805 465 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Eller så fattar vi att elefanten i rummet också är en parameter.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det är ju inte elhandelssystemets fel. Saknas överföringskapacitet så gör det.
Det sker ständigt och jämt att företag slås ut av faktorer de själva inte kan påverka. Och jo, kreativ förstörelse är i högsta grad ett välfungerande system. Att företag med långsiktig potential slås ut är ovanligare.
Det ena utesluter inte det andra. Jag står gärna och skäller på dem som lagt ner kärnkraft och påtvingat oss en miljöbalk som gör att nätutbyggnaden går förtvivlat långsamt. Men det får mig varken att tycka att det är lämpligt att förvrida elmarknaden eller ha statliga stöd för att rädda olönsamma företag.
Vi får helt enkelt leva med konsekvenserna av våra demokratiska val oavsett om vi varit på den vinnande sidan vid tiden för galenskaperna eller inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 317 inlägg
Miljöpartiet är inte en elefant. Jag vänder mig skarpt mot slika nidbilder.
Jo Finland bygger säkert SMR reaktorer och sedan blir nya Aurora-linjen snart klar.K karlmb skrev:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...nsnatet/transmissionsnatsprojekt/aurora-line/
Sen är då just Stora Enso en storägare i TVO
https://second-opinion.se/olkiluoto-3-pa-vag-bli-en-lysande-investering/
Så nog har de tillgång till elenergi.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Har du någon anledning att tro motsatsen, eller ifrågasätter du bara för ifrågasättandets skull som vanligt?! Hylte Paper har funnits i över hundra år, men enligt dig är det plötsligt omöjligt att de skulle ha en långsiktig potential?D Daniel 109 skrev:
För övrigt har du fortfarande inte svarat på min fråga om hur Hylte Paper borde ha kapat sina elkostnader med 200 miljoner!
PS.
Det är bra om du citerar eller åtminstone har koll på var dina svar landar något som många har påpekat för dig flera gånger tidigare.
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Antingen accepterar man läget och sitter kvar i båten medan den sjunker eller så gör man något åt saken. Frågan är vad du förespråkar, sitta kvar i båten eller lösningar? 😉Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Jag föreslår att vi försöker lösa problem, men aktar oss för att låtsas som om de problem som finns inte existerar.
Nej de har ett underskott under den kalla årstiden.Nötegårdsgubben skrev:
Det är skälet att de satte igång med ett nytt kkv-bygge som blev en svindyr grusgrop.
https://yle.fi/a/7-10016070
Men Norra Sverige och Finland blir ju ännu bättre när Aurora-linjen är klar. (en landkabel😉)
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Det var ett svar på min diskussion med @Boilerplate4U om vår olika syn på om elhandelssystemet är ett problem eller inte.K karlmb skrev:
Jag bedömer att han och jag i grunden delar frustrationen över hur ett relativt elunderskott tillåtits uppstå i södra Sverige även om vi ”kallar” problemet olika saker.
Jag tror dock inte att du och jag har något vidare utbyte av att diskutera frågan med varandra
Då känner du öht inte StoraEnso, varför låtsas som du förstår nåt du inte gör…?P paralun skrev:
Sanningen är väl som nämnts tidigare att branschen har lönsamhetsproblem å då är det alltid bekvämt å kunna skylla på externa faktorer
Stora Enso är en stor koncern och den drivs då med en skyldighet mot aktieägarna att avkastningen är enligt prognos eller bättre.Z Zodde skrev:
Helt uppenbart så är då elkostnaden för hög för just Hylte bruk.
Du fabler när du påstår att SE skulle lägga ner en fabrik pga av nåt år med dyr el.P paralun skrev:
Du påstår det skulle vara i linje med hur man verkat tidigare.
GE ETT enda exempel på det du claimar. (Om du kankr
SE är mycket mer långsiktiga än dina killgissningar föreslår så du är helt fel ute igen.