S
K karlmb skrev:
De skriver mkt bra om vissa frågor. Men detta med elproduktionen har de fastnat i en retorisk kvicksand de inte verkar kunna komma ur.
Ja nej vad vet dom liksom….

S Snikholt skrev:
Ja nej vad vet dom liksom….
De vet, men de har sedan förra regeringen drivit frågan om elpriser och eltillgång. De lurades till att tro att den enda lösningen var ny kärnkraft och att det var miljömupparnas fel att den vi hade lades ner.
Har man investerat så hårt i en förklaringsmodell går det inte så lätt att byta fot plötsligt.
Samma sak som för Ebba..

Ulltand Ulltand skrev:
Detta är inte perioden som helhet i jämförelse med KPI utan mer ett diagram över priserna enskilda å så du
Ulltand Ulltand skrev:
Detta är inte perioden som helhet i jämförelse med KPI utan mer ett diagram över priserna enskilda år?
”Åren 2010-2020 fortsatte den generella trenden med elprisar som ökade mer än KPI”

Det är fel, det ser du ju på diagrammet där priserna faktiskt sjunker 2010-2020

Mikael_L
Z Zodde skrev:
”Åren 2010-2020 fortsatte den generella trenden med elprisar som ökade mer än KPI”
Det är fel, det ser du ju på diagrammet där priserna faktiskt sjunker 2010-2020
Du missade väl inte att det var chatgpt som satt ihop den texten som Ulltand nu driver en agenda runt.
Det kan bli väldigt spännande ifall vi börjar att driva samhällsfrågor runt det som chatGPT bajsar ut.

edit:
Här får vi veta att det är chatgpt som har satt samman texten
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-602#post-6109429

Så du får väl ta en liten funderare på ifall du har lust att debattera med chatgpt, tänker jag.

Själv tycker jag det är typ det värsta lågvattenmärket i hela tråden.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir väldigt dyrt om man väljer vindkraft utan att kunna lagra den bra.

Men annars behöver det inte bli dyrare alls.
Att alla länder ska ha en egen produktion som täcker den egna förbrukningen i alla lägen blir givetvis väldigt dyrt eftersom alla måste sitta med en kraftig överkapacitet för att täcka den tid när någon producent inte kan leverera. Det gäller inte bara el.
Ulltand Ulltand skrev:
I Sverige hade vi kunnat vara självförsörjande på kärnkraft och vattenkraft om valt det. För konsumenten hade en sådan lösning inte säkert blivit dyrare.
Givetvis hade den blivit det.

Tänk dig att Sverige delas upp i 4 länder, vi kan kalla dem SE1, SE2, SE3 och SE4. SE1 och SE2 har överskott på el, medan de två andra länderna har underskott.
Eftersom länderna SE3 och SE4 lärt sig ekonomi på skola Ulltand så tänker de att elpriserna kommer vara lägre för konsumenter om även de bygger upp en produktion som kan leverera överskott (dvs en stor del av anläggningarna kommer stå still en stor del av tiden).
Jag tror att det stämmer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du missade väl inte att det var chatgpt som satt ihop den texten som Ulltand nu driver en agenda runt.
Det kan bli väldigt spännande ifall vi börjar att driva samhällsfrågor runt det som chatGPT bajsar ut.
Fick med mig det. Noterar att chat GPT kallar det elprisar istf elpriset

Vem försöker man öht lura med chatGPT?
Det är väl hundra gånger bättre å gå till källan direkt än via chatGPT

Mikael_L
Jag editerade dessutom mitt inlägg, vet inte om du hann se det.
Jag lade till lite.

S
K karlmb skrev:
De vet, men de har sedan förra regeringen drivit frågan om elpriser och eltillgång. De lurades till att tro att den enda lösningen var ny kärnkraft och att det var miljömupparnas fel att den vi hade lades ner.
Har man investerat så hårt i en förklaringsmodell går det inte så lätt att byta fot plötsligt.
Samma sak som för Ebba..
K karlmb skrev:
Men detta med elproduktionen har de fastnat i en retorisk kvicksand de inte verkar kunna komma ur.
Vad är det för retorisk kvicksand menar du?

S
Imorrn är det fossil-priser igen.
Härliga tider!

Till och med så produktionen i norr tjänar lite pengar 🥰

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag editerade dessutom mitt inlägg, vet inte om du hann se det.
Jag lade till lite.
Såg det nu, tack för påpekandet/påminnelsen IMHO diskvalificerar det Ulltand från all framtida diskussion. En direkt förolämpning mot alla skribenter, oavsett åsikt, som lägger ned tid på att finna fakta för att hålla ett faktabaserat samtal.

Z Zodde skrev:
som lägger ned tid på att finna fakta för att hålla ett faktabaserat samtal.
Precis som du då eller 🙄

J jawen skrev:
Precis som du då eller 🙄
Nu ser du i stort sett ALDRIG mig torgföra nya ideer eller ens uttala mina personliga preferanser.
(Tex vet INGEN min åsikt i kärnkraftsfrågan!!)

Jag läser mycket mer än jag skriver. MEN när jag känner mig kallad är oftast efter att jag ser ett uttalande/påstående som i mina öron låter tveksamt.

Jag kollar upp fakta. Ofta har skribenten rätt å jag lärt mig nåt nytt (föranleder ingen kommentar på BH)

I de fall där direkta sakfel eller faktafel publiceras, ja då ifrågasätter jag självklart.

Detta för att jag hatar fake news å önskar motarbeta trådsanningar

Ekonomi/marknad har jag specialkunskap i.
Svängmassa kan jag noll om (å uttalar mig heller aldrig om)

Tänk va bra BH hade blivit om folk bara kommenterade sånt de förstod.

Så när du jawen skrev att Nordbanken var privat i 1992 när bankakuten to över, ja då var det naturligt å påpeka att du hade fel.
Tråkigt att du hyser personligt agg istf å tacksamt ta emot korrekta uppgifter

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att alla länder ska ha en egen produktion som täcker den egna förbrukningen i alla lägen blir givetvis väldigt dyrt eftersom alla måste sitta med en kraftig överkapacitet för att täcka den tid när någon producent inte kan leverera. Det gäller inte bara el.

Givetvis hade den blivit .
Inte alls. En överkapacitet på kanske 20 % borde vara tillräckligt. Det kostar inte så mycket att några biobränsleverk i stand by. Typ Karlshamn. Och vi spara in på ledningar kors och tvärs i Europa som ryssarna klipper när de känner för det.

Grejen med överkapacitet som inte används är att någon måste betala för den beredskapen(, även om det är önskvärt att ha lite extra produktionskapacitet till övers).

Frågan är vem som ska stå för fiolerna - staten/skattebetalarna, konsumenterna, el produktionsbolagen eller rent av någon annan?

Stora kraftverk, likt Karlshamn eller Stenungsund är inte det minsta gratis att ha tillgängliga för drift med kort varsel…

Mvh

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju verkligen undra varför Ulltand tror att fossileldad elkraft blir billigare för att den eldas i Sverige.
För jag kan inte tänka mig att Ulltand drar detta kort i tron att vi har tillgång till för lite effekt, för då kan Ulltand helt enkelt inget alls om detta.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.