S Stefan.o skrev:
Grejen med överkapacitet som inte används är att någon måste betala för den beredskapen(, även om det är önskvärt att ha lite extra produktionskapacitet till övers).

Frågan är vem som ska göra det - staten/skattebetalarna, konsumenterna, el produktionsbolagen eller rent av någon annan?
Men skulle inte staten kunna kraftigt subventionera ett 15 kWh-batteri (57 000 kronor) för villaägare då, som då gör att lasterna fördelas ut ännu bättre?

Dom har ju redan piggt lämnar ut grova pengar på Elbilsinköp & solpaneler!
Om 45% av småhusen skulle inneha ett sådant, så skulle det ge 15 milj kWh/ 15000 MWh

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Edit:

Nedanstående skulle hamna efter Mikaels inlägg, men du hann mellan….

Det kan man verkligen fundera om.

Som gammal drifttekniker inom kraft - / värme samt ett antal andra positioner i branschen vet jag med säkerhet att ångkraftverk av alla sorter INTE är det minsta gratis att hålla driftberedda - speciellt om man aldrig får köra in några pengar!😱😂

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vad är det för retorisk kvicksand menar du?
Jag utvecklade ju det.

S
Z Zodde skrev:
Tänk va bra BH hade blivit om folk bara kommenterade sånt de förstod.
Både ja och nej.
I en tråd där det går ut på hur vi bygger på våra hus håller jag med dig.

I en tråd som denna, där någon går ut med ett påstående om Sveriges elproduktion utan att definiera vad som avse ms med ”bra”, där man kan ha åsikter åt olika håll, och vi ändå inte kan påverka något.

Där själva trådnamnet är ett click-bait…

Då får man förvänta sig både könsloargument och annat.

Sen är de flesta för slöa för att orka verifiera alla grafer vissa snickrar ihop för att styrka era argument.

Statistik går att vinkla, och ni har inget förtroendekapital. Även fast ni kanske suttit i timtal och sammanställt.

Därav litar man mer på artiklar i verifierad media.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Jag utvecklade ju det.
A ok, då måste jag missat det

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men skulle inte staten kunna kraftigt subventionera ett 15 kWh-batteri (57 000 kronor) för villaägare då, som då gör att lasterna fördelas ut ännu bättre?

Dom har ju redan piggt lämnar ut grova pengar på Elbilsinköp & solpaneler!
Om 45% av småhusen skulle inneha ett sådant, så skulle det ge 15 milj kWh/ 15000 MWh
Möjligt, men jag inbillar mig - kanske utan grund - att sådana åtgärder skulle kunna öppna ännu ett ormbo likt det med solcellerna och den indragna 60-öringen.

Jag instämmer med vad MikaelJ och LarsStefan A, med flera skrivit tidigare (i den här tråden?) - om ”vi” tror elbehovet kommer öka i enlighet med prognoserna måste ny rejäl kapacitet börja byggas och det snart. Vem som ska betala har jag däremot ingen aning om då det är otroliga summor det handlar om.

Mvh

S Snikholt skrev:
Sen är de flesta för slöa för att orka verifiera alla grafer vissa snickrar ihop för att styrka era argument.

Statistik går att vinkla, och ni har inget förtroendekapital. Även fast ni kanske suttit i timtal och sammanställt.

Därav litar man mer på artiklar i verifierad media.
För nån är det viktigast ATT få skriva.

För de flesta är det viktigast VAD de skriver.

Verkar som de mest skrivkåta glömmer att det finns en stor tyst majoritet som läser men inte gidder kommentera saker som uppenbart bygger på fake news/fel fakta.

”Ni har inget förtroendekapital ” ??
Säger vem? Mytomanerna?

TS och Harka är forumets Mythbusters nr1 så förstår att det finns vissa som vill förminska deras insats.

Statistik går självklart att vinkla men det är fritt fram å påvisa om den är felaktig. Det sker ju inte, inget jag sett å ivartfall aldrig från dig Då blir det direkt fegt å komma med såna insinuationer. Inget som gagnar debatten å forumet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
För nån är det viktigast ATT få skriva.

För de flesta är det viktigast VAD de skriver.

Verkar som de mest skrivkåta glömmer att det finns en stor tyst majoritet som läser men inte gidder kommentera saker som uppenbart bygger på fake news/fel fakta.

