Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag startade ju tråden och har följt den från början, och jag är ganska säker på att ingen har presenterat någon sådan beräkning.
Jag har aldrig tyckt det varit speciellt relevant med ekpriset i en tråd som hade som syfte att diskutera ifall Sveriges elproduktion hade blivit sämre, eller, som det visade sig, nu var bättre än någonsin förr.

Och om elpriset inte var tänkt att diskuteras här, utan bara hur enormt mycket bättre svensk elproduktion har blivit, så blir ett viktat elpris ännu mindre intressant att lägga tid på att räkna fram.
Och om man gör prisjämförelser så är det väl viktigast att båda är framräknade på samma vis, dvs inte jämföra viktat elpris ett år med ett rakt genomsnitt ett annat år.
Så där har nog inte heller några fel begåtts i denna tråd, tror jag.

Men du är hemskt välkommen att räkna fram viktat elpris för vilken tidsperiod du vill, jag tror ingen har något emot det.
Så sätt igång nu, starta Excel, och leta fram data, det finns en del länkar till olika datakällor i denna tråd, särskilt i början.
Nej, det är bara gaspriset som ändrats. Mvh Norgetrollet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du är bara pinsam.
Hör med folk i marknaden vad de tycker om Eken, där har han ingen hög stjärna men för vissa hör på BH verkar han vara en gud.

Fråga er själva, varför tar inga betydelsefulla aktörer han på allvar…???

K karlmb skrev:
Nej, det är bara gaspriset som ändrats. Mvh Norgetrollet.
Snacka om å vara pinsam…?

K karlmb skrev:
En bra historiebeskrivning. Som vi ser är det inte bara Ekenstierna, som byggt flera av dagens förbindelser, som ser att något måste göras.
Och Svenskt Näringsliv, de bör väl begripa balansen mellan frihandel och ren idioti?
[länk]
Jo Norge såg ju klarsynt "idiotin" och förlänger inte avtalen för Danmarkskablarna och bygger inga nya kablar

Vår egen regering stoppade förtjänstfullt Hansa Power Bridge ! Varför skulle vi rädda Tysklands klimatmål med deras fossila elförsörjning?

Sen ska vi ju samarbeta i Europa men inte med grön-röda diktat!

P paralun skrev:
Jo Norge såg ju klarsynt "idiotin" och förlänger inte avtalen för Danmarkskablarna och bygger inga nya kablar

Vår egen regering stoppade förtjänstfullt Hansa Power Bridge ! Varför skulle vi rädda Tysklands klimatmål med deras fossila elförsörjning?

Sen ska vi ju samarbeta i Europa men inte med grön-röda diktat!
Färgen skiter jag i men vi kan inte ha idiotfrihandel.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Det har tjänat oss bra att ha frihandel inom EU.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det där är fantasier igen.
a) AP har det som förslag om å inte förnya men inget beslut e taget
b) Höyre blir sannolikt regeringsparti till hösten å de varnar mot förhastade/populistiska beslut mot kablar
c)En samlad expertis VARNAR mot å försämra infrastrukturen mot utlandet.

Så det finns öht INGET BESLUT.
Obildade journalister överdriver gärna i clickbait-artiklar å dessvärre sväljer några BH skribenter som aldrig brytt sig om källkritik allt med hull å hår.

I vilket fall som helst så är ev nya kablar inte i drift förrän efter 2030 så alla är eniga i att beslut inte ska ”stressas fram” utan ordentlig debatt och utredning

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Det har tjänat oss bra att ha frihandel inom EU.
Elmarknaden och frihandel, ett praktexempel på kreativ tolkning. ;)

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Elmarknaden och frihandel, ett praktexempel på kreativ tolkning. ;)
Kalla det avreglerad elmarknad istället om du inte är nöjd med fri elmarknad.

