Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Inte alls. En överkapacitet på kanske 20 % borde vara tillräckligt. Det kostar inte så mycket att några biobränsleverk i stand by. Typ Karlshamn. Och vi spara in på ledningar kors och tvärs i Europa som ryssarna klipper när de känner för det.
Frankrike har ju lite mer kärnkraft än Sverige som bekant. De får cirka 70% av sin el från kärnkraft när verken är igång. 2022 stod hälften still. Är du säker på att 20% extra räcker?

K karlmb skrev:
Men det där bygger ju på att vi idag har precis rätt balans mellan exportmöjlgiheter och produktion. Jag tror inte någon kan säga att tex 20% mindre exportkapaciet direkt skulle sänka svensk vindkraft eller solkraft. Men det skulle kraftigt sänka topparna och risken för dem, vilket skulle ge större möjlgiheter för elhandlarna att erbjuda fasta avtal till rimliga priser och samma sak för de som vill ha rörligt.
Och vi med timpris skulle få mindre att oroa oss för mitt på dagarna.
...Men det där bygger ju på att vi idag har precis rätt balans mellan exportmöjlgiheter och produktion...

nej, absolut inte

man kan lugnt utgå från att utgångsläget inte är det optimala, men man kan inte återuppväcka kärnkraftverk samt strypa exporten och tro att allt annat skulle vara lika – utan det kommer leda till minskad elproduktion vilket verkar åt det andra hållet – högre priser

...Jag tror inte någon kan säga att tex 20% mindre exportkapaciet direkt skulle sänka svensk vindkraft eller solkraft...

det tror inte jag heller, en minskad exportmöjlighet med 20% skulle sannolikt leda till att kärnkraftverken skulle köras allt mindre, med sämre ekonomi till följd och i förlängningen riskera att någon reaktor läggs ner av lönsamhetsskäl

S
harka harka skrev:
...Men det där bygger ju på att vi idag har precis rätt balans mellan exportmöjlgiheter och produktion...

nej, absolut inte

man kan lugnt utgå från att utgångsläget inte är det optimala, men man kan inte återuppväcka kärnkraftverk samt strypa exporten och tro att allt annat skulle vara lika – utan det kommer leda till minskad elproduktion vilket verkar åt det andra hållet – högre priser

...Jag tror inte någon kan säga att tex 20% mindre exportkapaciet direkt skulle sänka svensk vindkraft eller solkraft...

det tror inte jag heller, en minskad exportmöjlighet med 20% skulle sannolikt leda till att kärnkraftverken skulle köras allt mindre, med sämre ekonomi till följd och i förlängningen riskera att någon reaktor läggs ner av lönsamhetsskäl
Fast med för stor överkapacitet drabbas ju alla producenter av svag/obefintlig lönsamhet.

Att vi tex. får minuspriser ofta sommartid är enbart ett tecken på att marknaden fungerar.

Men det speglar ju ett osunt driftläge för producenter.

Exportkapaciteten funkar ju åt andra hållet med…

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var hittade du priset?
Jag håller på och letar efter historiska elpriser
Ja det är inte helt lätt av någon anledning, hittat lite bitar här och där, det avhandlas övergripande i denna men jag har inte hittat enkla tabeller tyvärr: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998069/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Vänta, vänta, det här är ju ännu bättre än väntat, så om transporterna inte får göras med förbränningsmotor och avgasrör så kommer de inte göras alls menar du, allt eller inget alltså? Då löser man ju klimat, miljö och alla trafikproblem i ett enda trollslag, thojo!
Det är naturligtvis inte svart eller vitt, men en avbilifiering av Europa kommer att sakta ner ekonomin.

Eller hur tror du folk plötsligt får råd med en elbil som kostar mycket mer än en fossilbil? Varifrån kommer pengarna?

D
K karlmb skrev:
Och det värsta är väl att grundaren i princip borde haft koll på det i detta fall.
Det går inte att prata om Northvolt som bara ett företag, detta är primärt säkerhetspolitik och den faktorn har och kommer bära med sig enorma risker, det ligger i hela europas intresse att Northvolt fortsätter finnas och kommer igång och ur den aspekten värt varenda krona.

D
S Snikholt skrev:
Imorrn är det fossil-priser igen.
Härliga tider!

Till och med så produktionen i norr tjänar lite pengar 🥰
Vi småproducenter stöttar 🫶 och får en liten slant för besväret.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det är naturligtvis inte svart eller vitt, men en avbilifiering av Europa kommer att sakta ner ekonomin.

Eller hur tror du folk plötsligt får råd med en elbil som kostar mycket mer än en fossilbil? Varifrån kommer pengarna?
Du ser redan att prisskillnaderna är små och de kommer fortsätta minska för att sen elbilar vara billigare, de är billigare att tillverka så risken är snarare att vi får fler bilar än idag.

Men absolut behöver transporter som företeelse stöpas om i grunden, både person och varutransporter måste ändras fundamentalt.

S Snikholt skrev:
Att vi tex. får minuspriser ofta sommartid är enbart ett tecken på att marknaden fungerar.
Nej, det är ett tecken på subventioner att folk säljer el med förlust.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nej

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Hur mycket subventioner får kärnkraften?
De säljer ju el med förlust när det är minuspriser.

S
D djac skrev:
Vi småproducenter stöttar 🫶 och får en liten slant för besväret.
Stöttar med vad?

D
S Snikholt skrev:
Stöttar med vad?
Det är min el som driver din dator nu, grattis!

S
D djac skrev:
Det är min el som driver din dator nu, grattis!
Jag är rätt säker på att den effekt dina paneler tillför absorberas av ditt lokalnät just nu.

D
S Snikholt skrev:
Jag är rätt säker på att den effekt dina paneler tillför absorberas av ditt lokalnät just nu.
Självklart, har batteri också så förutom att jag inte belastar så levererar jag ut till grannarna, sharing is caring!

• Haha
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.