Säger vem? Mytomanerna?

TS och Harka är forumets Mythbusters nr1 så förstår att det finns vissa som vill förminska deras insats.

Statistik går självklart att vinkla men det är fritt fram å påvisa om den är felaktig. Det sker ju inte, inget jag sett å ivartfall aldrig från dig Då blir det direkt fegt å komma med såna insinuationer. Inget som gagnar debatten å forumet.
Nej, man söker normalt inte svar på den här typen av frågor på ett sånt här forum där alla är anonyma.

Jag tycker att det är roligt att diskutera, och tro det eller ej, jag tar till mig av både dina åsikter och TS mfl. Respekterar det engagemang som finns.

Men det är inte samma sak som att jag tror att ni har alla svaren eller rätt hela tiden.

Dessutom har många en ganska så förmäten retorik, vilket bjuder in till icke-genomtänkta repliker.

Och nej, jag förminskar inte deras insats.

J jawen skrev:
Varför skulle staten slarva bort skattepengar på det?

Det räcker väl med att staten tar bort böterna på att köpa/lagra/sälja tillbaka.
Då kommer flera köpa batterier för att gör elarbitrage vilket jämnar ut priskurvan över tiden.

Skulle staten dessutom ta bort skatter på batterier så skulle än fler göra så. Och priskurvan skulle bli än mer tillplattad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Säger vem? Mytomanerna?

Och som tur är så är det upp till betraktaren!

Vem just DU tycker ger en opartisk syn & "fakta" här, tycker kanske inte "alla andra" samma sak om.
Som tur är får man själv bestämma det.

S Snikholt skrev:
Nej, man söker normalt inte svar på den här typen av frågor på ett sånt här forum där alla är anonyma.

Jag tycker att det är roligt att diskutera, och tro det eller ej, jag tar till mig av både dina åsikter och TS mfl. Respekterar det engagemang som finns.

Men det är inte samma sak som att jag tror att ni har alla svaren eller rätt hela tiden.

Dessutom har många en ganska så förmäten retorik, vilket bjuder in till icke-genomtänkta repliker.

Och nej, jag förminskar inte deras insats.
Det är inte frågan om å ha svaren imho.
Framtiden är högst osäker

Det är frågan om å diskutera utifrån verkligheten som den är IDAG å inte nån sagovärld som bygger på myter å fake news

J jawen skrev:

Vem just DU tycker ger en opartisk syn & "fakta" här, tycker kanske inte "alla andra" samma sak om.
Fakta är tex SCBs siffror och Nordpools prisstatistik. Vad räknar du som fakta?

Att ifrågasätta dessa (vilket några implicit gör) utan att förklara varför eller presentera nåt alternativ tar öht inte tråden framöver

Den värsta avarten är att några, när de blir påkomna med direkta faktafel , istället för å pudla slingrar sig in absurdum för å inte tappa ansiktet. Tråden blir 100 inlägg längre utan att ta ett steg framåt.

S
J jawen skrev:

Ja, lite så.
Sen är TS och Harka, även du Zodde konsekventa.

Ni har haft samma åsikt hela tiden, inte ändrat er en millimeter. (medan jag närmat mig erat synsätt)

Och jag kan skriva under på trådnamnet, med förbehåll för…. Ja det har jag påtalat så många ggr att det blir tjatigt.

D daVinci skrev:
Varför skulle staten slarva bort skattepengar på det?
Dom har ju redan piggt lämnar ut grova pengar på Elbilsinköp & solpaneler utan röstning.
Så varför inte lägga ynka 3 miljarder för ett "bättre" avlastat elnät som är en grön lösning, som dessutom gynnar alla? Staten kan tom göra det i egen regi.

Vad tror du Elbilsinköp & solpanelers "subventioner" har kostat staten/oss skattebetalare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Fakta är tex SCBs siffror och Nordpools prisstatistik. Vad räknar du som fakta?

Att ifrågasätta dessa (vilket några implicit gör) utan att förklara varför eller presentera nåt alternativ tar öht inte tråden framöver

Den värsta avarten är att några, när de blir påkomna med direkta faktafel , istället för å pudla slingrar sig in absurdum för å inte tappa ansiktet. Tråden blir 100 inlägg längre utan att ta ett steg framåt.
Ja sånt är ju onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.