J jawen skrev:
Med 3 skift går lastbilen dygnet runt & byter enbart förare.
Ingen tid alls att ladda då 👍
Vilotider för förarna krävs.
 
K karlmb skrev:
Vilotider för förarna krävs.
Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.

Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
 
Fairlane
J jawen skrev:
Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.

Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
Men är det vanligt?
Jag vet inte, alls, men vad jag ser så verkar det vara en förare och bilen stannar när det är dags att vila och sova.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte, alls, men vad jag ser så verkar det vara en förare och bilen stannar när det är dags att vila och sova.
Ja på Svenska åkerier ser det oftast ut som du säger 👍

Men mycket utländska/EU åkerier har inte riktigt Svenska "krav"
Bulgarer, Rumäner, Litauer, Ungrare osv, har väldigt låga löner.

Graf som visar totala inkomster 2016 för lastbilschaufförer i olika EU-länder. Bulgarien har lägst bruttolön, Belgien högst. Sverige markerad med blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Då behöver vi nog inte ta så mycket hänsyn till det när det gäller elektrifieringen av lastbilsflottan.
 
J jawen skrev:
Ja på Svenska åkerier ser det oftast ut som du säger 👍

Men mycket utländska/EU åkerier har inte riktigt Svenska "krav"
Bulgarer, Rumäner, Litauer, Ungrare osv, har väldigt låga löner.

[bild]
Jo men nu gäller det här hela Europa om det ska ha någon vits med att minska CO2-utsläppen.

Sen för en storskalig elektrifiering så måste man ha en trovärdig laddinfrastruktur samt icke volatila elpriser,
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då behöver vi nog inte ta så mycket hänsyn till det när det gäller elektrifieringen av lastbilsflottan.
Förtydliga är du sjyst.
Menar du att inte lastbilsflottan ens kommer gå över till eldrift eller?
 
P paralun skrev:
Sen för en storskalig elektrifiering så måste man ha en trovärdig laddinfrastruktur samt icke volatila elpriser,
Det talar för ett antal stora kärnkraftverk samt ett antal lokala Blykalla reaktorer för att snabbladda lastbilar medan föraren får i sig en hamburgare.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det talar för ett antal stora kärnkraftverk samt ett antal lokala Blykalla reaktorer för att snabbladda lastbilar medan föraren får i sig en hamburgare.
Nej, det räcker snarare med en handfull SMR reaktorer i södra Sverige ihop med att våra grannländer gör sitt avseende planerbar elproduktion.
 
Fairlane
J jawen skrev:
Förtydliga är du sjyst.
Menar du att inte lastbilsflottan ens kommer gå över till eldrift eller?
Jo det tror jag men jag tror det kommer dröja längre innan den Bulgariska, Rumänska, Ungerska etc fordonsflottan byts ut mot eldrift och jag ser inte riktigt att det ska vara ett krav på Sverige och Svensk Elproduktion att hjälpa de länderna till slavarbete.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det tror jag men jag tror det kommer dröja längre innan den Bulgariska, Rumänska, Ungerska etc fordonsflottan byts ut mot eldrift
Men hur ska vi kunna konkurrera mot alla dessa?
 
Fairlane
J jawen skrev:
Men hur ska vi kunna konkurrera mot alla dessa?
Ska vi konkurrera med dessa i Sverige?
De har möjlighet att köra in i landet och göra sin körning, men inte snurra runt här. Det bryter man mot rätt ofta såklart och då är lösningen att bestraffa det så hårt att det inte blir lönsamt.

Att vi ska planera hur laddning av lastbilar i Sverige ska fungera för att tillfredsställa dessa länders åkerier tycker jag inte.

Påståendet var väl att det inte fungerar med volatila elpriser för lastbilstrafiken för att de kör treskift.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Dom är 2 stycken i lastbilen & turas om att köra, sedan byts en av dom ut på redan fastställd plats.
Sedan cirkulerar detta, så i praktiken är tankning & lastning ända stoppet.

Lastbilarna kan gå närmare 65.000 mil per år dvs runt 170 mil/dygn.
& chaufförerna är ändå den "lilla" kostnaden för ett åkeri i "EU" (nuförtiden)
Den typen av lastbilar lär få utbytbara batterier. Alltså inget problem att ladda dem när tillgång på el är som bäst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elpriser för 2024-25
Nu har vi en Januari att lägga till handlingarna, det ser ut så här:
Elspotpriserna för 2024 och jan 2025 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.

MånadSE1SE2SE3SE4
Januari 202461,0861,2080,3084,02
Februari44,7944,9450,3455,42
Mars56,6156,6159,4763,36
April50,4750,7956,3162,45
Maj17,6417,6423,7150,58
Juni24,0424,0427,2762,70
Juli20,5520,4920,7243,34
Augusti8,868,518,5445,93
September9,5710,8916,4430,67
Oktober12,6013,5222,9730,15
November24,9618,0966,9584,65
December 202412,5911,2158,2569,35
Genomsnitt 202428,6528,1640,9456,88
Januari 202523,8024,363,476,1
Nu har feb 2025 passerat och det går att fortsätta min mission här att lite enkelt jämföra månadsmedel för olika elområden.
Varje månad varje år fr.o.m rekorddyra året 2022 har blivit bättre än föregående år.
Men denna februari bröt den trenden, åtminstone i SE3 och SE4 blev medelpriset betydligt högre än feb 2024. SE1 och SE2 kunde dock glädja sig med det motsatta, betydligt billigare.

Feb 2025 blev det svåra elräkningar för boende i SE3 och SE4, helt enkelt.

MånadSE1SE2SE3SE4
Januari 202461,0861,2080,3084,02
Februari44,7944,9450,3455,42
Mars56,6156,6159,4763,36
April50,4750,7956,3162,45
Maj17,6417,6423,7150,58
Juni24,0424,0427,2762,70
Juli20,5520,4920,7243,34
Augusti8,868,518,5445,93
September9,5710,8916,4430,67
Oktober12,6013,5222,9730,15
November24,9618,0966,9584,65
December 202412,5911,2158,2569,35
Genomsnitt 202428,6528,1640,9456,88
Januari 202523,8024,363,476,1
Februari 202512,8814,4977,05103,87

källa
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2025/
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har feb 2025 passerat och det går att fortsätta min mission här att lite enkelt jämföra månadsmedel för olika elområden.
Varje månad varje år fr.o.m rekorddyra året 2022 har blivit bättre än föregående år.
Men denna februari bröt den trenden, åtminstone i SE3 och SE4 blev medelpriset betydligt högre än feb 2024. SE1 och SE2 kunde dock glädja sig med det motsatta, betydligt billigare.

Feb 2025 blev det svåra elräkningar för boende i SE3 och SE4, helt enkelt.

MånadSE1SE2SE3SE4
Januari 202461,0861,2080,3084,02
Februari44,7944,9450,3455,42
Mars56,6156,6159,4763,36
April50,4750,7956,3162,45
Maj17,6417,6423,7150,58
Juni24,0424,0427,2762,70
Juli20,5520,4920,7243,34
Augusti8,868,518,5445,93
September9,5710,8916,4430,67
Oktober12,6013,5222,9730,15
November24,9618,0966,9584,65
December 202412,5911,2158,2569,35
Genomsnitt 202428,6528,1640,9456,88
Januari 202523,8024,363,476,1
Februari 202512,8814,4977,05103,87

källa
[länk]
Jag tänker att glaset är halvfullt, och konstaterar att här i SE3 blev feb -25 näst billigast på fyra år... 😂
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.