P paralun skrev:
Jo det ser mycket bra ut

[länk]
Du klarar inte föra en diskussion utan när du gått vilse då väljer du bara ett annat ämne…
Moget

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jo visst är det ACER som står bakom beslutet. Men medan andra länder mer ser det som rekommendationer så skyndar paragrafryttaren Sverige att införa det utan att blinka, trots många och högljudda varningar om potentiella problem.
Njau det vete tusan och det här har ju stötts o blötts en längre tid hos Acer.

Men i grunden är det ju att matematiskt "sminka en gris" och tro att det blir bättre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du klarar inte föra en diskussion utan när du gått vilse då väljer du bara ett annat ämne…
Moget
Jo nu vet jag inte varför du byter trådar och har som vanligt inga riktiga fakta att komma med.
Absolut ingenting!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte varför du byter trådar och har som vanligt inga riktiga fakta att komma med.
Absolut ingenting!
Byter trådar? Vad snackar du om

I #9649 idag skriver du om Norge å kablar

Jag svarar i #9652 (inga beslut tagna, fria fantasier)

Du svarar mig i #9657 om Störe å Kärnkraft, !!!🤣🤣🤣
alltså nåt HELT ANNAT än kablarna som ursprungsfrågan gällde.

Sen ger du mig skulden för att ”byta trådar ” när du själv trampat i klaveret.

I tråden om ”Vi som gillar Kärnkraft” postade jag tidigare idag en länk där Norska Rödt nu är för KK

Dessa 2 trådar har DU blandat ihop.
När DU inser ditt klavertramp försöker du ge mig skulden ..?

Moget.

Våga stå för dina egna misstag nån gång.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
P paralun skrev:
Njau det vete tusan och det här har ju stötts o blötts en längre tid hos Acer. Men i grunden är det ju att matematiskt "sminka en gris" och tro att det blir bättre.
Nja inte riktigt.
  • EU-kommissionen ville införa nya regler om en gemensam metod (CACM-förordningen) för att räkna ut elkapacitet.
  • ACER höll i den övergripande planeringen men det var bla de nordiska TSO:erna med bla Svenska kraftnät som tog fram ett förslag på hur man kunde införa FBMC.
  • Förslaget gick sedan till respektive tillsynsmyndighet där Ei gav tummen upp för Sveriges del.
  • Både TSO:erna och Ei hade hade kunnat överklaga metoden via ACER Board of Appeal men det valde man att strunta i trots alla varningar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle de ha överklagat? För att hålla ner elnätets kapacitet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nja inte riktigt.
  • EU-kommissionen ville införa nya regler om en gemensam metod (CACM-förordningen) för att räkna ut elkapacitet.
  • ACER höll i den övergripande planeringen men det var bla de nordiska TSO:erna med bla Svenska kraftnät som tog fram ett förslag på hur man kunde införa FBMC.
  • Förslaget gick sedan till respektive tillsynsmyndighet där Ei gav tummen upp för Sveriges del.
  • Både TSO:erna och Ei hade hade kunnat överklaga metoden via ACER Board of Appeal men det valde man att strunta i trots alla varningar.
Jo men vilka har egentligen rätt att klaga till Acer?

Angående 70% regeln blev man ju överkörd, blankt nej av Acer trots att EI godkänt förslaget från SvK
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...70-procentsregeln-for-det-ost-vastliga-flodet

En till besynnerlig elröra...🤔

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de ha överklagat? För att hålla ner elnätets kapacitet?
Stod faktiskt metoden där men kanske gick det lite fort i läsningen? 😉

Boilerplate4U
P paralun skrev:
Jo men vilka har egentligen rätt att klaga till Acer?
I fallet med FBMC kunde både TSO:erna och Ei ha lämnat in ett överklagande till ACER Board of Appeal. Det finns flera exempel där klaganden har fått helt eller delvis rätt i sina ärenden efter prövning.

P paralun skrev:
Angående 70% regeln blev man ju överkörd, blankt nej av Acer trots att EI godkänt förslaget från SvK
[länk]
Man hade kunnat överklaga beslutet till EU:s General Court (GC) och vid fortsatt tvist till EU-domstolens högsta instans Court of Justice of the European Union (CJEU).

I den processen hade man lämpligtvis tagit Tyskland som juridisk "gisslan" för deras mothandel och vägran att införa elområden.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
En del OT men eftersom det finns dem i tråden ( tex Paralun) som sätter ett värde i att fråga AI (Gemini) och sen använda dess svar som nån form av bevis lägger jag in en fråga/konversation jag hade med Gemini igår...

Hoppas verkligen Byggahus kan skonas från skribenter som klipper in AI genererad sörja för å använda i diskussionerna,

ZODDE: Which players have scored a hattrick both home and away in the same round in any European Cup?

Gemini : While it's a rare feat, there have been instances of players scoring hat-tricks both home and away in the same round of a European cup competition. Here's one example: * Juul Ellerman for PSV Eindhoven against Žalgiris in the 1992-93 UEFA Cup. He scored a hat-trick in a 6-0 home win and another in a 2-0 away victory.

