numera och trenden där sen lång tid tillbaka. Finns som sagt ingen anledning att blanda in elpriser eller elproduktionens upp och nedsidor i SE för att komma framåt här. Verksamheten där är noll och intet mot när de körde på topp och då var de verkligen framgångsrika och trimmade på alla sätt men vad ger det nu när avsättningen stoppat sen länge.
Och då är ditt förslag ovan att dom skall åka på högre pris, för det skulle dom föredra.L Leif i Skåne skrev:
Ser du verkligen inte ganska extrema logiska fel i ditt tänkande.
Ja, man kan inte utgå från överkapacitet i distributionsnätet. Och då måste nätägaren öka på kapaciteten. Det kan ta ett tag. Och då beskriver du det som avslag för att företaget inte vill vänta.L Leif i Skåne skrev:
Man skulle kunna ha överkapacitet. Men hur mycket högre nätavgift vill du betala för att det skall finnas överkapacitet. 1000 kr per år. Går det bra?
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Så du har alltså ingen aning om vad de borde ha gjort men konstaterar ändå självsäkert att de borde ha gjort som alla andra? Det låter bekvämt. Frågan kvarstår, hur borde Hylte Paper ha kapat sina elkostnader med 200 miljoner?Mikael_L skrev:
De måste göra som alla andra företag (och privatpersoner) som går med förlust.
Det är styrelsens uppgift, jag har inte insyn så att jag kan säga vad de ska göra.
De kan även behöva avveckla, eller sätta sig i konkurs, beroende på hur allvarligt det är.
Det är detta som är spelreglerna för alla företag, även mitt.
Visst skulle det kännas jättetrevligt att ifall jag inte klarar av att driva med vinst så ska DU istället betala för det som saknas (genom din skatt).
Men är det så vi vill ha det?
Regler för att bedriva verksamhet i ett aktiebolag har noll med saken att göra!
Jo men intressant frågeställning och börjar ett bruk vackla så kan det gå snabbt att lägga ner alltihopa.Boilerplate4U skrev:
Nu vet jag inte i vilket skick Hylte Bruk är i och om man gjort större investeringar på senare tid?
Jag vet bruk där Stora Enso gått hårt fram och det började med en större neddragning och sedan ett par år senare så las hela bruket ner.
Men elkostnaderna är ju både fack och företagsledning eniga om att det är skälet nu.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Att det inte finns ett svar på den frågan är inte detsamma som att elhandelssystemet inte fungerar. Det finns just ingen ny produktion som kommer vara lönsam vid lägre priser än dagens, så det enda Hylte bruk kan hoppas på är att nätutbyggnaden går så fort att prisområdesskillnaderna minskar.Boilerplate4U skrev:
För egen del tror jag dock att ökande elefterfrågan kommer motverka det, så framtidens elpriser lär nog snarare bli högre än lägre än det svenska snittet.
Det är förvisso de tomma protesternas vecka, där man ska låtsas som att de höga matpriserna är Icahandlarnas fel och inte har med världsmarknadspriserna att göra, men ändå: Vem menar du ska sälja billig el till Hylte bruk så att säljarens vinster försvinner för att istället balansera Hyltes förluster?
Du behöver använda logik.Boilerplate4U skrev:
Minskad förbrukning av papper -> överproduktion -> fallande priser och negativ lönsamhet.
Till slut måste någon producent ge upp.
I det här fallet är det inte ägarna som säger att det beror på elpriset, Utan en lokal S-politiker. Sedan när blev en S-politiker på kommunnivå väldigt insatt i lönsamhetsfrågor (som dom alltid viftat bort).
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Att tvingas lägga ner en verksamhet på grund av den differentiering av elkostnader vi ser idag är ren och skär kapitalförstöring. Det är knappast ett tecken på ett fungerande system om företag med långsiktig potential slås ut av faktorer de inte kan påverka. Frågan är snarare varför detta accepteras som en naturlig konsekvens istället för att ses som ett strukturellt problem att lösa.Nötegårdsgubben skrev:
Att det inte finns ett svar på den frågan är inte detsamma som att elhandelssystemet inte fungerar. Det finns just ingen ny produktion som kommer vara lönsam vid lägre priser än dagens, så det enda Hylte bruk kan hoppas på är att nätutbyggnaden går så fort att prisområdesskillnaderna minskar.
