806 495 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Peka gärna på diagrammet du hänvisar till så läser jag det gärna!Z Zodde skrev:
""I början av perioden (2010-2012) steg elpriserna snabbare än inflationen. Mellan 2012-2015 sjönk elpriserna medan inflationen fortfarande var positiv, om än låg. Från 2015 till 2019 ökade elpriserna generellt snabbare än inflationen. 2020 såg en kraftig nedgång i elpriser bla pga Covid19"
Man kan så klart titta på en begränsad period med för data över tid från 1980 och fram till nu ökade elpriset med 20-30% över inflationen trots tillgång till betydande vindkraftsproduktion i närtid.
Redigerat:
Minns en diskussion jag hade tidigt 70 tal med min far angående oljeeldning. Då minns jag specifikt att han sa ”norrmän har i stort sett direktverkande el för de betalar inte mer än 10ö KWh mens vi betalar det dubbla”Mikael_L skrev:
Det har jag i alla år haft lite som mitt eget privata riktmärke.
I dagens digitaliserade värd ska det absolut vara möjligt å få nåt sånt (eller alla historiska priser) bekräftade.
Och det värsta är väl att grundaren i princip borde haft koll på det i detta fall.D daVinci skrev:Det går inte kalla Northvolt för grönt fiasko. Inte om man skall vara hederlig iaf.
Det handla om att man inte tagit proper höjd för svårigheterna att trimma in produktionsprocesserna för massproduktion.
Som de som kan detta med produktionsteknik säger: Även om en asiat tar och kopierar en befintlig fabrik och lägger i Europa, kommer dom ha ett stort jobb att trimma in produktionsprocesserna. Trots samma typ av maskiner.
Det är en annan svårighet än att stå och hässja hö.
En partsinlaga från Ebba.S Snikholt skrev:[länk]
Kommentarer på det?
”Utan de egenskaper som de planerbara kraftslagen medför så kommer det bli mycket utmanande att klara driftsäkerheten, reglerförmågan samt effekttopparna, eftersom de förnybara kraftslagen är intermittenta, som Lowina Lundström uttryckte det i Almedalen förra året."
Sveriges elproduktion kanske är på väg att bli sämre än någonsin?
Ny tråd?