660 821 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.K karlmb skrev:
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.
Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Men är det vanligt?J jawen skrev:Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.
Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
Jag vet inte, alls, men vad jag ser så verkar det vara en förare och bilen stannar när det är dags att vila och sova.
Jo men nu gäller det här hela Europa om det ska ha någon vits med att minska CO2-utsläppen.J jawen skrev:
Sen för en storskalig elektrifiering så måste man ha en trovärdig laddinfrastruktur samt icke volatila elpriser,
Husägare
· Skåne
· 5 285 inlägg
Nej, det räcker snarare med en handfull SMR reaktorer i södra Sverige ihop med att våra grannländer gör sitt avseende planerbar elproduktion.L Leif i Skåne skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Jo det tror jag men jag tror det kommer dröja längre innan den Bulgariska, Rumänska, Ungerska etc fordonsflottan byts ut mot eldrift och jag ser inte riktigt att det ska vara ett krav på Sverige och Svensk Elproduktion att hjälpa de länderna till slavarbete.J jawen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Ska vi konkurrera med dessa i Sverige?J jawen skrev:
De har möjlighet att köra in i landet och göra sin körning, men inte snurra runt här. Det bryter man mot rätt ofta såklart och då är lösningen att bestraffa det så hårt att det inte blir lönsamt.
Att vi ska planera hur laddning av lastbilar i Sverige ska fungera för att tillfredsställa dessa länders åkerier tycker jag inte.
Påståendet var väl att det inte fungerar med volatila elpriser för lastbilstrafiken för att de kör treskift.
Den typen av lastbilar lär få utbytbara batterier. Alltså inget problem att ladda dem när tillgång på el är som bäst.J jawen skrev:Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.
Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
Nu har feb 2025 passerat och det går att fortsätta min mission här att lite enkelt jämföra månadsmedel för olika elområden.Mikael_L skrev:
Elpriser för 2024-25
Nu har vi en Januari att lägga till handlingarna, det ser ut så här:
Elspotpriserna för 2024 och jan 2025 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.
Månad SE1 SE2 SE3 SE4 Januari 2024 61,08 61,20 80,30 84,02 Februari 44,79 44,94 50,34 55,42 Mars 56,61 56,61 59,47 63,36 April 50,47 50,79 56,31 62,45 Maj 17,64 17,64 23,71 50,58 Juni 24,04 24,04 27,27 62,70 Juli 20,55 20,49 20,72 43,34 Augusti 8,86 8,51 8,54 45,93 September 9,57 10,89 16,44 30,67 Oktober 12,60 13,52 22,97 30,15 November 24,96 18,09 66,95 84,65 December 2024 12,59 11,21 58,25 69,35 Genomsnitt 2024 28,65 28,16 40,94 56,88 Januari 2025 23,80 24,3 63,4 76,1
Varje månad varje år fr.o.m rekorddyra året 2022 har blivit bättre än föregående år.
Men denna februari bröt den trenden, åtminstone i SE3 och SE4 blev medelpriset betydligt högre än feb 2024. SE1 och SE2 kunde dock glädja sig med det motsatta, betydligt billigare.
Feb 2025 blev det svåra elräkningar för boende i SE3 och SE4, helt enkelt.
| Månad | SE1 | SE2 | SE3 | SE4 |
|---|---|---|---|---|
| Januari 2024 | 61,08 | 61,20 | 80,30 | 84,02 |
| Februari | 44,79 | 44,94 | 50,34 | 55,42 |
| Mars | 56,61 | 56,61 | 59,47 | 63,36 |
| April | 50,47 | 50,79 | 56,31 | 62,45 |
| Maj | 17,64 | 17,64 | 23,71 | 50,58 |
| Juni | 24,04 | 24,04 | 27,27 | 62,70 |
| Juli | 20,55 | 20,49 | 20,72 | 43,34 |
| Augusti | 8,86 | 8,51 | 8,54 | 45,93 |
| September | 9,57 | 10,89 | 16,44 | 30,67 |
| Oktober | 12,60 | 13,52 | 22,97 | 30,15 |
| November | 24,96 | 18,09 | 66,95 | 84,65 |
| December 2024 | 12,59 | 11,21 | 58,25 | 69,35 |
| Genomsnitt 2024 | 28,65 | 28,16 | 40,94 | 56,88 |
| Januari 2025 | 23,80 | 24,3 | 63,4 | 76,1 |
| Februari 2025 | 12,88 | 14,49 | 77,05 | 103,87 |
källa
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2025/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Jag tänker att glaset är halvfullt, och konstaterar att här i SE3 blev feb -25 näst billigast på fyra år... 😂Mikael_L skrev:
Nu har feb 2025 passerat och det går att fortsätta min mission här att lite enkelt jämföra månadsmedel för olika elområden.
Varje månad varje år fr.o.m rekorddyra året 2022 har blivit bättre än föregående år.
Men denna februari bröt den trenden, åtminstone i SE3 och SE4 blev medelpriset betydligt högre än feb 2024. SE1 och SE2 kunde dock glädja sig med det motsatta, betydligt billigare.
Feb 2025 blev det svåra elräkningar för boende i SE3 och SE4, helt enkelt.
Månad SE1 SE2 SE3 SE4 Januari 2024 61,08 61,20 80,30 84,02 Februari 44,79 44,94 50,34 55,42 Mars 56,61 56,61 59,47 63,36 April 50,47 50,79 56,31 62,45 Maj 17,64 17,64 23,71 50,58 Juni 24,04 24,04 27,27 62,70 Juli 20,55 20,49 20,72 43,34 Augusti 8,86 8,51 8,54 45,93 September 9,57 10,89 16,44 30,67 Oktober 12,60 13,52 22,97 30,15 November 24,96 18,09 66,95 84,65 December 2024 12,59 11,21 58,25 69,35 Genomsnitt 2024 28,65 28,16 40,94 56,88 Januari 2025 23,80 24,3 63,4 76,1 Februari 2025 12,88 14,49 77,05 103,87
källa
[länk]