För egen del tror jag dock att ökande elefterfrågan kommer motverka det, så framtidens elpriser lär nog snarare bli högre än lägre än det svenska snittet.
Det är förvisso de tomma protesternas vecka, där man ska låtsas som att de höga matpriserna är Icahandlarnas fel och inte har med världsmarknadspriserna att göra, men ändå: Vem menar du ska sälja billig el till Hylte bruk så att säljarens vinster försvinner för att istället balansera Hyltes förluster?
Det verkar vara det vanliga sättet numera I stort och smått även väl speglat i dessa trådar på temat där tex paralun och på senare tid även du helt fastnar i en retorisk megafon som förstärker vad som nu än råkar passa syftet. I det specifika fallet får du nog se det som så att verksamheten inte sen länge är bärkraftig sett i sin gamla form. Helt enkelt gammal vanlig strukturrationalisering och inget som elpriser i stort sett påverkar.Boilerplate4U skrev:
Inte så långt från Hyltebruk finns exempel där verkligen elpriset påverkar och i pappers/massabranschen där tillverkas massa enligt BCTMP alltså elintensivt på det gamla sulfatbrukets industriområde. I det fallet medverkade företagsdoktorn Ulf af Trolle i strukturrationaliseringen på sin tid, ett snabbt enkelt klipp med saxen och så nya plantor fram i ljuset.
Nu får ni se mina inlägg som helt amatöristiska. Frågorna intresserar mig väldigt lite och jag vill inte polemisera i frågor jag bara ytligt behärskar om ens något. Det är dock i just detta fallet tillräckligt enkelt så att jag vågade räcka upp handen. Vill ni göra ett avsteg och diskutera anläggningens elteknik från regionnätsanslutning till processkontrollsystemen som fanns där kan jag däremot ställa upp och då utan minsta tvekan nästan lika "Nulli secundus" som många ser sig här i ekonomisektorn.
Har de långsiktig potential? Vad bygger du det på?
Låter ju nästa lite MAGA där...D Daniel 109 skrev:
Nej det vet vi ju inte men visste vi vad Stora Enso satsat i investeringar i Hylte var det enklare. Investeringar brukar ju handla om miljardbelopp för pappersbruk.D Daniel 109 skrev:
Känner jag StoraEnso rätt så lägger de ner hela rasket och satsar på pappersbruken i norra Sverige eller Finland i stället.
Vattenfall har väl sålt mkt på termin.Nötegårdsgubben skrev:
Att det inte finns ett svar på den frågan är inte detsamma som att elhandelssystemet inte fungerar. Det finns just ingen ny produktion som kommer vara lönsam vid lägre priser än dagens, så det enda Hylte bruk kan hoppas på är att nätutbyggnaden går så fort att prisområdesskillnaderna minskar.
Ja så länge det inte byggs mer kablar från Finland så lär de dra till sig mycket elintensiv industri numera.P paralun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Ja, men det är ju inte elhandelssystemets fel. Saknas överföringskapacitet så gör det.Boilerplate4U skrev:
Det sker ständigt och jämt att företag slås ut av faktorer de själva inte kan påverka. Och jo, kreativ förstörelse är i högsta grad ett välfungerande system. Att företag med långsiktig potential slås ut är ovanligare.Boilerplate4U skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Jag står gärna och skäller på dem som lagt ner kärnkraft och påtvingat oss en miljöbalk som gör att nätutbyggnaden går förtvivlat långsamt. Men det får mig varken att tycka att det är lämpligt att förvrida elmarknaden eller ha statliga stöd för att rädda olönsamma företag.Boilerplate4U skrev:
Vi får helt enkelt leva med konsekvenserna av våra demokratiska val oavsett om vi varit på den vinnande sidan vid tiden för galenskaperna eller inte.