805 703 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men jag var ute efter att vill man påverka direktiven/förordningarna så måste man politiskt gå via EU-kommissionen. Är TSO och tillsynsmyndigheter eniga inkl grannländers dito så är det bara så! Sen kan alla klaga som den gode Bengt Ekenstierna och det spelar mindre roll.Boilerplate4U skrev:
Jag kanske borde ha tydliggjort att processen med ACER inte är politisk och därför kan överklagas till två högre instanser, dvs GC och CJEU.
Man var ju redan då medveten om Tysklands hållning om elområden och deras agerande med mothandel vilket man borde ha utnyttjat genom en överklagan. Därav mitt uttryck "juridisk gisslan".![]()
Angående Tyskland och elområden så kan man hålla på i det oändliga med förhandlingar hos Acer.
Men vi får se efter det tyska nyvalet i helgen vad som händer?
Vi har prata löst om det och jag tror inte någon här vet om "vi" verkligen tjänar på det, exportkablarna höjer samtidigt priset för "oss" på majoriteten av elen, för att en liten skvätt ska kunna exporteras, men det vore roligt att veta nettot på den affären!T Thomas_Blekinge skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Om en metodfråga överklagas och går hela vägen till högsta instans blir CACM-förordningen automatiskt involverad. Det hade dock varit optimalt att driva frågan parallellt redan från början. Men jag misstänker att frågan skulle ha ansetts för ointressant för att öht behandlas av våra EU-parlamentariker.P paralun skrev:Jo men jag var ute efter att vill man påverka direktiven/förordningarna så måste man politiskt gå via EU-kommissionen. Är TSO och tillsynsmyndigheter eniga inkl grannländers dito så är det bara så! Sen kan alla klaga som den gode Bengt Ekenstierna och det spelar mindre roll.
Angående Tyskland och elområden så kan man hålla på i det oändliga med förhandlingar hos Acer.
Men vi får se efter det tyska nyvalet i helgen vad som händer?
Jo nu tror jag inte våra EU-parlamentariker är med på "spelplan". Sen måste det ju komma från sittande regering som ifrågasätter direktiv/förordningar till EU-kommissionen. Precis som Norge gör.Boilerplate4U skrev:
Sen i sak kan ju inte en sittande regering ge sig på SvK eller EI för att de följer direktiv/förordningar inkl Acers tolkningar.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
CACM var en mycket långdragen process som även avhandlades på departementen. Regeringen hade kunnat utfärda en uppdatering av regleringsbrevet till myndigheten.P paralun skrev:
Ok.... men hur många politiker förstog sig på vad det är?Boilerplate4U skrev:
https://ei.se/sv/for-energiforetag/...ty-allocation-and-congestion-management-cacm/
Hursomhelst gillar jag skarpt Norges inspel som icke medlem i EU.
"Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket."
Nåt för Ebba att fundera över....isf att fokusera på att bygga Ebba-monument.😉
Eller hur? Betydligt lättare att säga ”Nej” till EU när man inte är med.P paralun skrev:
Varför fortsätter du sprida felaktigheter på BH ?P paralun skrev:
Du fortsätter citerar en felaktig svensk artikel (påvisat tidigare)
Clickbait journalistik som du sväljer med hull å hår är inte forumet betjänt av. Vi vill ha sanningen!
Paralun forsätter sprida osannheter trots tillbakavisande. Norge har inte sagt nej till något av det han påstår men sen har han aldrig varit särskilt noga med sanningen.
Den får gärna vika om den alternativa storyn är i linje med hans åsikt.
Bortsett från elhandelsbolagets alla möjliga andra avgifter, så ja.D djac skrev:
Äkta månadsmedel är lätt att hitta, jag använder elbruk.se.
Sedan jämför jag det mot min leverantör och ser att där är priset mellan 10 och 20 procent högre.
Endast under det år jag hade Cheap energy som leverantör var mitt fakturapris samma som elbruk.se visade (med en marginal på plus typiskt 0.5 öre/kWh).
Det visar sig då att man är helt i händerna på elbolagets kompetens att upphandla elen enligt prognos, och där uppstår skillnaden.
Har man som elbolag koll på kundkollektivets förbrukningsmönster och köper in på börsen därefter blir priset nära medel, annars kan det dra iväg rejält (och kunden har noll inflytande, bara att betala för inköparens dåliga koll).
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Nej och nej och nej! Det är inte exportkablarna eller tyska elpriser som höjer elpriserna i Sverige. Det är bara svenska kraftbolagens girighet som gör att dom tar ohyggligt betalt med förevändning att elen är dyr i Tyskland. Alla brukar säga att det är "marknaden" men det hindrar inte ett svenskt kraftbolag att sälja elen billigt här hemma. Man MÅSTE inte ta samma pris som på elbörsen.D djac skrev:
Om någon här är av en annan åsikt peka gärna på något som tvingar ett elbolag att sälja till ett visst pris.
Nej, man kan självklart erbjuda fast pris på olika perioder. (Men ändå marknadspris)T Thomas_Blekinge skrev:
Vem som i slutändan kommer ut bäst jmf med spot vet man först när perioden är över.
Självklart skulle det kunna funka att ett stort kommunalt elbolag säljer billigare till kommunens egna invånare (sker i Norge) men annars förstår jag inte varför ett vinstdrivande bolag skulle sälja under marknadspris?
Redigerat: