Ulltand Ulltand skrev:
Kollar gärna på det. Vilket inlägg?

Visst kan GTP ibland ha fel men det stor tillgång till data och utan avancerade beräkningar blir det oftast väldigt bra.
Ligger åtskilliga bilder i denna tråd av Harka.
Sen har du ju Huvudkällan ! Dvs Nordpool

Z Zodde skrev:
Ligger åtskilliga bilder i denna tråd av Harka.
Sen har du ju Huvudkällan ! Dvs Nordpool
Peka gärna på diagrammet du hänvisar till så läser jag det gärna!

""I början av perioden (2010-2012) steg elpriserna snabbare än inflationen. Mellan 2012-2015 sjönk elpriserna medan inflationen fortfarande var positiv, om än låg. Från 2015 till 2019 ökade elpriserna generellt snabbare än inflationen. 2020 såg en kraftig nedgång i elpriser bla pga Covid19"

Man kan så klart titta på en begränsad period med för data över tid från 1980 och fram till nu ökade elpriset med 20-30% över inflationen trots tillgång till betydande vindkraftsproduktion i närtid.

Redigerat:
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Sveriges elproduktion kanske är på väg att bli sämre än någonsin?
Ny tråd?
Vassego, forumet är säkert öppet för en tråd till. 👍

• Haha
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var hittade du priset?
Jag håller på och letar efter historiska elpriser
Minns en diskussion jag hade tidigt 70 tal med min far angående oljeeldning. Då minns jag specifikt att han sa ”norrmän har i stort sett direktverkande el för de betalar inte mer än 10ö KWh mens vi betalar det dubbla”
Det har jag i alla år haft lite som mitt eget privata riktmärke.
I dagens digitaliserade värd ska det absolut vara möjligt å få nåt sånt (eller alla historiska priser) bekräftade.

D daVinci skrev:
Det går inte kalla Northvolt för grönt fiasko. Inte om man skall vara hederlig iaf.

Det handla om att man inte tagit proper höjd för svårigheterna att trimma in produktionsprocesserna för massproduktion.

Som de som kan detta med produktionsteknik säger: Även om en asiat tar och kopierar en befintlig fabrik och lägger i Europa, kommer dom ha ett stort jobb att trimma in produktionsprocesserna. Trots samma typ av maskiner.

Det är en annan svårighet än att stå och hässja hö.
Och det värsta är väl att grundaren i princip borde haft koll på det i detta fall.

J Josth skrev:
Kineserna vill heller ej släppa ifrån sig kunskaper och processer som de själva har byggt upp. Ryssarna har tröttnat och belägger kinesiska el-bilar med höga tullar för att tvinga kineserna att faktiskt bygga bilfabriker i Ryssland också för att skapa jobb där.
Högriskprojekt idag..

Z Zodde skrev:
[länk]
Detta är inte perioden som helhet i jämförelse med KPI utan mer ett diagram över priserna enskilda år?

S Snikholt skrev:
[länk]

Kommentarer på det?

”Utan de egenskaper som de planerbara kraftslagen medför så kommer det bli mycket utmanande att klara driftsäkerheten, reglerförmågan samt effekttopparna, eftersom de förnybara kraftslagen är intermittenta, som Lowina Lundström uttryckte det i Almedalen förra året."

Sveriges elproduktion kanske är på väg att bli sämre än någonsin?
Ny tråd?
En partsinlaga från Ebba.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
En partsinlaga från Ebba.
nja men en kvinna på SVK.... hm...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fjärrväme har ingen mer gått över till i princip sedan 2008.
Jo du har nog rätt om vi talar småhus.

Nya området som byggs vid mig nu med 550 lägenheter får fjärrvärme, men som sagt det är nog bara till lägenhetskomplex & industrilokaler som nytt dras.

J jawen skrev:
Jo du har nog rätt om vi talar småhus.

Nya området som byggs vid mig nu med 550 lägenheter får fjärrvärme, men som sagt det är nog bara till lägenhetskomplex & industrilokaler som nytt dras.
Lägenheter är något helt annat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
nja men en kvinna på SVK.... hm...
Kopplad till Svenskt Näringsliv..

S
K karlmb skrev:
Kopplad till Svenskt Näringsliv..
Kredibilitet noll då sannolikt?

S Snikholt skrev:
Kredibilitet noll då sannolikt?
De skriver mkt bra om vissa frågor. Men detta med elproduktionen har de fastnat i en retorisk kvicksand de inte verkar kunna komma ur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.