Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det där var sannerligen klarsynt av Mona Sahlin. Frågan är var den insikten kom ifrån och varför så få tog den på allvar.
Såna insikter lobbade givetvis norgetrollets vänner bort effektivt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är den här som då också styr Nordpool

[länk]

Nu har du att läsa hela natten 😉
OK. Mkt där verkar skrivet för att passa redan existrerande Nordpool. Men noterar att ordet börs faktiskt skrivs i plural, börser. Så det är inte allom nödvändigt att det bara finns en i hela EU.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För min del var det inte Baltkabeln jag avsåg utan hennas analys av riskerna med en snabb integrering i EU:s elmarknad som jag tycker ligger helt i linje med vad som faktiskt har inträffat. Jag håller också med om att man borde ha utvecklat elmarknaden och enats om en gemensam strategi för vår egen försörjning tillsammans med de nordiska länderna som ett led i förhandlingarna inom EU. Men det är alltid lätt att vara efterklok...
Så hon tyckte fel sak av rätt skäl?

Låter mer som populism än klokskap i mina öron.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Dessa kablar gav oss rekordlåga priser 2012-20 men jag förstår att det inte passar in i narrativet.
En klocka som står still visar EXAKT rätt tid 2ggr i dygnet vilket de flesta andra klockor aldrig gör…
Snacka om att vara selektiv i å ta in fakta…
Jo "det var bättre förr" 😉

Det som fick elmarknaden att bli totalt "dysfunktionell" var då NorthSeaLink samt NordLink, båda med 1400MW kapacitet, driftsattes 2021.

Sen tog man då bort 10000MW kärnkraftsel tidigare diskuterat idag.

Och där stog vi med dummerjönsmössan och elhandelsavtalet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordlink

Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bla,bla, bla

10 oktober 2007 står det som nyheter.

[länk]
En artikel från Ludvika tidning i 2007???🤣🤣
Källkritik?
Är du seriös eller driver du med oss ?

Kabeln du länkar till blev aldrig sjösatt…
Lite bättre kan du…? Eller kanske ändå inte..?🤔

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
OK. Mkt där verkar skrivet för att passa redan existrerande Nordpool. Men noterar att ordet börs faktiskt skrivs i plural, börser. Så det är inte allom nödvändigt att det bara finns en i hela EU.
Nej det finns flera och EpexSpot handlar nog de största volymerna

https://www.epexspot.com/en

"slut för idag" 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Dessa kablar gav oss rekordlåga priser 2012-20 men jag förstår att det inte passar in i narrativet.
En klocka som står still visar EXAKT rätt tid 2ggr i dygnet vilket de flesta andra klockor aldrig gör…
Snacka om att vara selektiv i å ta in fakta…
Du menar från Tonstad och Kvilldal i Norge till Blyth (England) & Wilster (Tyskland) ?

NordLink & North Sea Link som färdigställdes 2021 är dom 2800MW vi pratar om nu!
Varför pladdrar du om 2012-2020?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du menar från Tonstad och Kvilldal i Norge till Blyth (England) & Wilster (Tyskland) ?

NordLink & North Sea Link som färdigställdes 2021 är dom 2800MW vi pratar om nu!
Varför pladdrar du om 2012-2020?
Men din länk från Ludvika Tidning handlade inte om dom? Så fel där igen!
Varför la du öht ut den länken?
En kabel som förblev en skrivbordsprodukt…???🤣

Sen ditt felaktiga påstående om ovanstående kablar

”Kablarna kom ENBART för att Norska elproducenter ville kunna sälja sitt "elöverskott",”

När kablarna projekterades fanns inte detta ”elöverskott” du snackar om. Tvärtom hade man haft torrperioder med import så detta var för att säkra elförsörjningen.

2012-20 var åren då kablarna projekterades å byggdes. Då var elpriset rekordlågt så om du tror att norrmännen i 2013 skulle veta att Putin skulle kriga ett decennium senare har du för höga tankar om baggarna.

Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så hon tyckte fel sak av rätt skäl? Låter mer som populism än klokskap i mina öron.
Vad hon egentligen tyckte har jag inte en aning om. Men om du menar generellt "rätt skäl men fel slutsats" så låter det som en rimlig definition av populism. År 2009 var ju ett ganska utmanande år för Mona som partiledare därav min tidigare fundering om var den insikten helt plötsligt dök upp ifrån. En kommunikationsstrateg låter inte helt osannolikt.

