Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle vara bättre? Ja, jag uppfattar det som att prissättningen fungerar.
Men vad bra, Daniel 109! Då kan du säkert förklara i detalj hur Hylte Paper borde ha gjort för att kapa sina elkostnader med 200 miljoner. Eller är det mer din grej att inte behöva förklara sig och bara leka forumpolis? Verkar ju vara ett rätt bekvämt jobb...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att det aldrig hänt så är inte en ökad risk något problem. Så länge andra orsaker till strömavbrott kraftigt över väger avbrottsorsaken så är det knappast ett problem att fokusera på.
Hur vet du det, Mr. Forumpolis, som aldrig förklarar dig? Eller är det bara bekvämare att kasta ur sig åsikter utan att behöva backa upp dem?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle vara bättre?
Ja, jag uppfattar det som att prissättningen fungerar.
Jo prissättningen fungerar utmärkt för att slå ut all energiintensiv industri i södra Sverige.

De som blir utan sitt arbete får väl sätta sig på någon återvinningscentral och räkna gem och sortera textilier i den cirkulära ekonomin.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo prissättningen fungerar utmärkt för att slå ut all energiintensiv industri i södra Sverige.

De som blir utan sitt arbete får väl sätta sig på någon återvinningscentral och räkna gem och sortera textilier i den cirkulära ekonomin.
Vem tror du köper producenter som Vattenfalls produktion på långa kontrakt till överkomliga priser?

Jo, de som är förutseende.

Sen finns det dom som chansar på lägre priser och som gråter i pressen när spekulationen sket sig.

Om alla hade suttit i samma sits som Hylte så hade vi haft många exempel men de flesta storkonsumenter sitter nog i bättre sits

Z Zodde skrev:
Vem tror du köper producenter som Vattenfalls produktion på långa kontrakt till överkomliga priser?

Jo, de som är förutseende.

Sen finns det dom som chansar på lägre priser och som gråter i pressen när spekulationen sket sig.

Om alla hade suttit i samma sits som Hylte så hade vi haft många exempel men de flesta storkonsumenter sitter nog i bättre sits
Jo nu är Stora Enso en megastor koncern så nog vet de hur man köper sin elenergi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Enso

Men i SE4 skär de nu ner....

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Men vad bra, Daniel 109! Då kan du säkert förklara i detalj hur Hylte Paper borde ha gjort för att kapa sina elkostnader med 200 miljoner. Eller är det mer din grej att inte behöva förklara sig och bara leka forumpolis? Verkar ju vara ett rätt bekvämt jobb...
Det är knappast det första företaget som inte är lönsamt. Har man inte en verksamhet som är lönsam med gällande marknadspriser på insatsvaror så är det tyvärr så att man inte kan köra på. De som försökt att avskaffa marknadsekonomin för att bli av med den typen av problem har fått andra problem som vida överstiger de man löst. Men du har kanske en lösning som ingen tänkt på.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nu duckar du frågan om hur Hylte Paper borde ha gjort för att kapa sina elkostnader med 200 miljoner! Har du något konkret att bidra med eller är det bara floskler och svepande resonemang som gäller som vanligt?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag ducker inte. Men du lyckas tydligen inte se mitt svar. Vad jag säger är att det är en naturlig del i en marknadsekonomi att företag slås ut. Ett sulfitbruk är kanske inte lönsamt i södra Sverige. Med ett utbyggt elnät kan ”problemen” spridas norr ut.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är Stora Enso en megastor koncern så nog vet de hur man köper sin elenergi.

[länk]

Men i SE4 skär de nu ner....
Finns nu en del företag inom SE4 som både är större p förbrukar mer el.
Hade en stor del av dessa gått ut på samma sätt så hade man kunnat tänka att det låg nåt i det.

Men nu är ju elpriset lägre än de 3 föregående åren så då anar alla med lite logiskt tänkande att nåt annat ligger bakom. Vi ser alltså inte HELA sanningen. Men som alltid finns det de som sväljer allt med hull å hår när det passar det egna narrativet.

