805 465 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Husägare
· Skåne
· 5 394 inlägg
Är du ägare till ett pappersbruk eller stålverk är det bättre att priset är 80 öre årets alla timmar dom närmsta 15 åren och obegränsat effektuttag inom ramen för levererande ledningar och transformatorer. Då kan man investera och räkna på produktionskostnader långsiktigt.D daVinci skrev:
ABSOLUT Inte. 80 öre är svindyrt Storförbrukare prissäkrar idag till cirka 50öreL Leif i Skåne skrev:
Vattenfall har sålt betydande del av 2025-26 års produktion. T.o.m. en del av 2027.
Detta till priser långt under 80öre…
Husägare
· Skåne
· 5 394 inlägg
Ok 50 öre !!!Z Zodde skrev:
Det viktiga är att företagen får ström årets alla timmar.
Att Södermalm i Stockholm blir utan ström om det inte blåser har ingen betydelse.
, bara industrin får energi till fast pris.
Det kan nog alla skriva under på men har det nånsin varit en issue sista 30åren?L Leif i Skåne skrev:
Jaha.L Leif i Skåne skrev:
Du sparkar in vidöppna dörrar med buller och bång, ja de kanske inte bara är vidöppna, de verkar till och med rätt imaginära.
När har vi ens varit i närheten av att företagen inte fått ström alla årets timmar?
1983 var sista gången jag vet, och de senaste åren har strömleveransen varit mer bombsäker än någonsin.
Husägare
· Skåne
· 5 394 inlägg
Senast i inlägg #10 260 är det Hylte pappersbruk som varslar då priset på el är för högt, det finns massor av företag som får avslag på mer uttag vid en investering.Mikael_L skrev:
Jaha.
Du sparkar in vidöppna dörrar med buller och bång, ja de kanske inte bara är vidöppna, de verkar till och med rätt imaginära.
När har vi ens varit i närheten av att företagen inte fått ström alla årets timmar?
1983 var sista gången jag vet, och de senaste åren har strömleveransen varit mer bombsäker än någonsin.
Att nätet inte har obegränsad kapacitet överallt utan utbyggnad är inte direkt konstigt. Men det har hela tiden funnits el.
Men de har kanske fått el alla årets timmar? Eller de har väl inte det, enligt dig, antar jag.L Leif i Skåne skrev:
Det var i alla fall det du skrev.
Detta kom i samband med att det skrevs om 80 öre/kWh, därför antar jag, du får rätta mig om jag har fel, att du menar att detta skulle inte skett om dessa nya skattefinansierade kärnkraftverk var igång.L Leif i Skåne skrev:
Och ska jag meddela dig att det hade varit exakt likadant om så både R1, R2, O1 och O2 varit igång samt att det hade byggt tio till reaktorer i landet.
För avslagen till nyanslutningar är brister i lokala nätägares kapacitet.
Jo och de förklarar ju helt nedskärningen med att de ligger i fel elområde.L Leif i Skåne skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/60-personer-varslas-fran-hylte-paper
Sen förlorar nog 25 personer till sina jobb
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ytterligare-25-jobb-i-hylte-kan-forsvinna
Sen lägger väl Stora Enso ner hela rasket och satsar i norra Sverige tills också det inte går.
Allt för att behålla en sjuk och dysfunktionell elmarknad...
Du upprepar hela tiden dessa ord. Hur skulle elmarknaden annars fungera?
Vad skulle vara bättre?
Ja, jag uppfattar det som att prissättningen fungerar.
Ja, jag uppfattar det som att prissättningen fungerar.
Med tanke på att det aldrig hänt så är inte en ökad risk något problem. Så länge andra orsaker till strömavbrott kraftigt över väger avbrottsorsaken så är det knappast ett problem att fokusera på.