805 700 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Bla,bla, blaZ Zodde skrev:
10 oktober 2007 står det som nyheter.
https://www.nyaludvikatidning.se/2007-10-10/norges-nya-hvdc-kabel-kan-bli-pa-1400-megawatt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Så hon tyckte fel sak av rätt skäl?Boilerplate4U skrev:
För min del var det inte Baltkabeln jag avsåg utan hennas analys av riskerna med en snabb integrering i EU:s elmarknad som jag tycker ligger helt i linje med vad som faktiskt har inträffat. Jag håller också med om att man borde ha utvecklat elmarknaden och enats om en gemensam strategi för vår egen försörjning tillsammans med de nordiska länderna som ett led i förhandlingarna inom EU. Men det är alltid lätt att vara efterklok...
Låter mer som populism än klokskap i mina öron.
Jo "det var bättre förr" 😉Z Zodde skrev:
Det som fick elmarknaden att bli totalt "dysfunktionell" var då NorthSeaLink samt NordLink, båda med 1400MW kapacitet, driftsattes 2021.
Sen tog man då bort 10000MW kärnkraftsel tidigare diskuterat idag.
Och där stog vi med dummerjönsmössan och elhandelsavtalet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordlink
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater 😉
Nej det finns flera och EpexSpot handlar nog de största volymernaK karlmb skrev:
https://www.epexspot.com/en
"slut för idag" 😉
Du menar från Tonstad och Kvilldal i Norge till Blyth (England) & Wilster (Tyskland) ?Z Zodde skrev:
NordLink & North Sea Link som färdigställdes 2021 är dom 2800MW vi pratar om nu!
Varför pladdrar du om 2012-2020?
Men din länk från Ludvika Tidning handlade inte om dom? Så fel där igen!J jawen skrev:
Varför la du öht ut den länken?
En kabel som förblev en skrivbordsprodukt…???🤣
Sen ditt felaktiga påstående om ovanstående kablar
”Kablarna kom ENBART för att Norska elproducenter ville kunna sälja sitt "elöverskott",”
När kablarna projekterades fanns inte detta ”elöverskott” du snackar om. Tvärtom hade man haft torrperioder med import så detta var för att säkra elförsörjningen.
2012-20 var åren då kablarna projekterades å byggdes. Då var elpriset rekordlågt så om du tror att norrmännen i 2013 skulle veta att Putin skulle kriga ett decennium senare har du för höga tankar om baggarna.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Vad hon egentligen tyckte har jag inte en aning om. Men om du menar generellt "rätt skäl men fel slutsats" så låter det som en rimlig definition av populism. År 2009 var ju ett ganska utmanande år för Mona som partiledare därav min tidigare fundering om var den insikten helt plötsligt dök upp ifrån. En kommunikationsstrateg låter inte helt osannolikt.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Jag kan meddela att affärsmodellen för en kabel mella olika elområden kan skifta under tiden. Kablar som planerades för en viss affärsmodell (typ bulk transmission från Norge till Holland) kan plötsligt hamna i en situation där marknader eller villkor ändras. Då får kabelägaren anpassa sig och köra kabeln enligt nya förutsättningar.
Det som var sant då kabeln installerades kan vara helt annorlunda nu. Och ändå kan kablarna gå med vinst. Alla sjökablar går med vinst för annars skulle inget ägarbolag vilja sköta underhåll.
F ö händer det förvånansvärt ofta att sjökablar skadas av ankare. Behövs inget sabotage för det.
Det som var sant då kabeln installerades kan vara helt annorlunda nu. Och ändå kan kablarna gå med vinst. Alla sjökablar går med vinst för annars skulle inget ägarbolag vilja sköta underhåll.
F ö händer det förvånansvärt ofta att sjökablar skadas av ankare. Behövs inget sabotage för det.
I utredningen som gjordes redan2013-14 ang överföringsbegränsningar från Norden, kan du i slutanalysen "Överföringsbegränsningar-mellan-Norden-och-Tyskland" från 2015 gjord av IEZ Zodde skrev:När kablarna projekterades fanns inte detta ”elöverskott” du snackar om. Tvärtom hade man haft torrperioder med import så detta var för att säkra elförsörjningen.
2012-20 var åren då kablarna projekterades å byggdes. Då var elpriset rekordlågt så om du tror att norrmännen i 2013 skulle veta att Putin skulle kriga ett decennium senare har du för höga tankar om baggarna.
Kan man b.la läsa på sida 27
I Sverige liksom i Norge ligger förlusterna på producentsidan och är i sammastorleksordning. Konsumenterna vinner i stället men nettot blir en förlust för Sverige på 20 till 25 miljoner euro per år.
För Norge är producenterna förlorare med mellan 120 och 220 miljoner euro per år.
Norska konsumenterna däremot vinner i storleksordningen 110 till 200 miljonereuro per år.
Danska konsumenter vinner mellan 55 och 90 miljoner euro per år medan producenter förlorar 40 till 80 miljoner euro per år.
Man visste alltså sedan länge att konsumenterna skulle missgynnas ekonomiskt, OM överföringskapaciteten ökade från Norden.
Och jag skiter fullständigt om producenterna går miste om dessa övervinster, det är inget synd om dom.
https://ei.se/download/18.d4c49f017...ar-mellan-Norden-och-Tyskland-Ei-R2015-11.pdf
PRECIS!Z Zodde skrev:
Och just därför ville Norge kunna nå Europas kunder, för att kunna få BÄTTRE betalt!
Jag visar dig fakta & det har DU ALDRIG!
Låter logiskt. Självklart vet ingen i 2013 (då de 2 norska kablarna projekterades) hur marknaden skulle se ut i 2022. Bara mytomaner kommer upp med sådana teorier för att passa det egna narrativet.T Thomas_Blekinge skrev:Jag kan meddela att affärsmodellen för en kabel mella olika elområden kan skifta under tiden. Kablar som planerades för en viss affärsmodell (typ bulk transmission från Norge till Holland) kan plötsligt hamna i en situation där marknader eller villkor ändras. Då får kabelägaren anpassa sig och köra kabeln enligt nya förutsättningar.
Kablarna ägs av TSO (I Norges fall Statkraft) å för dom är säker elförsörjning huvudskälet till kablarnas existens, inte nödvändigtvis å gå med vinst.
Nej, det är här du går bort dig.J jawen skrev:
Statkraft äger kablarna. Statkraft producerar själv ingen ström. Säker elförsörjning är stickordet här.
Sen, som Thomas skrev, vet man ju inget hur priset kommer att vara 10 år i framtiden.
När kablarna projekterades hade man heller inget stort elöverskott som skulle dumpas på kontinenten.
Tvärtom, man importerade torr~år…
Och priserna var heller inte nämnvärt högre på kontinenten så ”bättre betalt” blir fel på alla sätt å vis.