Mikael_L Mikael_L skrev:
MEen, vi lagrar ju överskottet redan idag, vi lagrar det i vattenmagasinen.
Har du verkligen missat det?
Nej nej nej. Om vi lagra något överskott från vindkraft så berätta mer! Kanske det finns en någon liten damm som någonstans, vad vet jag men det är helt orelevant skala i så fall.

Det har föreslagits som en metod med men fungerat dåligt i det få försök som gjorts. Det finns inget vatten att pumpa upp nedström älven utan detta måste bygga på väldigt specifika lösningar.

Kan vi inte föra en diskussion som denna utan politiks retorik och i form av att nedvärdera varandra? Du kanske har politiska ambitioner med tråden man jag vill hitta sanningen och försöka styra åt rätt håll.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du får ett till svar direkt till det som styr

[länk]
Tack för det.
Hittar inte heller hör någonting om att handeln måste ske på en börs som Nordpool.
13 .3 var ju däremot intressant...
3. Medlemsstaterna ska säkerställa att slutförbrukarna har rätt att på begäran och kostnadsfritt erhålla alla relevanta uppgifter om efterfrågef lexibilitet eller levererad och såld el minst en gång per fakturerings period.
Jag skulle gärna vilja starta en aggregering för att erbjuda efterfrågeflexibilitet.
Om jag vill jag samla 50 villakunder som kan tänka sig att dra ner på vår konsumtion mot ersättning, har jag tydligen rätt det.
Hur kan jag göra det?

Sverige behöver så klart inte sälja sin el utomlands om vi inte vill. Däremot kan det vara svårare att förbjuda den som vill säjla el i Sverige att göra det.Men då måste hen fixa kablar ställverk ect på egen bekostnad

Ulltand Ulltand skrev:
Sverige behöver så klart inte sälja sin el utomlands om vi inte vill. Däremot kan det vara svårare att förbjuda den som vill säjla el i Sverige att göra det.Men då måste hen fixa kablar ställverk ect på egen bekostnad
Jo minst 70% måste marknaden hantera.

"Den så kallade 70-procentsregeln innebär en skyldighet för systemoperatörer
(TSO:er) inom EU att tillhandahålla minst 70 procent av nätets överföringsförmåga
till marknaden."

https://www.svk.se/contentassets/de...ar_acers-uppfoljning-av-70-procentsregeln.pdf

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tack för det.
Hittar inte heller hör någonting om att handeln måste ske på en börs som Nordpool.
13 .3 var ju däremot intressant...

Jag skulle gärna vilja starta en aggregering för att erbjuda efterfrågeflexibilitet.
Om jag vill jag samla 50 villakunder som kan tänka sig att dra ner på vår konsumtion mot ersättning, har jag tydligen rätt det.
Hur kan jag göra det?
Jo det är den här som då också styr Nordpool

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R1222

Nu har du att läsa hela natten 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur kan jag göra det?
Ingen aning men jag föreslog ju för någon vecka sedan att du borde bli elhandlare.

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/join-our-markets/becoming-a-customer/

Men med den lilla volymen så blir det nog svårt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kablarna är ett faktum å beslutades/byggdes när situationen i Europa såg helt annorlunda ut och med ett gaspris som var 60-90% billigare än idag.

Det var inga kontroversiella beslut då de togs å minns inte ens en debatt runt dem.
Å så länge de försåg oss med billig el från kontinenten var det inte nån som klagade.
Kablarna kom ENBART för att Norska elproducenter ville kunna sälja sitt "elöverskott", så en ren ekonomisk anledning att tjäna pengar "för några få", belastar nu "folket" hemma i stugorna.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej nej nej. Om vi lagra något överskott från vindkraft så berätta mer! Kanske det finns en någon liten damm som någonstans, vad vet jag men det är helt orelevant skala i så fall.

Det har föreslagits som en metod med men fungerat dåligt i det få försök som gjorts. Det finns inget vatten att pumpa upp nedström älven utan detta måste bygga på väldigt specifika lösningar.

Kan vi inte föra en diskussion som denna utan politiks retorik och i form av att nedvärdera varandra? Du kanske har politiska ambitioner med tråden man jag vill hitta sanningen och försöka styra åt rätt håll.
Men, fattar du inte.
När vindkraften levererar så tar vi ut minde från dammarna, därför sparar vi överskottet där, elementärt min käre Watson ...

• Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Kablarna kom ENBART för att Norska elproducenter ville kunna sälja sitt "elöverskott", så en ren ekonomisk anledning att tjäna pengar "för några få", belastar nu "folket" hemma i stugorna.
Men det är ju helt korrekt att de beslutades i en helt annan situation.
Låga gaspriser gjorde det till en i princip ickefråga att ibland behöva köpa lite el.

Sen hände ... nåt ...
putin startade sitt energikrig mot Europa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju helt korrekt att de beslutades i en helt annan situation.
Låga gaspriser gjorde det till en i princip ickefråga att ibland behöva köpa lite el.

Sen hände ... nåt ...
putin startade sitt energikrig mot Europa.
Putins fel var det knappast, då politiker varnade för just höjda elpriser pga elkablarna redan feb 2009!
Nog det ända vettiga jag hört ifrån Mona Sahlin

https://www.sverigesradio.se/artikel/2624273

Så kan vi sluta lyssna på norgetrollet & eviga tjatet om gasen

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Det där var sannerligen klarsynt av Mona Sahlin. Frågan är var den insikten kom ifrån och varför så få tog den på allvar.

Redigerat:
Så ni tycker alltså att det bästa Mona Sahlin har gjort ärxatt motarbeta energisäkerhet för Baltikum?

Ok att hon var kass, men så jävla kass att det enst skulle komma på topp-10 över minst dåliga saker hon kom på var hon inte.

För det är det det står att hon var emot. Baltkabeln.

J jawen skrev:
Så du menar att när kablarna beslutades så hade Norge (till skillnad mot Sverige) ett stort elöverskott?

Det är igen ett grovt faktafel.
Kablarna projekterades 2013, nåt år efter det nederbördsfattiga 2010 då Norge var stor nettoimportör av EL.
Det var ett behov av å säkra elförsörjningen helt enkelt.

Vet inte var du trollar fram dina historier men Sanna är dom inte.

Även om del 1 hade varit sann så blir del 2 (tjäna pengar för några få) falsk då NORSK offentlig sektor äger 95% av elproduktionen.
Dubbelfel igen alltså.

• Gilla
harka
  • Laddar…
J jawen skrev:
Putins fel var det knappast, då politiker varnade för just höjda elpriser pga elkablarna redan feb 2009!
Dessa kablar gav oss rekordlåga priser 2012-20 men jag förstår att det inte passar in i narrativet.
En klocka som står still visar EXAKT rätt tid 2ggr i dygnet vilket de flesta andra klockor aldrig gör…
Snacka om att vara selektiv i å ta in fakta…

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så ni tycker alltså att det bästa Mona Sahlin har gjort ärxatt motarbeta energisäkerhet för Baltikum?

Ok att hon var kass, men så jävla kass att det enst skulle komma på topp-10 över minst dåliga saker hon kom på var hon inte.

För det är det det står att hon var emot. Baltkabeln.
För min del var det inte Baltkabeln jag avsåg utan hennas analys av riskerna med en snabb integrering i EU:s elmarknad som jag tycker ligger helt i linje med vad som faktiskt har inträffat. Jag håller också med om att man borde ha utvecklat elmarknaden och enats om en gemensam strategi för vår egen försörjning tillsammans med de nordiska länderna som ett led i förhandlingarna inom EU. Men det är alltid lätt att vara efterklok...

• Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.