Boilerplate4U

Skyhöga elpriser – så stora blir skillnaderna i landet: ”Oroväckande”​

https://www.tn.se/naringsliv/41440/skyhoga-elpriser-sa-stora-blir-skillnaderna-i-landet-orovackande/

Kallt väder och låg produktion från väderberoende kraftslag på kontinenten ger skyhöga elpriser. Samtidigt visar färsk statistik som TN beställt att prisdifferensen mellan elområden fortsätter. En övergripande slutsats är att alla lovvärda uttalanden om vad Flowbased[*] skulle innebära har visat sig vara felaktig. [*Flowbased (FB) = Flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod]

I november kunde Tidningen Näringslivet visa att differensen mellan Sveriges elområden tydligt ökat sedan Svenska kraftnät infört den kritiserade metoden Flödesbaserad kapacitetsberäkning, eller Flowbased.

– En övergripande slutsats är att alla lovvärda uttalanden om vad Flowbased skulle innebära har visat sig vara felaktiga. Både Mats Nilson och jag påpekade detta inför införandet och vi baserade våra slutsatser på fundamentala mekanismer om elmarknaden. Det är oroväckande att Svenska kraftnät inte förstår detta, säger Bengt Ekenstierna.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:

Skyhöga elpriser – så stora blir skillnaderna i landet: ”Oroväckande”​

[länk]

Kallt väder och låg produktion från väderberoende kraftslag på kontinenten ger skyhöga elpriser. Samtidigt visar färsk statistik som TN beställt att prisdifferensen mellan elområden fortsätter. En övergripande slutsats är att alla lovvärda uttalanden om vad Flowbased[*] skulle innebära har visat sig vara felaktig. [*Flowbased (FB) = Flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod]

I november kunde Tidningen Näringslivet visa att differensen mellan Sveriges elområden tydligt ökat sedan Svenska kraftnät infört den kritiserade metoden Flödesbaserad kapacitetsberäkning, eller Flowbased.

– En övergripande slutsats är att alla lovvärda uttalanden om vad Flowbased skulle innebära har visat sig vara felaktiga. Både Mats Nilson och jag påpekade detta inför införandet och vi baserade våra slutsatser på fundamentala mekanismer om elmarknaden. Det är oroväckande att Svenska kraftnät inte förstår detta, säger Bengt Ekenstierna.
Jo men endera är den gode Bengt feltolkad eller vill han ge sig på SvK som sådant.
I sak är det mycket oroväckande.

Det är ju EU-Acer som bestämt det här.
https://www.acer.europa.eu/

Men kan vara svårt för våra politiker att få fason på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det där är fantasier igen.
a) AP har det som förslag om å inte förnya men inget beslut e taget
b) Höyre blir sannolikt regeringsparti till hösten å de varnar mot förhastade/populistiska beslut mot kablar
c)En samlad expertis VARNAR mot å försämra infrastrukturen mot utlandet.

Så det finns öht INGET BESLUT.
Obildade journalister överdriver gärna i clickbait-artiklar å dessvärre sväljer några BH skribenter som aldrig brytt sig om källkritik allt med hull å hår.

I vilket fall som helst så är ev nya kablar inte i drift förrän efter 2030 så alla är eniga i att beslut inte ska ”stressas fram” utan ordentlig debatt och utredning
Nej det är inga fantasier och Störe har vad jag minns alltid sagt tvärnej till kärnkraft.

Jag tror pragmatiska sossar i Europa nu tänker om! "Vad har vi ställt till med?"

P paralun skrev:
Nej det är inga fantasier och Störe har vad jag minns alltid sagt tvärnej till kärnkraft.
Nu var det ju kablar du ljög om å jag kommenterade…

Varför blandar du in KK ????????
Läser du inte innan du skriver

Men visa var beslut är tagna om kablar eller pudla.
Inte dra detta i långbänk en gång till…

Mönstret känns igen å är näppe underhållande för tråden.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
P paralun skrev:
Det är ju EU-Acer som bestämt det här. [länk] Men kan vara svårt för våra politiker att få fason på.
Jo visst är det ACER som står bakom beslutet. Men medan andra länder mer ser det som rekommendationer så skyndar paragrafryttaren Sverige att införa det utan att blinka, trots många och högljudda varningar om potentiella problem.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu var det ju kablar du ljög om å jag kommenterade…

Varför blandar du in KK ????????
Läser du inte innan du skriver

Men visa var beslut är tagna om kablar eller pudla.
Inte dra detta i långbänk en gång till…

Mönstret känns igen å är näppe underhållande för tråden.
Jo det ser mycket bra ut

https://www.norskkjernekraft.com/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.