Redigerat:
Jag kan meddela att affärsmodellen för en kabel mella olika elområden kan skifta under tiden. Kablar som planerades för en viss affärsmodell (typ bulk transmission från Norge till Holland) kan plötsligt hamna i en situation där marknader eller villkor ändras. Då får kabelägaren anpassa sig och köra kabeln enligt nya förutsättningar.
Det som var sant då kabeln installerades kan vara helt annorlunda nu. Och ändå kan kablarna gå med vinst. Alla sjökablar går med vinst för annars skulle inget ägarbolag vilja sköta underhåll.
F ö händer det förvånansvärt ofta att sjökablar skadas av ankare. Behövs inget sabotage för det.

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
När kablarna projekterades fanns inte detta ”elöverskott” du snackar om. Tvärtom hade man haft torrperioder med import så detta var för att säkra elförsörjningen.

2012-20 var åren då kablarna projekterades å byggdes. Då var elpriset rekordlågt så om du tror att norrmännen i 2013 skulle veta att Putin skulle kriga ett decennium senare har du för höga tankar om baggarna.
I utredningen som gjordes redan2013-14 ang överföringsbegränsningar från Norden, kan du i slutanalysen "Överföringsbegränsningar-mellan-Norden-och-Tyskland" från 2015 gjord av IE

Kan man b.la läsa på sida 27

I Sverige liksom i Norge ligger förlusterna på producentsidan och är i sammastorleksordning. Konsumenterna vinner i stället men nettot blir en förlust för Sverige på 20 till 25 miljoner euro per år.

För Norge är producenterna förlorare med mellan 120 och 220 miljoner euro per år.
Norska konsumenterna däremot vinner i storleksordningen 110 till 200 miljonereuro per år.

Danska konsumenter vinner mellan 55 och 90 miljoner euro per år
medan producenter förlorar 40 till 80 miljoner euro per år.

Man visste alltså sedan länge att konsumenterna skulle missgynnas ekonomiskt, OM överföringskapaciteten ökade från Norden.
Och jag skiter fullständigt om producenterna går miste om dessa övervinster, det är inget synd om dom.

https://ei.se/download/18.d4c49f017...ar-mellan-Norden-och-Tyskland-Ei-R2015-11.pdf

Z Zodde skrev:
2012-20 var åren då kablarna projekterades å byggdes. Då var elpriset rekordlåg
PRECIS!

Och just därför ville Norge kunna nå Europas kunder, för att kunna få BÄTTRE betalt!

Jag visar dig fakta & det har DU ALDRIG!

• Haha
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan meddela att affärsmodellen för en kabel mella olika elområden kan skifta under tiden. Kablar som planerades för en viss affärsmodell (typ bulk transmission från Norge till Holland) kan plötsligt hamna i en situation där marknader eller villkor ändras. Då får kabelägaren anpassa sig och köra kabeln enligt nya förutsättningar.
Det som var sant då kabeln installerades kan vara helt annorlunda nu. Och ändå kan kablarna gå med vinst. Alla sjökablar går med vinst för annars skulle inget ägarbolag vilja sköta underhåll.
F ö händer det förvånansvärt ofta att sjökablar skadas av ankare. Behövs inget sabotage för det.
Låter logiskt. Självklart vet ingen i 2013 (då de 2 norska kablarna projekterades) hur marknaden skulle se ut i 2022. Bara mytomaner kommer upp med sådana teorier för att passa det egna narrativet.
Kablarna ägs av TSO (I Norges fall Statkraft) å för dom är säker elförsörjning huvudskälet till kablarnas existens, inte nödvändigtvis å gå med vinst.

J jawen skrev:
Och just därför ville Norge kunna nå Europas kunder, för att kunna få BÄTTRE betalt!
Nej, det är här du går bort dig.

Statkraft äger kablarna. Statkraft producerar själv ingen ström. Säker elförsörjning är stickordet här.

Sen, som Thomas skrev, vet man ju inget hur priset kommer att vara 10 år i framtiden.
När kablarna projekterades hade man heller inget stort elöverskott som skulle dumpas på kontinenten.
Tvärtom, man importerade torr~år…
Och priserna var heller inte nämnvärt högre på kontinenten så ”bättre betalt” blir fel på alla sätt å vis.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.