Nej, det är en marknad. Är marknaden beredd att betala för fossilkraft med utsläppsrätter så blir ju det marknadspriset.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en marknad. Är marknaden beredd att betala för fossilkraft med utsläppsrätter så blir ju det marknadspriset.
Marknaden har liksom inget val i praktiken.

Fairlane Fairlane skrev:
Har man rörligt avtal så är ett snitt värde av priset per kWh under en månad det som är intressant, men nejdå folk säger att det är ointressant när priset en enskild timme är 10 kr/kWh. Folk förstår tyvärr inte.
Elhandelsbolaget köper ju in på timpris även för oss som har månadsmedelpris, så om även vi anpassar vår förbrukning efter timpris så borde det sänka medelpriset.

För inte kan det väl vara så att om jag och alla andra lägger all vår förbrukning på dyraste timmen så betalar vi ändå bara dagsmedelpriset?

Jag försökte fråga skekraft hur dom räknar fram priset i olika konsumtionscenarier men dom slirade på svaret som en politiker.

S
D Daniel 109 skrev:
Inte?
Vi kan naturligtvis välja att inte konsumera el. Så ja det har du rätt i.

Men jag skrev ”i praktiken”. Vi har pratat om det här förut.

P paralun skrev:
Jo men problemet Tjernobyl beror på fattiga kommunister som tog genvägen med en galen reaktorkonstruktion för att enkelt få fram klyvbart material för kärnvapen och att kunna tävla med USA i kärnvapenrustningen. Ternobyl ligger ju sedan i Ukraina och tillhörde Sovjetunionsfären.
Den galna konstruktionen och test som utfördes utan att man visste vad man gjorde blev förödande.
[länk]

Men har absolut inget att göra med de reaktorer vi använder i väst där något liknande aldrig skulle kunna inträffa. Däremot skulle västs reaktorer kunna få en härdsmälta men efter Fukushima så infördes oberoende härdnödkyling av reaktorerna. Och mest drabbade land Japan återstartar nu sina reaktorer efter säkerhetsprövning eftersom man inte ser annat trovärdigt alternativ.

[länk]
Tiden läker alla sår.

Krilleman
K karlmb skrev:
Tiden läker alla sår.
#mys

Gäller det alla sår?

S
D Dilato skrev:
Elhandelsbolaget köper ju in på timpris även för oss som har månadsmedelpris, så om även vi anpassar vår förbrukning efter timpris så borde det sänka medelpriset.

För inte kan det väl vara så att om jag och alla andra lägger all vår förbrukning på dyraste timmen så betalar vi ändå bara dagsmedelpriset?

Jag försökte fråga skekraft hur dom räknar fram priset i olika konsumtionscenarier men dom slirade på svaret som en politiker.
Dom räknar med att de använder el när alla andra gör det, så det blir inte dygnsmedel rakt av. Så är priset lågt nattetid tjänar inte medelpriskunden så mycket på det.

Men om det är lågt under högkonsumtionstid slår det igenom mer.

Och tvärtom.

Ändras konsumtionsmönstret så det blir plant, kommer medelpriskunden betala samma som timpriskunden, i princip.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo 21.00 på kvällen, vilket skämt 😂

[länk]
Och det blir värre om 24 h.

Krilleman Krilleman skrev:
#mys

Gäller det alla sår?
Iaf de om kärnkraftsolyvkor.

Krilleman
K karlmb skrev:
Iaf de om kärnkraftsolyvkor.
Ack så få kontra levererar effekt mot vindsnurror.

D Dilato skrev:

De räknar varje månad ut en profilkostnad. Den är skillnaden mellan vad de köpt in och vad ni kollektivt förbrukat. Så visst sänker det lite grann om kör bastun på natten istället. Vi som har.timpris får istället full utdelning 😎

Fairlane
D Dilato skrev:

Korrekt, om alla flyttar lasten till en en billigare tid så blir det billigare. Om endast en gör det kommer det inte göra skillnad.

Jag har själv rörligt och väljer gärna att inte starta diskmaskinen klockan 17.00 utan väntar gärna till 20.00, men jag tror inte att det påverkar min räkning märkbart, vilket det kanske skulle gjort med timpris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Dom räknar med att de använder el när alla andra gör det, så det blir inte dygnsmedel rakt av. Så är priset lågt nattetid tjänar inte medelpriskunden så mycket på det.

Men om det är lågt under högkonsumtionstid slår det igenom mer.
Hur svårt kan det vara att öppet redovisa hur det fungerar?
Inget elbolag är transparent med hur debiteringsmodellen månadsmedelpris fungerar på detaljnivå, hur kundstocken kan påverka genom konsumtionsmönster.

Enda gången jag fått i princip exakt samma pris på min faktura som elpris.se redovisar som månadsmedelpris var hos Cheap energy.
Fakturorna under det året var max 0.5 öre per kW högre.
Samma avtal ( månadsmedel) hos skekraft är minst 15 % dyrare, allt annat lika.

Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Varför ska det vara "fult" med att ge svensken el först?
Norge är i framkant här...

SEN exporterar man överskottet.

Där är grundfrågan som få vill prata sanningar om...!

Varför ska det alltid klassa som "fult" att vara svensk?

Mängder med individer vill ju "fly" hit (men semestra hemma), vi bör ju således vara stolta. Rakryggade stolta på riktigt!
Det är ju inte så Norge gör. Elen säljs till marknadspris, sen betalar staten mellanskillnaden. Vi kan göra så i Sverige också. Du betalar marknadspris, staten betalar mellanskillnaden och höjer du skatt för att täcka detta...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.