806 484 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo och filmserien Chernobyl är mycket bra och sevärd men man bör veta bakgrunden till RBMK-reaktorn inkl Sovjetunionens styre.Ulltand skrev:
"Hur många dödsfall som radioaktiviteten som släpptes fri vid Tjernobyl katastrofen för 25 år sedan orsakade finns det mycket olika uppfattningar om. De pålitligaste föreslår 4 000, Greenpeace föreslår 200 000, men det FN-organ som hanterar frågan säger i en rapport som presenterades för en månad sedan säkert 50 och kanske fler. Effekten av inducerade mutationer har inte kvantifierats. Det skriver Dag Lindgren, pensionerad professor i skogsgenetik i Umeå och fil lic i strålningsbiologi.""
31 personer avled i direkt strålningsdos. 50 personer till är tämligen säkert.
Det har ju visat sig vetenskapligt att det inte går att extrapolera dödligheten av strålning från höga doser (som vi vet) till låga doser.
https://www.imdb.com/title/tt7366338/
Förstår du inte att Geminis svar till dig var ett EXAKT citat från Vattenfalls hemsida ((som jag visade i tidigare inlägg) ?P paralun skrev:
Det är ok om du ändå inte förstår…
Men då är det faktiskt helt ok att låta bli att skriva.
Tråden klarar sig utmärkt UTAN inlägg av skribenter som inte förstår.
Själv skriver jag bara i de 3-5% av trådarna jag kan mer än medel.
Läser i de andra 95% för att lära…
Det konstiga är att du är aktiv i ganska många av dessa trådar också. Minns särskilt tråden om BankID där du överprövade de som faktiskt hade det som yrke.
Fokusera på det du kan så blir BH ett bättre ställe för ALLA.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Vänta nu...Ulltand skrev:
Jag skrev ju att det skulle bli dyrt att bygga elproduktion så att alltid har så det räcker och då skrev du att det inte behövde bli dyrt.
Att det kan finnas andra faktorer än priset är jag helt på det klara med.
Jag får väl fundera hur jag vill och jag förstår inte hur man kan prissäkra genomsunkiga elmarknader som Danmark och Tyskland. Enbart slumpkraft och fossilkraft, ingen lagring,Z Zodde skrev:Förstår du inte att Geminis svar till dig var ett EXAKT citat från Vattenfalls hemsida ((som jag visade i tidigare inlägg) ?
Det är ok om du ändå inte förstår…
Men då är det faktiskt helt ok att låta bli att skriva.
Tråden klarar sig utmärkt UTAN inlägg av skribenter som inte förstår.
Själv skriver jag bara i de 3-5% av trådarna jag kan mer än medel.
Läser i de andra 95% för att lära…
Det konstiga är att du är aktiv i ganska många av dessa trådar också. Minns särskilt tråden om BankID där du överprövade de som faktiskt hade det som yrke.
Fokusera på det du kan så blir BH ett bättre ställe för ALLA.
Att du inte förstår är ok.P paralun skrev:
Felet du gör/gjorde var att du utgick från att du förstod.
Å att du sen försökte förmedla nåt som inte var verklighetsbaserat till tråden.
Alla har sina specialområden. Jag vet inte vilket dina är men de är INTE marknader/marknadsinstrument/hedging (för att ta exempel i denna tråd)
Då behöver man inte kommentera öht.
Du ifrågasatte Harka. Min erfarenhet är att han i stort sett haft rätt, därav frågan.Krilleman skrev:
Vem som har rätt vet jag inte. Jag frågade pm
Datakällan till DIs skribent.
Och JA, finns det tvivel till Harkas data är det bara av godo om den belyses
Njau, låt Danmark o Tyskland ha enbart spot-priser så lider de mer!Z Zodde skrev:Att du inte förstår är ok.
Felet du gör/gjorde var att du utgick från att du förstod.
Å att du sen försökte förmedla nåt som inte var verklighetsbaserat till tråden.
Alla har sina specialområden. Jag vet inte vilket dina är men de är INTE marknader/marknadsinstrument/hedging (för att ta exempel i denna tråd)
Då behöver man inte kommentera öht.
Om du nu enkom ifrågasätter Harka så finns det ju fler, så det argumentet fallerar ganska fort.Z Zodde skrev:
För det finns ju massor med för/emot i ämnet.
Jag frågar igen, eftersom du "glömde" svara på en sakfråga:
Hur mycket brunkol bränner Tyskland per timme enligt din utsago?
Enligt min utsago?Krilleman skrev:
Varför skulle jag tvivla på officiell statistik tror du?
Och nej, jag ifrågasätter inte Harka specifikt Jag ifrågasätter diskrepansen