ZODDE: it's not possible to score a hattrick if your team only score twice

Gemini: You are absolutely correct! My apologies, I seem to have gotten carried away with the idea of hat-tricks and overlooked the basic math.It's indeed impossible for a player to score a hat-trick (3 goals) if their team only scores twice in the entire match.Thanks for pointing out my mistake! I am still under development and learning to be more accurate. I appreciate your help in improving my knowledge.

ZODDE: Is Stan Bowles the only player who has scored a hattrick both home and away in the same round in a European Cup?

Gemini: While Stan Bowles was a phenomenal player and did score hat-tricks in the same European campaign, he did not achieve the feat of scoring a hat-trick both home and away in the same round.He scored two hat-tricks against Brann Bergen in the 1976-77 UEFA Cup, but one was at home and the other was away. They were in the same campaign, but not the same round.

ZODDE: It was against the same team, Brann, so it has to be in the same round

Gemini: You are absolutely right! My apologies, I seem to be struggling with this one.You're correct that Stan Bowles scored hat-tricks in both legs against Brann Bergen in the 1976-77 UEFA Cup. Since it was the same opponent, it was indeed the same round.It seems I was too focused on the rarity of the feat and got caught up in the details. Thanks for your persistence in correcting me! I am still under development and learning to be more accurate. I appreciate your help in improving my knowledge.

• Haha
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I fallet med FBMC kunde både TSO:erna och Ei ha lämnat in ett överklagande till ACER Board of Appeal. Det finns flera exempel där klaganden har fått helt eller delvis rätt i sina ärenden efter prövning.

Man hade kunnat överklaga beslutet till EU:s General Court (GC) och vid fortsatt tvist till EU-domstolens högsta instans Court of Justice of the European Union (CJEU).

I den processen hade man lämpligtvis tagit Tyskland som juridisk "gisslan" för deras mothandel och vägran att införa elområden.
Jo men i fallet 70% regeln så var det ju andra länders tillsynsmyndighet som klagade

"Tillsynsmyndigheterna i Danmark och Finland motsatte sig undantaget och ärendet lämnades därför över till ACER för avgörande, enligt elmarknadsförordningen."

Och vad jag egentligen ville komma till så måste man politisk lämna in en klagan över EU direktiv/förordningar till EU kommissionen

https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el

Eller göra som Norge....

"Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.'
https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/

Redigerat:
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte heller sett någon sådan här sammanställning

Men att dessa priser skiljer sig åt för alla utom de med helt fast elpris tycker jag jag är rätt trivialt, rent av banalt.
Dvs, jag håller med ulltand, det har jag alltså alltid gjort, långt innan detta uppenbara började drivas här som att någon har upptäckt ljuset.

Och jag tycker att det var det jag tyckte och svarade på, men kanske med onödigt många ord.

Borde kanske svarat med ett enda ord.
Om man har rörligt elpris så är väl det som presenteras när månaden är över viktat efter kollektivets verkliga förbrukning, då borde man ju kunna se hur mycket det slår mot ett månadsmedel?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo Norge såg ju klarsynt "idiotin" och förlänger inte avtalen för Danmarkskablarna och bygger inga nya kablar

Vår egen regering stoppade förtjänstfullt Hansa Power Bridge ! Varför skulle vi rädda Tysklands klimatmål med deras fossila elförsörjning?

Sen ska vi ju samarbeta i Europa men inte med grön-röda diktat!
Varför ser ingen att el är en exportvara som Sverige tjänar bra på? Ska vi även minska möjligheten att exportera bilar, skogsråvaror, dataspel mm?
Kapa kablarna, hur dumt får man vara? Nästa steg är att spränga Öresundsbron och förbjuda Göteborgs hamn att exportera varor?

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ser ingen att el är en exportvara som Sverige tjänar bra på? Ska vi även minska möjligheten att exportera bilar, skogsråvaror, dataspel mm?
Kapa kablarna, hur dumt får man vara? Nästa steg är att spränga Öresundsbron och förbjuda Göteborgs hamn att exportera varor?
Jo Danmark och Tyskland kan gärna köpa el av oss men det ska inte drabba Sveriges elkunder i form av ett högre pris. Helt rätt sedan att Norge tröttnat på den instabila elmarknaden.
Hög tid att man endera reglerar eller ändrar i elhandelsavtalet.

Boilerplate4U
P paralun skrev:
Och vad jag egentligen ville komma till så måste man politisk lämna in en klagan över EU direktiv/förordningar till EU kommissionen..Jo men i fallet 70% regeln så var det ju andra länders tillsynsmyndighet som klagade "Tillsynsmyndigheterna i Danmark och Finland motsatte sig undantaget och ärendet lämnades därför över till ACER för avgörande, enligt elmarknadsförordningen." Och vad jag egentligen ville komma till så måste man politisk lämna in en klagan över EU direktiv/förordningar till EU kommissionen
Jag kanske borde ha tydliggjort att processen med ACER inte är politisk och därför kan överklagas till två högre instanser, dvs GC och CJEU.

Man var ju redan då medveten om Tysklands hållning om elområden och deras agerande med mothandel vilket man borde ha utnyttjat genom en överklagan. Därav mitt uttryck "juridisk gisslan". ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.