För övrigt så har Norge gått vidare å ska godkänna EU-direktivet som fick Senterpartiet å lämna regeringen (å du å bli lurad ) så tron att Norge ”satt med foten” å ”sagt nej” (dina citat) visade sig återigen å sakna täckning.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
En lite intressant sak som jag kommer ihåg nu, när diskussionen går åt det här hållet är att när Holmen grät krokodiltårar i media över att de stoppade pappersmaskinerna pga det höga elpriset, så var det så att de i realiteten hade mer energi än de behövde inom koncernen (Holmen energi, med 21 vattenkraftverk) för att driva sina pappersbruk.
Men de valde att istället sälja elen än att driva sina egna maskiner med den.

Så kan det gå när man sitter på två stolar, man väljer den som passar en bäst, men sitter samtidigt i den andra och klagar. :)

• Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag ducker inte. Men du lyckas tydligen inte se mitt svar. Vad jag säger är att det är en naturlig del i en marknadsekonomi att företag slås ut. Ett sulfitbruk är kanske inte lönsamt i södra Sverige. Med ett utbyggt elnät kan ”problemen” spridas norr ut.
Du duckar ju fortfarande. Det är helt ok att erkänna att du inte vet men sluta komma med en massa irrelevanta utsvävningar för att undvika frågan. Har du något konkret svar på hur Hylte Paper borde ha gjort för att kapa sina elkostnader med 200 miljoner, eller inte?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hade en stor del av dessa gått ut på samma sätt så hade man kunnat tänka att det låg nåt i det.

Men nu är ju elpriset lägre än de 3 föregående åren så då anar alla med lite logiskt tänkande att nåt annat ligger bakom. Vi ser alltså inte HELA sanningen. Men som alltid finns det de som sväljer allt med hull å hår när det passar det egna narrativet.

För övrigt så har Norge gått vidare å ska godkänna EU-direktivet som fick Senterpartiet å lämna regeringen (å du å bli lurad ) så tron att Norge ”satt med foten” å ”sagt nej” (dina citat) visade sig återigen å sakna täckning.
Logiken är väl mer "det kommer mera"...... sakta men säkert har man fått bort all elenergiintensiv industri i södra Sverige. Vi ska ju vara lojala med Danmarks o Tysklands sunkiga elsystem.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
En lite intressant sak som jag kommer ihåg nu, när diskussionen går åt det här hållet är att när Holmen grät krokodiltårar i media över att de stoppade pappersmaskinerna pga det höga elpriset, så var det så att de i realiteten hade mer energi än de behövde inom koncernen (Holmen energi, med 21 vattenkraftverk) för att driva sina pappersbruk.
Men de valde att istället sälja elen än att driva sina egna maskiner med den.

Så kan det gå när man sitter på två stolar, man väljer den som passar en bäst, men sitter samtidigt i den andra och klagar. :)
Visst, i vissa fall kan det vara så men faktum kvarstår att Hylte Paper behövde kapa elkostnader med 200 miljoner. Den summan ligger ju knappast på marginalen, så frågan kvarstår: hur borde de ha gjort?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

I fallet med anrika Hylte Bruks AB kan ni med fördel söka orsaker i förbrukningen av tidningspapper numera och trenden där sen lång tid tillbaka. Finns som sagt ingen anledning att blanda in elpriser eller elproduktionens upp och nedsidor i SE för att komma framåt här. Verksamheten där är noll och intet mot när de körde på topp och då var de verkligen framgångsrika och trimmade på alla sätt men vad ger det nu när avsättningen stoppat sen länge.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Visst, i vissa fall kan det vara så men faktum kvarstår att Hylte Paper behövde kapa elkostnader med 200 miljoner. Den summan ligger ju knappast på marginalen, så frågan kvarstår: hur borde de ha gjort?
De måste göra som alla andra företag (och privatpersoner) som går med förlust.
Det är styrelsens uppgift, jag har inte insyn så att jag kan säga vad de ska göra.

De kan även behöva avveckla, eller sätta sig i konkurs, beroende på hur allvarligt det är.

Det är detta som är spelreglerna för alla företag, även mitt.

Visst skulle det kännas jättetrevligt att ifall jag inte klarar av att driva med vinst så ska DU istället betala för det som saknas (genom din skatt).
Men är det så vi vill ha det?

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.